eikenschors onder beukenhaag

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

eikenschors onder beukenhaag

Bericht door kockie »

Een paar jaar geleden heb ik een beukenhaag geplant die nog niet zo heel geweldig wil ontwikkelen. Daardoor ben ik in het zomerseizoen druk bezig met onkruid wieden. Een werk dat niet bepaald mijn idee van een leuke vrijetijdsbesteding is.... NU heb ik door het omstapelen van een paar kuub eiken de beschikking over eikenschors. Is het aan te raden om dat onder de heg te gooien om onkruidgroei te remmen, of zal het ook de groei van de heg remmen?

Iemand nog ideeen om de heg een groeispurt te geven?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door tiho »

Heb je dit weleens gelezen?

mycorrhiza
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door kockie »

Nu wel...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door tiho »

Ok, mogelijk een oorzaak dus.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door Brit »

Hoi Kockie,

Deze wortelschimmels zijn heel erg belangrijk voor een beuk, en je kan ze vrij makkelijk verkrijgen door een tasje vol met half verteerde bladeren te verzamelen van een gezonde beuk in een park of bos. Maak het onder de heg schoon van onkruid en nat en hark de overgebleven bladeren en de verzamelde door elkaar. daarna is het prima om het schors te gebruiken om alles vochtig en op z'n plek te houden. Bij een jonge heg is het ook belangrijk om vaak te snoeien, zeker 2 á 3 keer per jaar.

suc6, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door kockie »

Brit schreef:Hoi Kockie,

Deze wortelschimmels zijn heel erg belangrijk voor een beuk, en je kan ze vrij makkelijk verkrijgen door een tasje vol met half verteerde bladeren te verzamelen van een gezonde beuk in een park of bos. Maak het onder de heg schoon van onkruid en nat en hark de overgebleven bladeren en de verzamelde door elkaar. daarna is het prima om het schors te gebruiken om alles vochtig en op z'n plek te houden. Bij een jonge heg is het ook belangrijk om vaak te snoeien, zeker 2 á 3 keer per jaar.

suc6, Brit
Bladeren zitten al om de wortels heen in de grond. Dat is meteen met poten al gedaan. Snoeien wordt ook regelmatig gedaan. Vorig jaar deed een beetje kippenmest ook al wonderen. Misschien dit jaar nog eens. Er zijn dus geen bezwaren van eikenschors (tannines oid)?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door nck »

Bij mijn versgestoken wilgentenen gooi ik altijd een dikke laag mulch in de vorm van gemaaid gras.
Niet van het benauwde, maar maar een zitmaaier bak vol per meter ongeveer.
Dit zorgt voor wat broei en het blijft altijd vochtig. zeker op de zandgrond bij ons is het resultaat vrij goed.
Ik herinner mij dat ik het ook bij mijn beukenhaag heb gedaan, maar ook die had een paar jaar nodig om goed op gang te komen

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door deleted »

kockie schreef:(tannines oid)?
Dat zou ik om die reden dus niet durven.
Maar heb er bij gevolg ook geen ervaring mee.

Heb wel eens gehoord van mensen(een collega op het werk) die 'vers schors' in hun bloemenperken gebruikten met als resultaat 2/3 van het perk morsdood ...
Beuk is wel wat taaier, maar erg gezond kan het volgens mij niet zijn (maar dus niet uit eigen ervaring)

G
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door Brit »

Schors is niet het beste om de grond mee te bedekken, maar zeker ook niet slecht. Het verteerd gewoon erg langzaam en kan de grond wat zuurder maken. De meeste eenjarige tot meerjarige planten houden daar niet zo van, maar heesters en bomen kunnen dat prima aan of houden daar zelfs van. Ik weet niet of de tanine ook in de schors zit, maar ik denk niet in grote hoeveelheden en ze zullen zeker te langzaam vrijkomen om schade aan te kunnen richten.

Kwamen die bladeren die je hebt gebruikt bij het planten van een gezonde boom of heg? Of waren het de bladeren van de planten zelf?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door deleted »

Brit,

(vers) Schors van eiken staat ervoor bekend om een extreem hoog looizuurgehalte te hebben.
Vroeger werd het gebruikt om leer mee te looien.

G
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door Brit »

Dat klopt, maar het zal nog steeds niet snel genoeg vrijkomen als het op de grond ligt. Waarschijnlijk wel vervelend voor het onkruid, maar niet voor de beuken.

De meeste tanine zit trouwens in de houtkern, maar dat kunnen/konden ze niet beschikbaar krijgen voor dat gebruik. Ik heb een keer een stammetje eik op een metalen rijplaat laten staan tijdens een nachtje regen. De afdruk ter grootte van de houtkern was nog steeds te zien in het metaal toen ik een jaar later emigreerde.....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door deleted »

Brit,

Bedankt, alweer wat bijgeleerd.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door kockie »

De bladeren kwamen van een (ogenschijnlijk) gezonde beukenlaan. Daar lag echt een pak bladeren onder.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: eikenschors onder beukenhaag

Bericht door Brit »

Dat klinkt als een redelijk recept om de schimpies over te brengen.
Maak de laag schors niet al te dik, ongeveer 5 cm zou goed moeten werken.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie