Welk vlees verzorg jij zelf?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Lunch »

David86 schreef:?waarom vind je het zielig of on-ecologisch als een snelgroeiende kip net zo goed behandeld word als een normale kip ?
Omdat zulke kippen vaak dusdanig doorgefokt zijn op snelle groei dat hart, longen en gewrichten het niet bij kunnen houden.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Lunch,

Dat is onzin.

Groei hangt af van voerbeleid.

Met een verstandig voerbeleid liggen de beestjes al in de vriezer voor ze ook maar een klacht hebben.

Dat ze vaak zo gemest worden maakt niet dat het zielig is ze te mesten. Dit mestbeleid zit niet in het ras maar in de beheerder. Dat maakt simpelweg dat het zielig is ze te mesten zoals ze in de industrie gemest worden. Dat is voor ieder ander ras net zo zielig of "onecologisch".

De plofkip ofwel cornish cross heeft een potentie om sneller en verder door te groeien als andere kippen. Niet anders dan een dikbil of modern vleesvarken. De manier waarop deze potentie aangesproken word door de beheerder maakt het zielig/onecologisch of juist biologisch en verantwoord.

Een dikbil die in de wei loopt is biologisch een dikbil in een stal niet, toch blijft het een dikbil.
Een plofkip op een grasmat is biologisch een plofkip in een stal niet, toch blijft het een plofkip.
etc etc etc

Ik kan u garanderen dat het zelf mesten van slachtvee van welk ras dan ook veel "biologischer/ecologischer/minder zielig is dan vlees uit de industrie. Al hebben ze alle verkrijgbare keurmerken, heeft het dier nooit een leven gehad zoals hij heeft bij de man die zijn eigen dieren eet. Met de gedachte in het hoofd dat het beestje de dood wacht aan mijn hand is er altijd een stemmetje dat fluistert:"als hij dan zo jong dood moet zorg dan in ieder geval dat hij goed geleefd heeft".

Uw bio kip is ook een plofkip, hij is alleen tien dagen ouder en ligt in een groene tray in de koelkast van uw supermarkt.

Een boer kweekt kilo's, geen zielen .De zelfvoorziener die zijn kippen elke dag in de ogen moet kijken heeft toch een andere insteek denk ik.

Stof tot nadenken voor als mensen weer klaar staan met een mening:
De consument is geconditioneerd, er zijn slechts een of twee triggerwoorden nodig om een hevige reactie aan te spreken. Zoals wij een hond of paard conditioneren om hem aan het luisteren te krijgen. Verder onderzoek naar zaken is dan ook niet noodzakelijk voordat de mening geuit word. Dat heeft uw leveranciers marketingbureau al gedaan. en zoals het oud hollands spreekwoord luid: "er is niemand beter te vertrouwen als de man die u iets verkopen wil" of toch niet?

Edit: dit spreekwoord bestaat natuurlijk niet. Het is bezopen om te verwachten dat iemand die iets wil verkopen eerlijk is. Zeker als hij zich kan verstoppen achter een grote organisatie.



groeten,
Laatst gewijzigd door David86 op 20 jul 2012, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door Dutch John »

ik ken het spreekwoord niet en google kent het ook niet weet je zeker dat het bestaat het lijkt me trouwens een enigszins paradoxaal gezegde

nb maak je shift toets eens en gebruik wat meer interpunctie dat vergemakkelijkt het lezen aanzienlijk

groet
dj
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Sterker nog ik weet zeker dat het niet bestaat , het was een stukje Zuid Hollands sarcasme :).

Ik heb het orginele bericht wat aangepast en het spreekwoord toegelicht.

Schrijven leer je op school john, school heb ik niet zoveel van gehad... De plaatsing van leestekens blijft altijd een gok voor me, hoofdletters niet plaatsen is laksheid daar kan ik wel wat aan doen.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door kockie »

Gedeelte over geitenhouderij afgesplitst naar http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 19&p=33243
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door ritsaert snijder »

Goedemiddag,
We hadden twee varkens (opgegeten) en kippen (opgegeten).
Varkens gaan het voorlopig niet meer worden als je ze 11/2 laat worden heb je een duur stukje vlees en heel veel vet. En hele hoge slachtkosten, je kunt en je mag het niet zelf doen. Maar wel hele leuke beesten. Maar veel werk want ze slopen alles. Je moet het heel goed organiseren en omdat ik aan het verbouwen ben komt dat niet uit.

We nemen binnenkort weer nieuwe kippen en ik heb het topic met veel aandacht gelezen. We hebben een prachtige legakker waar ze op kunnen lopen met nog een echt oude geteerde kippenschuur.

Mijn legkippen waren gewoon gekocht. Maar ik vind het idee om wat meer kippen te gaan houden voor de eieren en voor de slacht een hele goede! Ik wil dan ook een haan, kippen voor eieren en een paar lekkere kippen en een paar slachtkippen. Ik ga me er maar wat verder in verdiepen.

Ik ben het helemaal met de filosofie van D.J. (mooi verwoord) en David eens!

Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Ritsaert,

Heb je al een idee van het ras dat je wil gaan gebruiken ? Van de dubbeldoel rassen geniet de Noord Hollandse blauwe mijn voorkeur. maar dat had ik al eerder vermeld in dit topic :)

Poule de bresse is ook een leuk dubbeldoel ras, echter niet zo kalm en vlezig als de blauwe.

Als je wat in deze rassen ziet moet je even contact met me opnemen. Dan heb ik evt wel wat kuikens of broedeieren voor je. Om je lijnen op te starten

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Bedankt alvast voor het aanbod!

Ik heb me er nog niet in verdiept! Wat is een dubbeldoel ras? Vlees en en eieren?
Ik heb wat gelezen over Kemper vleeskuiken en Hubbard vleeskuikens. Klonk goed. Poule de Bresse ken ik als gegrilde kip in Frankrijk.

Wat ik wil is een koppeltje van vier leghennen. Betrouwbare leggers die niet agressief zijn. Daarnaast wil ik beginnen met vleeskuikens. Die mogen wat langzamer groeien dan de Cornish Cross, hoewel ik er net een sateetje van achter de kiezen heb, vind ik die groeispurt in 6 weken naar 2,2 kilo wel wat veel van het goede. Maar ik vind tot nu toe nergens een goede tussenvariant. Poule de Bresse lijk me sowieso prachtig!! Maar hoe snel groeit die?

En dan de uitvoering. Want als je twee rassen neemt, neem ik aan dat je ook twee hanen neemt? Moet je ze dan uit elkaar houden? Of laat je de hanen hun gang gaan? En heb je dan ouderkippen alleen voor de vleeskuikens of ook voor de legkippen?

In ieder geval ook een leuk onderwerp voor de forumdag....
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Ritsaert,

elke hen is een leghen. aparte leghennen houden is zonde van de moeite. Wat een leghen onderscheid van haar soortgenoten is dat ze binnen 3 maanden na haar geboorte (zeg ik uit mijn hoofd, er kan wat speling in zitten) aan de leg gaat. Dat is voor industrieel gebruik noodzakelijk want de leghennen worden daar maar een jaar oud, lang wachten op eieren kost dus een hoop centjes.

Een dubbeldoel ras is een vleeskip die goed eieren legt. Deze manier van kippenhouden geeft wat rust in de tent. De hollandse blauwe b.v.(komtie weer met zn hollands blauw, ik ben nu eenmaal hollander :) ) gaat leggen als ze 9 maanden oud is en houd dat jaren vol. een koppel van 4 dames en een haan (prachtige enorm grote hanen van hollands blauw) is dus alles wat je nodig heb.

Zodra de dames gaan leggen heb je de keuze. als je voldoende kuikens heb eet je de eieren op als je kuikens wil laat je de eieren liggen voor de dames om te broeien of raap je ze en broed je ze zelf.

Zie het ei als een tarwe korrel. Je kan hem zaaien en zo meer tarwe oogsten of malen en brood van bakken.

Bij mij loopt het zootje door elkaar met een poule de bresse haan. Dit levert dus bastaarden op, prima kippen met goeie groei resultaten.

Volgens jaar ga ik ze scheiden en de rassen apart trachten te verbeteren.

Poule de bresse levert prima vlees. Het is niet voor niets een zeer geliefde kip in Frankrijk. Hollands blauw zelfde verhaal. In principe zijn alle dubbeldoel rassen prima. Deze zijn door de mens honderden jaren zo gefokt dat ze de ideale boeren kip zijn. Vlees en eieren.

mijn kuikens worden na 3 a 4 maanden geslacht. Je heb dan niet zoveel als een plofkip van 6 weken oud maar genoeg. 2 kilo kip eten is natuulijk een beetje onzin. 1 kip is 3 maaltijden: filet(borst), poot en vleugels(drumsticks, kippendijen en chickenwings), soep van karkas en restvlees. staar niet teveel op kilo's we hebben lang niet zoveel vlees nodig als we denken (kinderen dan weer wel houd daar rekening mee)


Ik schrijf de poule de bresse iets betere leg eigenschappen toe dan de hollands blauw maar dat doe ik puur op gevoel. verwacht van een dubbeldoel hen 5 eieren per week. en van een specifieke leghybride 6 eieren per week.


Ik zou er altijd voor pleiten dubbeldoelrassen met een gevestigde naam te houden en niet specifiek leg of vlees kippen.

Ik heb mijn leghybrides een tijd geleden geruimd. Ik ben gek op mijn oude rassen je kan aan de kippen merken dat ze gefoktt zijn met een doel. Ze zijn rustig, sociaal en altijd tevreden. Ze eten werkelijk alles en zijn hele betrouwbare leggers. Eens in de 2 a 3 maanden broed ik een twintigtal eieren uit. dit levert tussen de 15 en 18 kuikens op , om op te kweken en te slachten. De rest van de eieren gaan de koelkast in voor consumptie

Een koppel van 4 hennen en een haan( chaams hoen, poule de bresse , Noord Hollands blauw etc etc) zullen je qua eieren en kippenvlees zelfvoorzienend maken. Iets wat een leghybride of cornish cross niet kan (cornish cross moederdieren in eigen beheer houden zal je geweten waarschijnlijk niet kunnen verdragen en een leghybride heeft bijna geen vlees)

Eerlijkheid dient mij te bekennen dat ik er ook niet vies van ben een clubje cornish cross op te kweken, Dit gebeurt onder de allebeste omstandigheden met een uitloop van bijna 250m2 op 20 kippen. Mooi voer en niet te hard gevoerd. Mijn geweten knaagt wel een beetje als ik er over nadenk wie de eieren gelegd heeft waar mijn kuikens uitkomen.

Ik ben dan ook voornemens ooit over te stappen naar puur oude rassen. Dat is als ik beter thuis ben in het voerbeleid en wat meer ervaring heb met de vleeskuikens. Het is een simpele zaak, wij willen in de eerste plaats goed eten. Daarna doen we er ALLES aan dit zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Ik ben dan ook meer zelfvoorziener als ecologisch gemotiveerd.

Ik heb een boek liggen , de kippenencyclopedie heet die geloof ik , die kan ik wel meenemen naar de meeting. Alle oude rassen met hun specifieke eigenschappen staan daar in uitgelegd. Maakt het kiezen van een ras makkelijker.

Toch zou ik altijd een kip kiezen die mijzelf aanspreekt. Ook als die kip niet de allerbeste kip is. Een ras dat je weet te waarderen, dit maakt het kippenhouden niet alleen tot een manier om voedsel te vergaren maar ook een "hobby". Ik zit geregeld een peukie te roken bij de kippen als we op de tuin werken. Gewoon een beetje appelig naar ze te staren en me over de dieren te verwonderen. De moederdieren die ik houd maken bijna "deel uit van het gezin".

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Je maakt er een prachtig verhaal van! Ik vind de poule de bresse een mooie stevige witte kip. Ik geloof dat ik daar maar voor ga. Ik vind de smaak van het vlees ook wel heel belangrijk en dat ie dan wat minder eieren geeft dat vind ik niet zo erg, dan neem ik wat meer kippen.

Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar het lijkt me een goed idee!
Lijkt me ook leuk om op de forumdag even over door te praten!

Volgens mij moeten we trouwens wat meer reclame maken, zal maarten een mailtje sturen.

bedankt!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Samen met mijn zoon Stan hebben we ons verdiept in de Poulet de Bresse. Dat gaat hem worden! We zijn dus op zoek naar kippen (beetje bastaard kan geen kwaad). Als je toevallig wat hebt rondlopen en mee kan nemen naar de forumdag. Uiteraard wil ik er voor betalen want ze zijn niet goedkoop.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

Ze zijn nog aan de leg, op het moment doe ik een rondje hollands blauw dus geen liefhebbers voor je. Ik zal wat eieren rapen en in de broedmachine leggen. Heb je een idee hoeveel je er wil ? Dat zal niet op de kip precies zijn, broeien is een beetje gokwerk. Je hebt dan wel zuivere kuikens.

Ze kosten mij niets, autorijden ook niet. Een kratje heineken moet precies uitkomen.

Groeten,
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door ritsaert snijder »

David,
Dat lijkt me helemaal prima, mooie kofferbakverkoop! Alleen ik heb geen broedmachine, maar dat kan ook wel met een warme lamp. Probleem is dat als jij ze nu in de broedmachine leg dat je ze dan zaterdag toch niet kan meenemen?

Of snap ik er geen bal van?
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door David86 »

correct, 3 weken broeien.

Ik kom ze wel brengen als ze zover zijn.

Groeten,
..
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: welk vlees verzorg jij zelf

Bericht door frans »

Ik ben gelukkig klein en smakeloos :fff
slaperig_1.JPG
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie