Vis kweken

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Vis kweken

Bericht door Dutch John »

Onze paddenpoel/vijver is nu een paar jaar oud. Het is een redelijke plas, ik vermoed zo'n 1.200 m3, diepte tot 2,5 m. Ik wil hier iets nuttigs voor onszelf mee doen, zoals vis kweken. Nu is het stilstaand water en de meeste vis gedijt daar niet in. Karper schijnt wel te kunnen. Weet iemand hier meer over te vertellen? Zijn er nog andere vissoorten die tegen stilstaand water kunnen? Voor in de pan en/of om een biologisch evenwicht te verkrijgen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vis kweken

Bericht door Albert van WdJ »

Dutch John schreef:Zijn er nog andere vissoorten die tegen stilstaand water kunnen?
@DJ,

Volgens mij is dat het probleem niet. Er zijn zoveel sloten en plassen waar weinig beweging in het water zit. En met 1200 m3 heb je wel een beetje buffer tegen temperatuurschommelingen en afvalstoffen.

Je moet alleen het aantal vissen beperkt houden. En de normale controles van het water uitvoeren, die men bij een gewone vijver ook doet.

De soorten waar ik aan denk: Winde, Ruisvoorn en Zeelt. Die kun je houden in stilstaand water en smaken best in de pan.
Karper wordt volgens mij in Ned. niet gegeten. Hoewel die wel te eten zou zijn.

Link voor de vissoorten: http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... issoorten/

Hoe kom je er aan?
Ik denk dat je ze moet laten aanvoeren door een sportvisser. Zo dadelijk in mei/juni worden ontzetten veel kleine visjes gevangen. Wanneer een sportvisser dan een klein haakje gebruikt, zonder weerhaak, zullen ze zonder veel problemen overleven.
Je moet wel even opletten op de minimum maten!

Albert
Change, before you have to.
cavemouse
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2011, 13:22

Re: Vis kweken

Bericht door cavemouse »

Stilstaand water is inderdaad geen probleem voor veel vis. Maar met te veel vis wordt elk evenwicht verstoort. Ze blijven bv erg klein tenzij je erg veel gaat bijvoeren. Let er op dat bepaalde vissoorten groot effect kunnen hebben op de helderheid van het water. Karper is bv heel goed te eten (ligt tegenwoordig zelf vaker op de vismarkt) maar zoekt naar eten in de bodem van de vijver. Bestaat deze uit grond modder dan zal het water altijd troebel zijn. Zeelt zoekt bv ook zijn voedsel in de bodem.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Vis kweken

Bericht door Chicken Power »

Hallo John,

Leuk idee!

Karper is hier ten lande nog niet erg gebruikelijk om te eten. Maar vergeet niet dat het elders voedsel voor koningen en keizers is.

Niet alleen in China, maar ook in bijv. Tsjechie is het met name met kerst een ware traktatie.

Qua bezetting heeft het veel te maken met de bodemgesteldheid, is die zacht dan kun je er minder hebben.

Denk ook eens aan meerval, is ook prima te eten en goed te houden.

Bij dezelfde club kun je aan info komen over pootvis. Volgens mij is de oude viskwekerij van de OVB ook in deze organisatie opgegaan. En men bemiddeld in overschotten uit beheersopvissingen.

Je kunt ook eens kijken bij de beroepsvissers:
http://www.combinatievanberoepsvissers.nl/

Wel grappig, vroeger heeft de Heidemij heel veel (spiegel)karper uitgezet in Brabant.

Groet, Cp
Verwijderd.
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Vis kweken

Bericht door cjm »

Heb je er nog wat mee gedaan dj?
Vrijwel alle inheemse vissen gedijen prima in stilstaand water mits de kwaliteit in orde is.
Dit jaar ga ik wat proefjes doen met telen van groenten in divers oppervlaktewater.
Wellicht ook in een bak met vis. Dus niet gescheiden a la aquaponic.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vis kweken

Bericht door Dutch John »

Ik heb er nog niets mee gedaan buiten het aanspreken van een sportvisser ("Nee, ik gooi alles terug") en het benaderen van een Belgische viskweker die niet reageert. Als dit representatief is voor de sportviswereld...

Je wilt iets combineren zonder alle techniek van aquaponics?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vis kweken

Bericht door Tim »

DJ,

Ik ken iemand die op diverse plekken onderzoek heeft gedaan qua viskwekerij. Ook op sloot niveau.

Als je wilt kan ik je gegevens sturen.

Groet,
Tim
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vis kweken

Bericht door tiho »

Alles terugzetten is toch juist representatief voor sportvissers?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Vis kweken

Bericht door Albert van WdJ »

Veel terugzetten is representatief.

En af en toe een visje mee nemen om te bakken.
Want dat kan echt geen kwaad.

Thuiskomen en zeggen dat je alles hebt teruggezet, dat is foute boel. :mrgreen:

Albert
Change, before you have to.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Vis kweken

Bericht door tiho »

Dan gelooft ze niet dat je gevist hebt? :lol:
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Vis kweken

Bericht door cjm »

@dj.

Antwoord op je vraag is ja.
De kiss methode en dan zie ik vanzelf wel wat er evt aangepast moet worden.
Ik begin met sla. In 3 verschillende waters waaronder 1 vijver met vis.
Met en zonder wortelbescherming. Met en zonder vogelbescherming.
Tegelijkertijd natuurlijk ook dezelfde sla in de volle grond.

Sla, omdat dit een snelle teelt is en omdat sla niet veeleisend is qua temperatuur.
Bovendien hebben deze niet zoveel voedingstoffen nodig.
De volgende kandidaat is om dezelfde reden andijvie.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vis kweken

Bericht door David86 »

John heb je wel een gedacht over eenden ? de kaapse eend zal een dankbare "gast" zijn van je vijver en weide...
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vis kweken

Bericht door Dutch John »

En van de moestuin die ernaast ligt.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Vis kweken

Bericht door David86 »

:) wellicht een oplossing voor te vinden..

Gezien het formaat van je vijver en de "woesternij" die eromheen ligt zul je weinig bij hoeven voeren. Dat geeft misschien wat ruimte in het budget voor een afrastering van enig soort...

Het zijn erg smakelijke dieren.. gerookte eendenborst met honing, walnoten en een salade van bietenblad pluksla en rucola.. Doet mij watertanden :)

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vis kweken

Bericht door Dutch John »

Hoe honkvast is dat ras? De buurman halve kilometer verderop heeft ook een paddenpoel. Het moet niet zo zijn dat die beesten hier vreten en bij de buurman gevreten worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie