opbouw van je moestuin

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Dat doe ik ook veel , Het probleem is een beetje dat alleen de zwaar bejaarden (die men niet veel spreekt) nog over echte zelfvoorzienings skills beschikken in mijn omgeving. Vandaar dat ik een boek per maand erbij neem.

Deze kan ik mooi in de baas zijn tijd lezen als ik weer eens een nachtje een plant zit te monitoren :)

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Kockie het boekje is boven water, het heet "the urban homestead" ik zal het meebrengen.

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Ik wil volgend voorjaar beginnen met het gebruiken van m'n nieuwe moestuin.
Voorlopig bevindt zich daar nog een stuk gazon.
Ik heb begrepen dat ik best voor de winter al met de voorbereidingen start.

Het gaat om een stuk van om en bij de 100m².
Ik was van plan om voor de winter het stuk te sheetmulchen. Maar nu twijfel ik qua opbouw.

Opbouw (van onder naar boven)

-het gazon kortmaaien
-zeewierkalk aanbrengen
-karton
-Bladeren van walnoten / grasmaaisel

Ik heb nog een composthoop (letterlijk een hoop), maar ik zowat alle afval op werp wat de kippen niet eten.
Deze krijgt ook de kippenstr*nt en mijn str*nt (uit nonolet).


Graag uw bevindingen :)
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Ik sta op het punt hetzelfde te doen. Alleen niet met gazon, maar een stuk grasland. Ik ga wel sheetmulchen. Bladeren zijn in aantocht, gras is er ook nog, nu nog karton en tijd....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Het is een idee om het eerste jaar te ploegen/spitten voor de vorst. en goed compost/mest aan te brengen. Of je daarna nog de grond intensief bewerkt is aan jou.

Door voor de vorst de boel "open te trekken" kan het mooi kapot vriezen, wat voor een hele fijne structuur zorgt in het voorjaar. Deze structuur bereiken met alleen mulchen zal veel meer tijd in beslag nemen.

Een open structuur van je bodem is doorslaggevend voor de opbrengst per plant. Ook al groeien ze overal, in een luchtige bodem geven ze vele malen meer als in een zware.

Spit een spa diep (liefst twee diep maar daar doe ik niet aan, dat is mij te gek)

Groeten,
..
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jimmeuh »

Lap, daar gaat de "luie" methode ;)

Best eerst het gras afsteken veronderstel ik. Dat spit ook wat lekkerder.
Vervolgens omspitten en daarna de koemest erop. Of de koemest best onderspitten?
Daarna nog mulchen met bladeren/karton?
Huisje breek mij niet...
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door deleted »

Hoogtebedden-methode zou ook garant staan voor hoge opbrengsten.

http://theuniversityofgod.org/Seymour_S ... tracts.pdf


(PS Deze bijbel hoort ook in ieders virtuele bib: http://www.rivendellvillage.org/The_Com ... ciency.pdf )


G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Dat is het 2 spades diep idee,

ik geloof ik er wel in
maar gezien de ruimte die ik beschikbaar heb is het voor mij niet zo intressant, de klei onder de "eerste spade spit" is meestal verschrikkelijk taai (daarom is het losmaken een goed idee). ik vind het teveel werk, tweemaal per jaar dik mest of compost aanbrengen(10cm) en daarna de lokale pensionado met zijn spit machine erover (gaat ongeveer 30cm diep) is een makkelijkere oplossing. Het kost dan wel een kratje bier, maar bespaart wel 2 dagen zwoegen en een week spierpijn :)

Als ik minder ruimte zou hebben zou ik sowieso voor bakken van een meter breed en 30 tot 60 cm hoog kiezen. Zo ben ik ooit begonnen met moestuinen in mijn achtertuin. De opbrengsten die daar uit te halen zijn zijn fenomenaal en je loopt nooit het gevaar je aarde weer te verdichten door zware regen of belopen van de aarde.

Steek sowieso veel aandacht in je bodem, alles wat je eet komt er immers uit.

Gras mag meegespit worden, de laag die afsteekt met het gras is waarschijnlijk het vruchtbaarste stukje grond wat je beschikbaar hebt. Daarna mulchen is een goed idee, het zal je veel schoffelwerk schelen en je grond verbeteren.

Groeten,
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door deleted »

Ja het is in ieder geval om de opbrengst per oppervlakte te maximaliseren.
Kan dus handig zijn voor de tuinier met een beperkte oppervlakte.
Als je geen beperking hebt in oppervlakte ga je waarschijnlijk eerder de afweging energie-input-opbrengst maken(ipv oppervlakte-opbrengst)

Ik heb wel ergens gelezen dat die dieptebedden, indien onbelopen, wel meerdere jaren meegaan. Dus dat spitten is dan niet jaarlijks meer.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

wetende dat jij ook tuint :)

Welke methode hanteer je zelf ?
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door deleted »

Ik verdeel elk jaar een hele hoop zuivere paardemest ( dat ouder is dan een/twee jaar ; van paarden die enkel gras en hooi te eten kregen; en in een uitloopstal staan: dus geen stro erin) over de moestuin.
Dat is goede mest (en gratis), maar bevat wel veel (gras)zaden.
En spit alles om in het voorjaar. 1 spade diep. (De eerste 3 jaar heb ik dat 2 spaden diep gedaan, maar dat was voor de stenen en boomwortels)

Ik zit hier wel met in een microklimaat(vergelijkbaar met de vooralpen; vandaag alweer de eerste nachtvorst gehad ...). Zaaien en uitplanten gaat pas vanaf 1 à 15 mei. Dat is extreem laat en om dan wat tijd in te halen pas ik geen mulching toe, zodat de voorjaarszon maximaal de grond kan opwarmen.


Zou volgend jaar wel een deel met hoogtebedden willen doen als proef.

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

heb je die vliesdoeken wel eens geprobeerd ?

Bij lichte nachtvorst weten die je zaailingen toch aardig te beschermen. Je heb er verder geen werk aan, water en licht kunnen er goed door dus inzaaien toedekken en wachten. Misschien kunnen deze je seizoen wat vervroegen en verlengen.

Groeten,
..
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door Jan. »

We gaan de volgende week de laatste late aardappels rooien [bildstar] en willen dat lapje volgend jaar gebruiken om kippenvoer en peulvruchten te verbouwen.
We hebben nog 12 kippen [en een haan voor de gezelligheid] die willen we zelfverbouwd voer geven zoals mais, tarwe en zonnebloempitten.

We hebben een behoorlijk smal, lang stuk grond, met aan drie zijden een sloot. In het midden is deze strook grond van links naar rechts een heel eind lager dan de rest.
Meestal gaat het goed maar dit jaar was het waterschap erg traag met bemalen en stroomde ons kaveltje na de regenval onder de plons. Dat willen we dus niet meer -de bult ophoogzand licht al klaar.
Voorgaande jaren liepen daar geiten maar die zijn nu op en we willen dit stuk voor uitbreiding van de groentetuin gebruiken.
We zijn dus begonnen met aardappels, volgend jaar peulvruchten en kippenvoer, daarna moestuin uitbreiding, zodat het lapje wat we nu als moestuin hebben eens een sabbatical kan krijgen.

We leven op een vette slib of klei grond en doen niets aan bemesting dan de mest van de dieren, het tuinafval wat de dieren niet wensen en elk jaar een paar m3 chips + heel grof zand er doorheenfresen.




Wie heeft er tips voor de voorbehandeling van onze kippenlandbouwgrond?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door David86 »

Hangt een beetje af van het voer dat je wil telen en wanneer je wil gaan zaaien.

Mijn tarwe gaat er volgende maand in maar je kan ook in het voorjaar zaaien. Ik neem aan dat je peulvruchten en zonnebloemen van het voorjaar er pas in gaan. Dan zou ik ploegen en bemesten in het najaar, frezen in het voorjaar en dan gelijk daar achteraan zaaien.

Hoeveel voer denk je nodig te hebben? Tarwe doet in goeie handen naar het schijnt 1kg per m2 in een goed jaar. Gerst 0,6 kg per m2 (die staat voor volgend jaar op de verlanglijst, mooi limonadetje van trekken :) )

Groeten,
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: opbouw van je moestuin

Bericht door kockie »

Gisteren de voorbereidingen voor m'n uitbreiding (80M2) van de moestuin maar eens gestart:
foto 10.JPG
foto1 2.JPG
De grond is naar schatting > 40 jaar niet meer los geweest. Zoals aan de wortels te zien is, heeft er een boom gestaan. Wortels moeten nog verder verwijderd worden. De boom ligt al een jaar in het houthok....

Nu eerst maar eens een graad of 10 vorst erover.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie