Welk vlees verzorg jij zelf?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door RicharddeBlauw »

Ik dacht dat dit forum voor ecologie gerelateerd was aan het beteren van het milieu al of niet in relatie tot de mens maar als ik de reacties hier lees dan heb ik het gevoel dat dat dus niet zo is.

Ik lees zelfs dat de plofkip wordt gezien als een ras...?
Dan ben je toch wel wat afgedreven.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

?waarom vind je het zielig of on-ecologisch als een snelgroeiende kip net zo goed behandeld word als een normale kip ?

feit blijft dat aan het eind van de rit de boel wel de moeite waard moet zijn

maar ik ben erg benieuwd hoe jij in voedsel voorziet op een zo ecologisch mogelijke wijze


groeten david
..
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door pelletpower »

Naast een moestuintje zou ik ook graag voor mijn eigen vlees zorgen.

Kippen of een kalfje zou leuk zijn. Maar hoe moet je die dieren eten zonder last te krijgen van je geweten? Vlees uit de supermarkt is dan lekker makkelijk. Kampen meer mensen met dit dilemma?
Hoe verkoop je die dingen aan je kinderen? Laat ze eerst lekker spelen en leg dan maar eens uit wat er op het bord ligt....
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door tiho »

Dat zou hier ook lastig worden. Als een babyhamster dood gaat na twee weken, is het huis te klein voor mijn dochters.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Tim »

pelletpower schreef:Kippen of een kalfje zou leuk zijn. Maar hoe moet je die dieren eten zonder last te krijgen van je geweten? Vlees uit de supermarkt is dan lekker makkelijk. Kampen meer mensen met dit dilemma?
Hoe verkoop je die dingen aan je kinderen? Laat ze eerst lekker spelen en leg dan maar eens uit wat er op het bord ligt....
Pellet,

Gewoon eerlijk en duidelijk zijn. Mijn vader kocht vroeger elk jaar een drachtige koe. Na geboorte en nadat het kalf uitgedronken was bij moeders, ging moeder weer terug de handel in. De pink mocht nog even een half jaar rondspringen bij de paarden, maar dan ging ie echt. Iedereen, vooral mijn moeder, pinkte het pinkje weg. Maar mijn vader was altijd duidelijk, bij de slager is het niet anders, verschil is dat we nu weten waar ie gelopen heeft.

Ik stond vroeger altijd in de schijt van de kippen, dus dat was niet zo moeilijk :mrgreen:

Tim
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door pelletpower »

Tim dank je. Ik weet het, het is laf van me, maar ik geloof niet dat de gang naar de slager gemaakt zou worden. Ben daarmee ook een slechte overlever. Het gevoel dringt zich op dichter bij de voeding te komen. Maar om dan gelijk koppen te gaan snellen? Iemand tips om een watje overeind te helpen?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Tim »

PP,

Jah, stoppen vlees eten :wink:.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Dutch John »

Ik vind Tim's antwoord diepzinniger dan de paar woorden doen vermoeden. Iedereen die vlees eet, zou regelmatig (mee) moeten slachten, anders is de hele vleesconsumptie een wat hypocriet gebeuren. Dit leidt tot een tweeledig en hoger doel: er ontstaan meer vegetariërs en vlees krijgt het respect dat het verdient. Tip: neem beesten die geen karakter opbouwen, zoals konijnen of kippen. Voerconversie ligt bovendien hoger en kippen leggen daarbij nog een b-eiproduct.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door frans »

toezicht.JPG
andre schreef: Ik heb voor bielefelders gekozen, omdat ze goed tegen elk weer kunnen, groot zijn en redelijk eieren leggen,
en ik denk dat de buizerd of havik zulke grote kippen ook niet echt ziet zitten.
Groet Andre
Mijn kippen zijn niet zo groot, maar hebben geen last van roofgedierte.
Ze hebben bewaking ingehuurd, kosten,al en toe een lekker rauw eitje. :lol:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

Hallo

We hebben de slacht/vleeskuikens nu 7 en een halve week.

Ze zien er toch nog knap fit uit, voor een kuiken wat gefokt is om maar 6 weken oud te worden.
Ze krijgen van alles te eten maar gekookte aardappelen en groentetuinafval daar zijn ze toch echt dol op.
Verder van allerlei voer, opfokvoer legkorrel en wat gemengd graan.
Ze kunnen buiten lopen, en krijgen redelijk gymnastiek, sommigen slapen zelfs op stok.

Je moet de huid niet eerder verkopen dan de beer geschoten is, maar het ziet er goed uit!!

Het slachten zal van mij ook zeker geen hobby zijn, maar ons vlees heeft wel een goed leven gehad!

David 86 hoe gaat het met jou vleeskuikens???

Andre
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Andre

die gaan goed , ik doe een rondje hollands blauw die geven eigenlijk nooit problemen. ondanks de nattigheid groeien ze aardig (voor een klassieke kip) eerste baal kuikenkruim is op het gezelschap gaat vanaf morgen op mestkorrel en keuken afval gesuplementeerd met velerlei onkruid en doorgeschoten andijvie. ligt het aan mij of schiet die wel snel door dit jaar ?

ik zit met de gedachte te spelen om ze af te gaan mesten met bloem en melkpoeder. iemand ervaring ?


groeten
..
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

Hallo

Waarom bloem en melkpoeder???

Groet
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

schijnt het vlees een zachtere smaak en structuur van te krijgen

ik heb wel eens gelezen dat de echte poule de bresse zo afgemest worden.

ik ga het maar proberen , ik zal ze er niet mee verzieken misschien slechts een baal melkpoeder verspillen :)

gr
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

andre

is het je eerste lichting slachtkuikens ?

ik wil je niet de les lezen maar let op als het warm word, slacht voor een hittegolf. De beestjes zijn vaak te groot voor hun eigen hart als dat hart echt moet gaan werken houd hij de zaak simpelweg niet bij.

mesthanen zijn goed door te mesten maar er komt een moment dat het "zielig" word. Ze gaan er bij mij van tussen voor het punt dat ze moeite krijgen met lopen.

het mooiste moment om door te mesten is het najaar vind ik. als je de kippen droog kan houden en de temperatuur blijft seizoensgetrouw kun je met een strak voerschema (niet te hard mesten maar bv gemengd graan mee gaan voeren dat vertraagd de groei wat zonder dat de beestjes honger krijgen ) kun je kippen mesten tot een formaat dat alleen onze grootouders kenden. dat als de beste vent uit de oven komt je gasten twijfelen of je ze kalkoen of kip voorzet.

klassieke vleeskuikens geen problemen maar cornish cross (beter bekend als plofkippen, maar omdat de term plofkip nogal wat woede teweeg kan brengen gebruik ik voortaan de rasbenaming cornish cross. Kan iedereen eerst googlen welke kip dat dan is) zijn slapjanussen die met zijden handschoentjes verzorgd moeten worden. de beloning is dan ook groot.

de smaak zit niet in het ras de smaak zit in het voerbeleid.

groeten

wat foto's van mijn manier van opkweken, ik denk dat de kippen zo aardig kip kunnen zijn.
PIC_0137.JPG
PIC_0142.JPG
PIC_0150.JPG
..
andre
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 mar 2010, 20:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door andre »

Hallo David

Ik vind de kuikens zelfs langzaam groeien, het lijken juist hele kwieke beestjes.
Bedankt voor de tip ik zal hun gezondheid in de gaten houden.


Groet Andre
Plaats reactie