Vet eten

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Vet eten

Bericht door Tim »

Naar aanleiding van de post van DJ en reactie Cp,

CP, wat zeg jij hiervan?

http://www.robkalmeijer.nl/voedingsmidd ... bruik.html

Zijn al die "ik kies bewust" stickers onzin?

Tim

Ps: anderen mogen natuurlijk ook reageren :mrgreen:.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vet eten

Bericht door deleted »

En met hoeveel eigenschappen wil je rekening houden?

ecologische voetafdruk per olie/vetsoort ?
contaminatiegraad(pesticiden, groeihormonen, weekmakers,...) per olie/vetsoort ?(tekst vermeldt het wel, maar neemt het toch niet op in de ranking)
Ook gehoord dat olie/vet de ideale opnemers zijn van gifstoffen uit de plastic verpakking waar ze (eventueel) inzitten. Dus :hoe verpakt ?
Ook al eens gehoord dat olie vervoerd wordt in vrachtwagens waar een dag ervoor een heel ander chemisch goedje inzat. Welliswaar met een industriële reininiging ertussen, maar toch ...

Conclusie: wordt vegetarier en eet zoveel mogelijk vers uit eigen tuin en ongebraden/kookt/frituurd.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vet eten

Bericht door Tim »

G,

Heb je ook een software die ik in mijn vrouw kan schieten, ze dient geherprogrammeerd te worden :? .

Tim :mrgreen:

ps: Wat gebruik jij voor smeer op je brood?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vet eten

Bericht door deleted »

OW,

Heb je geen wegwerpvrouw dan ?
Is trouwens zelden de software in deze gevallen, meestal het moederbord of het werkgeheugen.

G

Ik smeer zelden boter op m'n brood ... soms echte melkboter.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vet eten

Bericht door Chicken Power »

Nou, ff zitten lezen, maar deze makker is in zijn hoofd al bij omega 9 vetzuren, terwijl de rest van de wereld nog druk is met 3 en 6…

Acrylamide vorming hangt niet zo zeer van het vet af, maar meer van de temperatuur. Is die te hoog dan wordt de glycerine uit het vetzuur ontleed tot die acrylamide. Dat is niet alleen bij patat bakken, maar dus ook bij het BBQ'en.

Heel verhaal van die meneer dat ik nog is moet doorwerken. Zou er als consument vooral geen waarde aan toekennen, begrippen cis- en transvetzuur kwam ik in zijn beschouwingen nog even niet tegen (dat is het aspect wat men bij verantwoord frituren wil benadrukken, zowel thuis als in de industrie).

Enne, twee jaar, weliswaar gefiltert, palmvet in een frituurlijn... Mijn portie ook niet eens meer voor Fikkie of welk ander beest dan ook.

Verhaal lijkt meer dan gedateerd, de Stockholm trial komt al niet eens ter sprake, en daar is al meer dan genoeg wetenschappelijk gedoe over.

Al met al komt ganzenvet er niet verkeerd uit, wellicht dat het daarom al eeuwen als vetstof gewaardeerd wordt.

@Gandalf:
Melkboter! Da moet nu ni erger worden he? Zelfs naar Belgische begrippen hebben wij, ondanks Napoleon, hier nog steeds de gouden regel dat boter alleen boter is! Al die andere meuk heet gewoon margarine, en niks anders!

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 21 jul 2011, 03:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Vet eten

Bericht door deleted »

Hier pleegt men magarine ook wel eens in de spreekaal 'boter' te noemen. Aan tafel: 'Geef me de boter eens aub.' Terwijl men de magarine wil hebben.

Melkboter was om aan te geven dat het over "echte" boter gaat. Taalkundig inderdaad niet 100%

Maar we kennen wel botermelk.
CP, geef me de botermelk eens aub ?
CP eet weer botermelkse pap.


G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vet eten

Bericht door Chicken Power »

Neen, weer mis!

Hooguit de aangezuurde ondermelk, die overschiet na het afromen.

Dat gaat hooguit karnemelkse pap opleveren.

Groet, Cp

Ik constateer in gemoede dat 'Warenkennis' bij de hedendaagse consument ver te zoeken is
Verwijderd.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vet eten

Bericht door Brit »

Even terugkomen op het vet-verhaal.
Ik heb me een keer laten vertellen, door een kamping-beherende kok, dat eendenvet zo ongeveer het beste is om zeer heet mee te bakken. Het komt niet in Rob zijn lijsteje voor, dus wat zeggen de andere experts hiervan?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vet eten

Bericht door Chicken Power »

Dag Brit,

Ga er maar van uit dat het meeste vet in een blik ganzenvet van eenden afkomstig is.

Geen bedrog, maar door de tijd zo gegroeit. Er worden nu meer eenden gefokt dan ganzen. En ganzenvet is de staande culinaire term gebleven.

Spec's zijn overigens gelijk, even als de produktiewijze.

De dieetgoeroe Montignac zweerde erbij.

Groet, Cp
Verwijderd.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Vet eten

Bericht door Brit »

Hee CP,

Weer wat geleerd.

Leuke avatar trouwens :mrgreen: Ik vroeg me al af wat er achter die blokjes verscholen zat... :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vet eten

Bericht door Chicken Power »

Met dank aan Paide voor de foto en professor Peter om hem idd leesbaar te krijgen :P .

Groet, Cp
Verwijderd.
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Vet eten

Bericht door Lunch »

Tim schreef:Naar aanleiding van de post van DJ en reactie Cp,
Zijn al die "ik kies bewust" stickers onzin?
Ik zou zeggen kijk dit eens: http://player.omroep.nl/?aflID=7804331 en trek vervolgens je conclusie.
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Vet eten

Bericht door SanneV »

Interessant om eens te lezen: http://www.rawsuperfoods.com/nl/index.htm
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vet eten

Bericht door tiho »

Als je 2006 en 2007 nog nieuws vindt, wordt je niet echt vlot en energiek van gras met pillen :mrgreen:
SanneV
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2011, 15:21

Re: Vet eten

Bericht door SanneV »

tiho schreef:Als je 2006 en 2007 nog nieuws vindt, wordt je niet echt vlot en energiek van gras met pillen :mrgreen:
You're right :roll:. Ik kom een beetje langzaam op gang, denk ik... Ik ben me nog niet zo lang geleden gaan interesseren voor ecologische, biologische, gezonde voeding.
Laatst gewijzigd door SanneV op 24 nov 2011, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie