Graan molen, gebruiken jullie die?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
alefarendsen

Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door alefarendsen » 21 okt 2018, 06:34

Hallo,

Ik zit er over te denken een graanmolen te kopen. Ik heb het tot nu toe afgehouden want de mooie oude windmolen in Weesp voorziet mij al jaren van goed gemalen biologisch Nederlands meel in allerlei soorten en maten.

Tarwe ga ik zeker ook zelf niet groeien en malen voorlopig, ik verbruik soms 25 kg per week en dat met een thuismalertje malen is geen doen denk. Plus, het ritje naar en lokale molen is veel te leuk.

Maar voor het maïsmeel uit eigen maïs (voornamelijk voor polenta, we zijn er gek op) en kastanjemeel, maar ook voor kruiden, en andere gemalen zaken zou ik toch wel een molentje willen. En dan iets groter dan de handgedreven koffiemolen die we nu hebben.

Heb al een beetje gezocht en er zijn zat opties nieuw en een paar 2e hands, maar wilde ook even jullie input.

Handgedreven is op zich een optie als er maar een manier is om eventueel later een riem met motor toe te voegen.

Iemand tips?

jwardenier

Re: Graan molen, gebruiken jullie die?

Bericht door jwardenier » 21 okt 2018, 08:28

Ik gebruik regelmatig de eigen molen ,heb wel een grotere ,komt oorspronkelijk uit D l van een kleine bakkerij .
Er zijn nog al wat verschillende molens ,het mooist maalt een met liggende stenen 350 omw per min .
mijn molen heeft de stenen staand draait wel 350 omw per min en geeft mooi koud bak meel ,maar ik verbouw dus wel brood graan voor eigen gebruik .
tevens kreeg ik eens van een bekende een pletmolen die ook kan schroten ,voor iets grover meel of vlokken en ook fijn kuikenzaad [en bier ]
Maar ook laat ik regelmatig bij de plaatselijke molen malen ,ga het liefst even met paard en wagen met zak goed heen ,blijf ik een beetje op de hoogte van het buurt gebeuren en het trekt volk waar de molenaar erg blij van wordt .Daar laat ik ook wel bonen tot grutten malen ,dat kan het eigen molentje niet .
Een beetje grote molen kun je met platte riem aandrijven ,deze zijn nog wel nieuw te koop ,ik gebruik ze op de dorsmachine graanmolen en rosmolen poelie .
Vergeet niet dat een graanmolen regelmatig geschoond moet worden ,dus kijk vooral naar de demontage mogelijkheden .
Ik weet nog wel een messenmolen te koop en spreek vandaag op de ploeg dag in Orvelte een man die wel eens molens te koop heeft ,laatst had hij een met 2 opslagtanks ,hele grote dus .Malen op de wind blijft het goedkoopst en je hebt constant meel ,bij ons verschild het meel van jaar op jaar .

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 22 okt 2018, 14:49

Dank John,

Het gaat me om kleine hoeveelheden dus als het een kilootje maalt in 10 minuten ben ik allang tevreden. Heb in Italië met mooie kleine houten thuismolentjrs gewerkt, dat zie ik wel zitten. Denk dat ik op termijn daarvoor ga.

Alef

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 22 okt 2018, 19:25

Alef, is het puur voor t dagelijks brood? (en de polenta?)
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

alefarendsen

Bericht door alefarendsen » 23 okt 2018, 19:18

benthuis schreef:
22 okt 2018, 19:25
Alef, is het puur voor t dagelijks brood? (en de polenta?)
Yes. Ik bel 1 keer in de 2 weken 20 tot 30 broden. De bulk van het tarwebloem en meel daarvoor haal ik bij de molen. Het gaat me voornamelijk om gekiemde granen, rijstmeel, polenta, kruiden, et cetera.

Plaats reactie