wilgentenen, wat na de kap?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

wilgentenen, wat na de kap?

Bericht door vergilius »

Ik zou graag willen weten wat er moet gebeuren met wilgentenen bestemd voor mandvlechterij e.a. na de kap. Uit diverse info heb ik kunnen opvangen dat de tenen gestoomd en geschild worden. Ergens anders heb ik gelezen dat de wilgentenen in water moeten blijven voor een bepaalde duur. Het fijne ervan vind ik niet.

Ik weet al dat er diverse soorten gebruikt worden (soorten die minder vertakken dan andere) en heb verschillende sites gevonden van 'bedrijven' maar deze zijn gefocust op reclame en verkoop van het eindprodukt.

Zelf heb ik wilgen in mijn tuin staan, ik weet echter niet welke soort. Een soort die toch wel vertakt naar boven toe. Zelfs eenjarige takken vertakken. De toestand in mijn tuin (te klein)is wel niet ideaal om de 'echte' groei te zien. De eenjarige takken vliegen de hoogte in op zoek naar licht vanwege de coniferen van de buren. In open land gaan ze wellicht niet zo hard groeien. Ik heb nu takken van 2m50 na één jaar!
Ik moet hier meer over leren.

Kan iemand me doorverwijzen naar ergens waar ik wel de gedetailleerde info kan vinden ivm met stomen, in water laten liggen en het schillen van de tenen? Ook ivm de juiste tijdstippen van kappen?

Sites over mandvlechten zijn er in overvloed maar ik laat het vlechten graag aan anderen over. Ook ivm met het bouwen van vlechthagen heb ik voldoende info.

Dank bij voorbaat.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: wilgentenen, wat na de kap?

Bericht door deleted »

Vergilius,

Hartelijk welkom op het forum.


Ken je deze blog al: http://blog.seniorennet.be/wissenmanden ... f.php?ID=2
Verder heb ik nog een boek over oude ambachten. Ik kijk vanavond even of er wat in staat ivm wilgentenen.

G
vergilius
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 feb 2012, 10:33
Locatie: Leuven (België)

Re: wilgentenen, wat na de kap?

Bericht door vergilius »

Gandalf,

Ik heb het inmiddels geprint. Heel veel info! Dank je!

Ik kan al experimenteren want ik heb nog gedroogde wissen liggen. Niet te lang in lengte Die kan ik in water laten liggen. Gewoon om te proberen.
Later kan ik misschien een oude badkuip gebruiken voor het weken en regelmatig het water verversen.

Bij het stomen en koken vraag ik me af in wat je die wissen stoomt of kookt. Die wissen zijn toch vrij lang (toch minstens een meter? Qua energie is het ook intensiever dan het in water laten liggen.

Mocht je nog iets interessant vinden, vooral ivm met het in water laten liggen en de 'installatie' waarin de wissen gekookt en gestoomd worden (werden)? En op welke lengte de wissen gekapt en eventueel voor het stomen, koken geknipt worden? Graag!

Dank bij voorbaat.
Plaats reactie