Hakselaar

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hakselaar

Bericht door JantjeV8 »

Da's inderdaad een mooi, Maho, niks mis mee ook niet.

Maar alleen de machine is nog niks. De toebehoren is doorgaans een nog grotere investering. Frezen, spantangen, spanklemmen, kikkerplaten, verdeeltafel en noem maar op.
Ik heb zelf een leuke Emcomat 8.3 met freeskolom. Niet groot, maar doorgaans genoeg om je mee te redden. Blijft leuk werk, van de week aan het draaien en frezen geweest om een aandrijfas voor m'n Unimog te fabrieken.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:Maar alleen de machine is nog niks. De toebehoren is doorgaans een nog grotere investering. Frezen, spantangen, spanklemmen, kikkerplaten, verdeeltafel en noem maar op.

Dat is een waarheid als een koe. Maar de goden zijn mij gunstig gestemd als alles goed gaat.
Hier een citaat uit de mail van gisteren

Heb er nog een kist met diverse houders bij gedaan waaronder boorhouders(conussen) Boorkoppen en freeshouders. Kratje bier en harde worst voor onze collega´s zou wel leuk zijn daarvoor.



Dus ik ben nu eerst langs de super.
Voor heel veel andere attributen mag ik ook al bij mijn werkgever in de zeer grote voorraad rondneuzen.
Die is daar ook niet echt duur mee.

blijft natuurlijk altijd het nodige wat er nog bij komt.
Van een nieuwe machine wordt er standaard 20% van de nieuwprijs voor gerekend.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

nck schreef:
Heb er nog een kist met diverse houders bij gedaan waaronder boorhouders(conussen) Boorkoppen en freeshouders. Kratje bier en harde worst voor onze collega´s zou wel leuk zijn daarvoor.

Kockie mompelt iets met de duivel en op dezelfde hoop :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Op tijd vertrokken vanmorgen met de buurman.
zes en een half uur later stond de machine op de plek, misschien nog niet helemaal definitief, maar goed genoeg om een hele grote schoonmaak te plegen en alles grondig na te zien.
Ding was toch iets zwaarder dan geschat, aangezien we van de 2.5 tons aanhanger de banden behoorlijk moesten bij pompen. :fff
Ook had ik het gevoel dat de 2.5 tons heftruck wat zweverig aanvoelde.
Maar het staat.

Zo uit het werk, de spanen er nog op, eerst maar eens een grondige wasbeurt.
IMG_3023-1.JPG
IMG_3024-1.JPG
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hakselaar

Bericht door JantjeV8 »

Die draaibank is een Okuma zie ik, da's ook geen flauwekul. Zeker in de cnc techniek een Rolls Royce onder de machines. Bij m'n ouwe heer staat nog een MAZ met 2.000mm tussen de centers. Op zich een koei van een machine maar het draaien wilde niet lekker meer lukken. Niks als piepen, trillen en andere ongein. De hele Nortonkast kon je optillen van het bed. Afgelopen week daarom op m'n Emcootje een soort klemlijst gefreesd, een bronzen strook er in en stelboutjes er in om die nortonkast mee op te sluiten aan het bed van de draaibank. Ben benieuwd 1 dezer dagen eens uit gaan proberen. Is mooi voor op kerstochtend, ligt de rest toch nog in bed.. Kan ik mooi m'n schuur in.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Hoi Jan,

De Okuma is een machine uit eind jaren zestig. Een Ls 540 x 880. Op basis van deze machine heeft Okuma de eerste cnc draaibanken gebouwd. De LS-N. Later werd dit de LS 30-N. Om een idee te geven hoe vooruitstrevend dit was, de LS 30-N uit 1984 had al een volledig grafische dialoog besturing in kleur. (OSP 5000LG)
Hier een link naar een heel vroege uitvoering van een dergelijke machine, bouwjaar begin jaren 70, voor de cnc-mensen, deze bank heeft een 12 voudige schakelbak, ( geen constante snijsnelheid) en een osp-2200 sturing. ( je kon maar 1 woord van een regel in het programma tegelijk zien)
Programmeren gebeurde op de teletype, ponsband dus. Het is een dergelijke machine waar ik cnc draaien op heb geleerd.
http://www.youtube.com/watch?v=DgAUjRM-HXs
http://www.youtube.com/watch?v=mFvnXtpPfwg

Een mooie beschrijving van deze centerbank is te vinden onder deze link.
http://www.lathes.co.uk/okuma/

Machine is nog steeds in behoorlijk goede conditie en passing draaien lukt nog vrij goed, enkel op de nonius.
Trilling is eigenlijk niet aan de orde met het dit type bank wanneer je inderdaad zoals je stelt de spieën goed uitstelt.
Besteed hier goed aandacht aan. het verdient zich zo terug.
Het is juist de massa van zo'n machine wat de stabiliteit zo hoog maakt. De Okuma weegt 2.2 ton. Voor een machine van nog geen meter tussen de centers is dit vrij zwaar.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie