Wilgenplantage

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wilgenplantage

Bericht door nck »

@Brit,

Is een noodzakelijk kwaad. Ik moet de verstandhouding met de aangrenzende grondeigenaar goed houden. De bomen staan al op de scheiding, en wanneer hij wil kan hij me ze allemaal laten rooien.
Nu zal dit zo'n vaart niet lopen maar wanneer ik er een volwassen knot op laat komen wordt het waarschijnlijk een ander verhaal, overigens terecht.
Dus houd ik deze 50 bomen heel kort.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wilgenplantage

Bericht door kockie »

Met mijn grote dank aan Andre staan de stekken nu beschermd door boombeschermers:
foto 3.JPG
foto 7.JPG
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wilgenplantage

Bericht door Anne2 »

Brit schreef:Ik zie dat je je moederwilgen een beetje diep hebt ingezaagd! Daar heb je een aardige kans dat de kern gaat inrotten....
Wat bedoel je hier precies?

Ik ben al 3 jaar bezig met een wilgenkoepel maken van ongeveer 80 stekjes. Schiet nog niet erg op, deel gaat steeds dood. Moet komend voorjaar weer boompjes vervangen.
Ik wilde nu juist dunnere takken nemen, maar NKC neemt juist hele dikke.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wilgenplantage

Bericht door ritsaert snijder »

Anne,
Ik heb meer dan vijftien jaar terug zelfs geexperimenteerd met het afzagen van oude 50 cm dikke knotwilgen en die vervolgens op een andere plek ingegraven. Van de twee bomen is er een niet aangeslagen! We haalden er dan wel een dun laagje schors af.

Takken van 5 a 8 cm dik gaan het best, ingraven tot wat boven het grondwater. Belangrijk is dat de tak niet kan draaien want dan scheuren de haarworteltjes af. Met dunnere takken heb ik juiste wat slechtere ervaring.

RS
groet!

Ritsaert
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: Wilgenplantage

Bericht door Anne2 »

nck schreef:
Dutch John schreef:Je spoelt de plantgaten?
Ja, 2 redenen.
Het werkt bijzonder snel. zelf met een motor-grondboor maak je niet zo snel een plantgat van ruim een meter diep.

En de stekken slempen vrijwel direct vast in het gat. Dit is een voorwaarde om een wilg snel en goed aan te laten slaan, althans bij mij in de zandgrond.
Uit ervaring ben ik erachter gekomen dat wanneer je de stek niet vast genoeg hebt staan, bijvoorbeeld in een te ruim plantgat, de nieuw gevormde wortels afbreken bij beweging in de wind.

Hoe werkt dat spoelen? Eerst dacht ik soort hoge drukspuit, maar dan krijg je niet een mooi verticaal gat.

Ik gebruik de grondboor (7 cm doorsnede) maar dan heb je best een wijd gat. En het is hier klei grond, dat gat krijg je moeilijk aan de tak aansluitend weer opgevuld met die grote brokken klei. De laatste keer heb ik tuinaarde gebruikt om het op te vullen. Ik vind dat ik steeds teveel uitval heb. Een meter diep is best veel, ik neem 35 cm.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wilgenplantage

Bericht door Dutch John »

Je hebt niet veel druk nodig om een gat te spoelen, wel veel water. Dus een flinke bronpomp of een met water gevulde gierton. Met de laatste is het zelfs mogelijk een bronwaterput te spoelen tot een meter of 5 diep.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Wilgenplantage

Bericht door frans »

ritsaert snijder schreef: Ik heb meer dan vijftien jaar terug zelfs geexperimenteerd met het afzagen van oude 50 cm dikke knotwilgen en die vervolgens op een andere plek ingegraven. Van de twee bomen is er een niet aangeslagen! We haalden er dan wel een dun laagje schors af.
Ik heb eens gezien dat men twee wilgen had omgezaagd van ca. 40 cm dikte waarvan de stam was blijven liggen.
De rest had men opgeruimd, de stammen te zwaar....(geen stokers dus)
Na een aantal jaren waren de stammen van begin tot eind voorzien van uitlopers boven en wortels.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Wilgenplantage

Bericht door ritsaert snijder »

Frans,
dat kan heel goed,
Maar wilgen twijgen groeien weer minder snel uit.
Voor een spelbos heb ik ooit een brug gemaakt van bijna plat liggende wilgenbomen. Die gingen prima groeien totdat ze werden gebruikt. De bast werd beschadigd en het was snel afgelopen.
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wilgenplantage

Bericht door nck »

Anne2 schreef:Hoe werkt dat spoelen? Eerst dacht ik soort hoge drukspuit, maar dan krijg je niet een mooi verticaal gat.
trekker met gierketel, met daaraan een slag en 1 1/2 duims pijp. heel weinig druk maar veel volume
Spuiten van een gat in de zandgrond hier duurt ongeveer 20 -30 seconden.
Anne2 schreef:De laatste keer heb ik tuinaarde gebruikt om het op te vullen. Ik vind dat ik steeds teveel uitval heb. Een meter diep is best veel, ik neem 35 cm.
Daar ga je volgens mij de fout in, je kunt dan beter aanvullen met straat- of speelbakkenzand. wanneer je er een mooie bal van kunt maken of een taartje, dan is het ideaal. Hier noemen we dat "klapzand"

Met tuinaarde zit de stek niet vast, en dat is bij mij de crux. Daarom ook een diep plantgat. Niet om het grondwater te bereiken maar om de stek voldoende stevigheid te geven. het deel wat in het grondwater komt sterft wel af en vergaat.

Door te spoelen is het gat ook direct weer dicht.


En ik neem ook dunne stekken van rond de drie cm, en dat gaat ook goed.

zal nieuwe plaatjes posten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wilgenplantage

Bericht door nck »

Plaatjes zeggen meer.
1-IMG_0154.JPG
Aanplant van voorjaar 2013. Het zijn vrij dunnen stekken van rond de 2-4 cm. Geen uitval van betekenis.
2-IMG_0155.JPG
Aanplant van voorjaar 2012.
Ook relatief dunnen stekken van max 4 cm.

Nadeel van de dunnen stekken is wel dat je her en der wat verstevigen moet om het krom groeien tegen te gaan.
Ben op dit moment zeer tevreden met het resultaat met dunne stekken, ik had echter niet anders.
Komend jaar komen er weer dikkere stekken vrij.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie