Waterpest

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sven Christiaens
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2011, 01:53

Waterpest

Bericht door Sven Christiaens »

Heb een vijver van 30 op 30 meter die bijna volledig overwoekert geraakt
met waterpest!Heb enkele jaren geleden al eens geprobeerd om deze met de
hand te verwijderen, maar nu is er bijna geen beginnen meer aan. Iemand
tips om dit tegen te gaan of eventueel een methode om deze makkelijk te
verwijderen? Eenmaal verwijdert,wat moet ik doen om het niet meer zover te
laten komen?Graskarpers zou eventueel een oplossing kunnen zijn, maar zal
toch eerst wat waterpest moeten verwijderen vrees ik? Als iemand nog een
goed adres weet om graskarpers te kopen, mag je ook laten weten. Moet wel
kanten van Belgisch Limburg zijn. Allesinds bedankt voor jullie reactie,
want ben echt te einde raad!
Groetjes
:?:
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Waterpest

Bericht door Brit »

Hoi Sven,

Waterpest kan best een ergenis zijn, maar het is een van de belangrijkste zuurstofplanten voor nieuwe vijvers, juist doordat het zo snel groeit.
Om het in de toekomst onder controle te houden zal je schaduw moeten creëeren in de vijver. Dit kan door bomen te planten die over de vijver zullen groeien (treurwilg) en waterlelies.
Zoals je zelf al aangaf is het ook een idee om vissen uit te zetten. Graskarpers zijn een optie, maar hebben eigenlijk wel erg veel ruimte nodig, maar eigenlijk voldoen de meeste karper-achtigen wel. Het voordeel van Graskarpers is dat het echte veelvraten zijn, dus je hoeft je niet druk te maken over het verwijderen van een gedeelte, en dat ze zich niet zullen voortplanten. Het nadeel is dat ze je hele vijver overhoop halen op zoek naar voedsel. Laat je dus goed voorlichten over de keuze voor een vis, voordat je wat aanschaft! (Ik ben geen vis-expert)

Waterpest is niet alleen maar een woekeraar, je kan het ook zien als een goed visvoer en een compost-verrijker, gemengt met zaagsel en/of houtsnippers. Het is eigenlijk meer een questie van het creëeren van een natuurlijk evenwicht in de vijver.

Suc6 Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Sven Christiaens
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2011, 01:53

Re: Waterpest

Bericht door Sven Christiaens »

Thanks voor de info! Inderdaad geen slecht idee om wat schaduw te creëren want dat is er momenteel niet! En inderdaad waar de waterlelies staan is er geen waterpest.
Ga me zeker nog eens wat extra informeren welke vissoort ik hiervoor nog kan gebruiken.
Bedankt alvast voor de reactie!
Groetjes
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waterpest

Bericht door Tim »

Sven,

1 woekerende soort houdt meestal in dat je teveel voedingstoffen in je vijver hebt. Een schoffelende (karper) soort kan dat in ieder geval tijdelijk nog erger maken, er komt dan nl ook nog een boel fosfaat ea voedingstoffen uit het slib in het water. Elke dag de mooie visjes voeren is oorzaak nr 1.

Dit is een leuk boekje om hier wat inzicht in te krijgen: Waterplanten en waterkwaliteit ISBN: 9789050110143

Tim
Plaats reactie