ecologisch gazon aanleggen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jahan
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2011, 22:04

ecologisch gazon aanleggen

Bericht door jahan »

Hallo,

Ik zit me een tuin die volstaat met vet gras en paardebloemen op een oneffen terrein. Ik zou dat graag vlak maken. Dat dat vet gras erin zit vind ik op zich niet zo'n probleem, wel dat het niet vlak is.

Omdat ik het niet dood wil spuiten lijkt mij de enige oplossing om het kort te maaien en dan te frezen om vervolgens in te zaaien met een grasmengsel en plat te rollen, eventueel zo'n mengsel met grasperkbloemen erin.

Het huidige gras zal ongetwijfeld weer komen opzetten, maar toch gemengd zijn met wat ik erin zaai.

Iemand enig idee wat ik hiervan kan verwachten? gaat dit lukken of is doodspuiten de enig oplossing om er iets van te maken?

bedankt alvast voor de suggesties.

jahan.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: ecologisch gazon aanleggen

Bericht door deleted »

Dag Jahan,

Kan je wat meer details geven (foto?)? Wat is bijvoorbeeld de oppervlakte ?
En hoe groot zijn de gaten en bulten ? Je hebt oneffen en oneffen ...
Ga je nog andere zaken integreren ? (paadjes, bloemperken, ...)
Wat is de samenstelling van de ondergrond (aarde of veel stenen, puin, ... ?)
Hoe ben je van plan te gaan maaien (motorkracht of duwmaaier ?)


Mvg,
Gandalf
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: ecologisch gazon aanleggen

Bericht door Brit »

Hoi Jahan,

Zoals je zelf al aangeeft, heb je er geen probleem mee dat er een gedeelte van het huidige gras terug komt, samen met een gedeelte van de huidige onkruiden.
Daarom kan je gerust aan de gang zonder alles eerst dood te spuiten.
Als tip wil ik je graag nog meegeven dat je na het frezen de losse laag grond beter eerst opzij kan schuiven om daarna eerst de ondergrond te egaliseren (als er tenminste spraken is van glooiingen in de ondergrond die hoger zijn dan de uiteindelijke hoogte van het gazon) om daarna de toplaag weer te versprijden en te egaliseren. Als je dat niet doet, zal je waarschijnlijk nog jaren kunnen zien waar je alleen grond hebt weggehaald een waar er veel is opgebracht.

Als je verder nog wat meer details kan geven, zoals Gandalf al vroeg, kan ik je waarschijnlijk nog meer tips geven zodat je het in één keer goed kan aanpakken. :D

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: ecologisch gazon aanleggen

Bericht door frans »

Zelf heb ik mijn tuin egaal gemaakt door de te diepe stukken op te vullen en de te hoge stukken weg te scheppen.
Wat er groeide is in de loop van de tijd door het maaien gewoon speel gras geworden.
koste het minste moeite en geld en werkte voor mij goed genoeg :fff

n.b. Bij het maaien vang ik meestal het gras op en gooi dat op vaste plekken neer, dat bespaart veel maai werk.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
jahan
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2011, 22:04

Re: ecologisch gazon aanleggen

Bericht door jahan »

tuin.jpg
Hoi allemaal,

Fel bedankt voor de reacties.

Het gaat niet om een grote tuin. Ik schat zo'n 15m breed en 30 m diep. Bijgaande foto toont het een beetje.

De tuin begint momenteel onderaan de foto, vanaf de betontegels. Daar zit wel nog een mangat van een oude mazouttank. en daar kan lokaal niet veel gefreesd worden.

Voor de betontegels is intussen al terras.

Verder is het ook niet zo heel erg oneffen. Het gaat vooral om ophogingen (vroeger stond er een koe op) en uitdieping van een kraan die er is gepasseerd.

De bedoeling is om rechts een drietal fruitbomen te plaatsen. Links staan al en serie wilgen (niet op de foto). Vooraan wordt siertuin en dan het middenstuk (vanaf de remork rechts naar achteren toe tot aan een kleine moestuin gras.

verder nog:

het grondtype is leem
plaatselijk zit er wel wat bouwafval in, maar in het merendeel van de oppervlakte is dat niet zo.
ik wil het mechanisch maaien met een elektrische maaier, geen zelftrekker.

Bedankt voor jullie suggesties!

jahan.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: ecologisch gazon aanleggen

Bericht door Susanne »

Hoi,

Is het misschien een idee om alvast te beginnen met maaien en vervolgens te zien welke kuilen of glooiingen werkelijk storen? Als je dan bezig gaat met je moestuin of het planten van je fruitbomen, dan heb je wellicht wat graskluiten of graszoden, waar je op dat moment vanaf wilt. Daarmee kun je de storende gaten dichten.... tenminste zo doe ik het en ik ben er erg tevreden over. Het ziet er niet uit als een strak Engels gazon maar zeker ook niet slordig (naar mijn maatstaven).

Succes!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: ecologisch gazon aanleggen

Bericht door deleted »

Persoonlijk zou ik opteren om alles eens om te spitten en manueel gelijk te maken. Dan haal je er ook meteen alle rommel uit.
Wel veel werk, maar kost niets behalve tijd. Desnoods elk jaar een stuk.
Spitten werkt het onkruid veel beter onder dan frezen.
Een andere reden is dat leem volledig "dicht" slaat waar een zware kraan heeft gereden. Daar zal altijd water blijven staan als je niet diep genoeg omspit.
G
Plaats reactie