Hakselaar
Moderator: Moderators
Re: Hakselaar
LEO!
Oftewel Lomp En Onbenullig
Het vliegwiel in wording.
Veel groter moet het ook niet worden, nog een centimeter of vijf, en dan wil het of niet meer rond of ik kan er niet meer omheen komen.
Des al niet te min, we gaan vrolijk verder.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-y2bomw9xmw&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-y2bomw9xmw&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
En het resultaat.
Oftewel Lomp En Onbenullig
Het vliegwiel in wording.
Veel groter moet het ook niet worden, nog een centimeter of vijf, en dan wil het of niet meer rond of ik kan er niet meer omheen komen.
Des al niet te min, we gaan vrolijk verder.
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-y2bomw9xmw&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-y2bomw9xmw&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
En het resultaat.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
De as-houders. Ik kreeg onverwacht de gelegenheid om deze vanavond te frezen.
Deze worden op het frame gelast, een afdekplaat er overheen met 2 x M16.
In de lengte 2 X M10 voor het uitstellen. (niet zichtbaar)
Deze worden op het frame gelast, een afdekplaat er overheen met 2 x M16.
In de lengte 2 X M10 voor het uitstellen. (niet zichtbaar)
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
Jan/NCK,
Hoe staat het met je hakselaar? Of heb je even vakantie genomen na alle zware inspanningen? Ik brand van nieuwsgierigheid....
Hoe staat het met je hakselaar? Of heb je even vakantie genomen na alle zware inspanningen? Ik brand van nieuwsgierigheid....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Hakselaar
Hoi iedereen,
Ik leef nog steeds, en heb een enigzins hectische tijd achter de rug.
Was ik afgelopen voorjaar in staat veel tijd en energie te steken in mijn project, is mij dat de afgelopen maanden totaal niet gelukt.
Door de "crisis" veel "last minute" werk. Hollen of stilstaan. Ik werk op een machinefabriek, en het werk is ook op dit moment absoluut niet dik gezaaid. Onderhand al afscheid genomen van een aantal collega's. En een week vakantie ingeleverd om toch een mooie klus uit te kunnen leveren.
Daarbij komt ook dat de zomer altijd een drukke periode is om het huis in op het land.
De meeste stress is onderhand weer weg, en gezien de zeer matige hoeveelheid werk die er nog is denk ik dat ik binnenkort wel weer een paar weekjes thuis kan blijven, Ik werk flexibel. Aan de andere kant kan er ook heel plotseling weer van alles liggen. op dit moment is er geen pijl op te trekken.
Wat de hakselaar betreft: diverse onderdelen zijn in bewerking maar door het niet meer 's avonds tijdens het overwerk eraan te kunnen werken en de afhankelijkheid van een freesbank op het bedrijf schiet het op dit moment niet echt op.
Geduld is zeker ook voor mij een schone zaak.
Jan
Ik leef nog steeds, en heb een enigzins hectische tijd achter de rug.
Was ik afgelopen voorjaar in staat veel tijd en energie te steken in mijn project, is mij dat de afgelopen maanden totaal niet gelukt.
Door de "crisis" veel "last minute" werk. Hollen of stilstaan. Ik werk op een machinefabriek, en het werk is ook op dit moment absoluut niet dik gezaaid. Onderhand al afscheid genomen van een aantal collega's. En een week vakantie ingeleverd om toch een mooie klus uit te kunnen leveren.
Daarbij komt ook dat de zomer altijd een drukke periode is om het huis in op het land.
De meeste stress is onderhand weer weg, en gezien de zeer matige hoeveelheid werk die er nog is denk ik dat ik binnenkort wel weer een paar weekjes thuis kan blijven, Ik werk flexibel. Aan de andere kant kan er ook heel plotseling weer van alles liggen. op dit moment is er geen pijl op te trekken.
Wat de hakselaar betreft: diverse onderdelen zijn in bewerking maar door het niet meer 's avonds tijdens het overwerk eraan te kunnen werken en de afhankelijkheid van een freesbank op het bedrijf schiet het op dit moment niet echt op.
Geduld is zeker ook voor mij een schone zaak.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
Succes en sterkte dan... Ik trek me weer terug in m'n schulp en wacht rustig af
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
Re: Hakselaar
Na een tijdje (onvrijwillige) stilstand het hakselaar project weer opgepakt.
Als eerste de aandrijving opgebouwd en de motor aangesloten met mijn antieke ster-driehoek schakelaar.
Ook toch nog eens verder gekeken en goed geluisterd naar andere meningen wat betreft de snelheid en iedereen was unaniem van mening dat mijn beoogde snelheid (veel) te hoog was aangenomen.
Dus John, ook ik ga naar de anderhalve slag per seconde oftewel 85 toeren.
Dit vergt echter wel een tussenas anders kan ik die vertraging niet in het frame kwijt.
de aandrijving loopt nu 112 : 280 - 112 : 240 - 25 : 60, De motor draait 980 omw/min.
Als eerste de aandrijving opgebouwd en de motor aangesloten met mijn antieke ster-driehoek schakelaar.
Ook toch nog eens verder gekeken en goed geluisterd naar andere meningen wat betreft de snelheid en iedereen was unaniem van mening dat mijn beoogde snelheid (veel) te hoog was aangenomen.
Dus John, ook ik ga naar de anderhalve slag per seconde oftewel 85 toeren.
Dit vergt echter wel een tussenas anders kan ik die vertraging niet in het frame kwijt.
de aandrijving loopt nu 112 : 280 - 112 : 240 - 25 : 60, De motor draait 980 omw/min.
Laatst gewijzigd door nck op 05 nov 2010, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
de volgende klus is de samenstelling van de trommel met tandwiel en vliegwiel.
Als eerste de onderdelen
Montage van de tussenring, deze brengt de kracht over van het tandwiel en het vliegwiel over op de trommel.
Hier komt dan het tandwiel weer bovenop.
Als volgende de naaf waarop het vliegwiel wordt gemonteerd. de naaf centreerd weer in de tussenring en klemt het tandwiel.
In deze naaf zit een groot kogellager (6215) om het gewicht van het vliegwiel op te vangen.
als laatste het vliegwiel
en een vooraanzicht
Aanstaand weekend alle componenten definitief uitlijnen en met een beetje geluk en wijsheid voorzichtig een proefopstelling bouwen.
Jan
Als eerste de onderdelen
Montage van de tussenring, deze brengt de kracht over van het tandwiel en het vliegwiel over op de trommel.
Hier komt dan het tandwiel weer bovenop.
Als volgende de naaf waarop het vliegwiel wordt gemonteerd. de naaf centreerd weer in de tussenring en klemt het tandwiel.
In deze naaf zit een groot kogellager (6215) om het gewicht van het vliegwiel op te vangen.
als laatste het vliegwiel
en een vooraanzicht
Aanstaand weekend alle componenten definitief uitlijnen en met een beetje geluk en wijsheid voorzichtig een proefopstelling bouwen.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
Ik ben benieuwd! Ziet er in ieder geval solide uit!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Why should I work harder when I can work smarter
-
- Berichten: 4615
- Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23
Re: Hakselaar
Prachtig! Wat een vakmanschap. Ziet er heeeel wat beter uit dan mijn proefopstellinkje met een autonaaf en rond "gewalst" rvs mes. Een vliegwiel is inderdaad noodzakelijk. Maar evengoed een sterke motor, want het toerental moet laag blijven. 120 o/min is al heel wat en dan heb je nu eenmaal niet zoveel vliegwielwerking.
Wat ik tot nu toe geleerd heb:
-toerental max 120 o/min
-snijrand zo lang mogelijk; grote diameter van de kom maakt alles eenvoudiger.
-mes moet scherp zijn, maar niet te dun; het moet snijden en breken tegelijk.
-vliegwiel én royale motor
-meskom zo open mogelijk om goed de klosjes te lossen
-iets schuine invoer snijdt makkelijker dan precies haaks
-in de meskom een aanslag voor de snijlengte maken
-slipkoppeling voor de veiligheid
-afschermkap voor de veiligheid
-op wielen of een pallet voor transport
Groet,
DJ
Wat ik tot nu toe geleerd heb:
-toerental max 120 o/min
-snijrand zo lang mogelijk; grote diameter van de kom maakt alles eenvoudiger.
-mes moet scherp zijn, maar niet te dun; het moet snijden en breken tegelijk.
-vliegwiel én royale motor
-meskom zo open mogelijk om goed de klosjes te lossen
-iets schuine invoer snijdt makkelijker dan precies haaks
-in de meskom een aanslag voor de snijlengte maken
-slipkoppeling voor de veiligheid
-afschermkap voor de veiligheid
-op wielen of een pallet voor transport
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Re: Hakselaar
De meshoek is misschien wel wat te schuin?
Je doel is om het te knippen en de kracht door de schuinte te verdelen neem ik aan.
Nu is de kans groot dat het hout grotendeels in het uiteinde aan zijn "eindjes" komt, en dat de rest van het mes alleen als geleider gaat werken.
Het ziet er overigens Profie uit, ik ben jalours op de spullen die je tot je beschikking hebt.
Je doel is om het te knippen en de kracht door de schuinte te verdelen neem ik aan.
Nu is de kans groot dat het hout grotendeels in het uiteinde aan zijn "eindjes" komt, en dat de rest van het mes alleen als geleider gaat werken.
Het ziet er overigens Profie uit, ik ben jalours op de spullen die je tot je beschikking hebt.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Re: Hakselaar
Wacht maar af tot het tegenmes ziet, dan wordt alles in 1 keer duidelijk.frans schreef:De meshoek is misschien wel wat te schuin?
Je doel is om het te knippen en de kracht door de schuinte te verdelen neem ik aan.
Nu is de kans groot dat het hout grotendeels in het uiteinde aan zijn "eindjes" komt, en dat de rest van het mes alleen als geleider gaat werken.
Ik wil de lengte bepalen door middel van de aanvoer.Dutch John schreef:-in de meskom een aanslag voor de snijlengte maken
Gisteravond heb ik mij ook enigszins verwonderd afgevraagd hoe een en ander uit de werkplaats te krijgen.Dutch John schreef:-op wielen of een pallet voor transport
De samenstelling van het draaiend deel weegt alleen al 122 kg.
Komt tij komt raad.
Eerst nu verder met opbouwen zodat we snijproeven kunnen gaan doen, wel nog zonder aanvoer en met een tijdelijk tegenmes zodat de definitieve vorm kan worden bepaald.
Ik ben onderhand zelf heel nieuwsgierig naar het functioneren van het geheel.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
Zeg Jan, je hebt toch bewust voor kinderen gekozen....Probleempje opgelost.NCK schreef:
Gisteravond heb ik mij ook enigszins verwonderd afgevraagd hoe een en ander uit de werkplaats te krijgen.
De samenstelling van het draaiend deel weegt alleen al 122 kg.
Komt tij komt raad.
Jan
Ziet er overigens picobello uit!
groet,
Gerard
Laatst gewijzigd door kockie op 05 nov 2010, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
Reden: quote aangepast
Re: Hakselaar
Kleine vordering, maar wel leuk om te zien omdat het geheel zo al meer in beeld komt.
Dit mes staat dus buiten de trommel met de bedoeling dat het vlot demontabel is in verband met het slijpen of opnieuw oplassen met snijmateriaal.
Een tweede reden is de vrij grote radiale reactiekracht die optreedt. Die is naar boven gericht en belast mijn asdragers "verkeerd om". Nu kan ik de axiale reactiekracht veel makkelijker opvangen met een taatsblok o.i.d. want ik heb namelijk een stilstaande as.
Morgen verder.
Jan
Toch is dit de enig juiste analyse van de werking die ik van het begin af aan in gedachten heb. De trommel is wel snijdend, maar alleen als "hulpsnijkant". De hoofdfunctie is inderdaad het werken als een geleider die het materiaal naar het werkelijke mes dwingt.frans schreef:Nu is de kans groot dat het hout grotendeels in het uiteinde aan zijn "eindjes" komt, en dat de rest van het mes alleen als geleider gaat werken.
Dit mes staat dus buiten de trommel met de bedoeling dat het vlot demontabel is in verband met het slijpen of opnieuw oplassen met snijmateriaal.
Een tweede reden is de vrij grote radiale reactiekracht die optreedt. Die is naar boven gericht en belast mijn asdragers "verkeerd om". Nu kan ik de axiale reactiekracht veel makkelijker opvangen met een taatsblok o.i.d. want ik heb namelijk een stilstaande as.
Dit is ook de reden dat ik een vrij kleine motorzaag heb. (Stihl ms 170) Daarmee kan mijn elfjarige dochter probleemloos mee in de bak van de kraan blijven staan om de eiken op te kronen. Klein gordeltje om de snelwissel van de bak en verder niet zeuren. Kan ik mooi in de cabine zitten en mij elke keer weer verbazen hoe snel zo'n meissie een boom kaal zaagt.gerard schreef:Zeg Jan, je hebt toch bewust voor kinderen gekozen....Probleempje opgelost.
Morgen verder.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Re: Hakselaar
Jan,
Als je hulp kunt gebruiken om het "beest" uit de stal te krijgen, moet je het maar even laten weten. Zie het maar als Noaberplicht....want, oet Tubbig ist neet zo wied vöd.
Gerard
Als je hulp kunt gebruiken om het "beest" uit de stal te krijgen, moet je het maar even laten weten. Zie het maar als Noaberplicht....want, oet Tubbig ist neet zo wied vöd.
Gerard