Hakselaar

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

gerard schreef:Als je hulp kunt gebruiken om het "beest" uit de stal te krijgen, moet je het maar even laten weten. Zie het maar als Noaberplicht....want, oet Tubbig ist neet zo wied vöd.
Dank, en ak't te nao hebbe heur ie 't wé. Aans ku'j altied zo eem ankomm'n um te kieke'n hoe wiet ak binne. Of met proefdrei'n.




Het tegenmes.

Terzijde van de montage van de aandrijving heb ik vandaag ook een "proef" tegenmes gemaakt, om te kunnen proberen of datgene wat ik al die tijd in m'n gedachten heb ook functioneerd zoals ik wil.

Het tegenmes heeft een inwendige radius die gelijk is aan de uitwendige diameter van de trommel. Is dus te draaien uit een dikwandige ring.
tegenmes-1.jpg
Hieruit heb ik een segment gehaald en op een plaat gelast. De horizontale las is snijmateriaal wat handmatig is scherp geslepen. het definitieve ondermes is een toolbits van 25 x 25.
tegenmes-2.jpg
Detailopname van de trommel en de twee tegenmessen ongeveer half in de snede.
tegenmes-3.jpg
Ik verwacht niet al te veel van de levensduur van dit mes, er zit nog geen snijmateriaal op en het basismateriaal is dikwandige buis (PBS)
dus de scherpte zal wel vlot weg zijn.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Een ander punt van aandacht, en misschien nog wel het moeilijkste is de aanvoerinrichting.
Bijgaand twee afbeeldingen van de beoogde aanvoerrol. samengesteld uit twee mantelfrezen van 125 mm.
Deze kreeg ik als extraatje van mijn werkgever na een spoedklus. Waarvoor mijn hartelijke dank.
Een dergelijke rol vanaf scratch maken is toch een heel behoorlijke klus, met name om ze ook nog redelijk slijtvast (hard) te maken.
Dus ik nam deze meevaller met beide handen aan.
aanvoerrol-1.jpg
aanvoerrol-2.jpg
Zoals te zien in het bovenaanzicht is de afmeting heel behoorlijk in verhouding met de rest van het ontwerp.
aanvoerrol-3.jpg
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hakselaar

Bericht door Brit »

Hoi Jan,

Wat ik me even zit af te vragen, is waarom je het tegenmes niet hebt laten doorlopen tot aan achter het frame en daar ook vastgelast? Dat lijkt me toch al weer een stuk sterker dan dit stukje mes dat volgens mij na enige tijd zal worden weggeduwt.... :roll: Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten :fff

Verder, erg leuk project! Het ziet er allemaal erg goed uit 8)

Suc6, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Brit schreef:Wat ik me even zit af te vragen, is waarom je het tegenmes niet hebt laten doorlopen tot aan achter het frame en daar ook vastgelast? Dat lijkt me toch al weer een stuk sterker dan dit stukje mes dat volgens mij na enige tijd zal worden weggeduwt..
Dit tegenmes is met nadruk een proefopstelling om erachter te komen af de snijdende werking dat is wat ik graag wil en om de vorm en definitieve plaats van het mes te bepalen.
Vastlassen is niet aan de orde, omdat ik juist dit deel demontabel wil houden voor het naslijpen.
Het definitieve mes wordt qua constructie ook veel degelijke uitgevoerd ook al omdat dit gaat dienen als klemming voor het onderste (horizontale) tegenmes. Dit is gemaakt van 25 mm vierkant toolbits (HSS)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Jan, wat opbouwende kritiek van iemand die hier ook mee bezig is geweest. Je wilt geen scherp tegenmes. Als dit mes ook snijdt, dan stoot de aanvoer tegen dit mes na het snijden. De invoer stroopt of stopt zelfs. Je wilt het omgekeerde: een lang glad oppervlak waar de aanvoer soepel langs glijdt, zowel links als onder. Speling tussen dit oppervlak en het mes moet wel minimaal zijn, want jonge wilgenbast is taai en de laatste rafel moet ook gesneden worden. Als het draaiende mes aan de buitenkant vlak is en van binnenuit aangescherpt, dan voorkomt dit ook rafels, omdat je de afstand tussen mes en tegenmes minimaal houdt. Deze afgeschuinde dikte van het mes "buigt" bovendien het te snijden klosje al snijdend van de stam af. Het mes mag daarom niet te dik zijn, want een dik mes vreet vermogen. Aan de binnenkant moet het klosje alle ruimte hebben om we te kunnen buigen, dus daar geen tegenmes of iets anders. Nog niet geprobeerd: een meenemer aan het einde van de snijkant, die het klosje lostrekt van een eventuele rafel. Die laatste rafels zijn een echt probleem. De filmpjes op Youtube laten geen hout zien met taaie bast. Dat probleem zullen we zelf op moeten lossen. Ook lijkt het hout op de filmpjes droog of bevroren.

Dat je de linker kant dicht hebt zal niet meehelpen met het lossen van de klosjes. Geloof me, sommige klosjes draaien enkele omwentelingen mee in de kom, terwijl mijn kom links helemaal open is. Dus enkelzijdig gelagerd. Ik ga de autonaaf vervangen door een lichte vrachtwagennaaf.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Herman
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2006, 12:25

Re: Hakselaar

Bericht door Herman »

Hierbij wat leesvoer van een wood chunker:
http://nrs.fs.fed.us/pubs/gtr/gtr_nc091 ... 91_125.pdf
Trouwens degelijk gebouwde hakselaar Jan.

Herman
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Jan, wat opbouwende kritiek van iemand die hier ook mee bezig is geweest. Je wilt geen scherp tegenmes
Opbouwende kritiek is van harte welkom, ik zal mijn ziens/denkwijze proberen te verwoorden. Wat betreft deze opmerking hebben we dus een verschil van inzicht, alhoewel mijn tegenmes uit twee delen bestaat, 1 scherp vertikaal deel en een negatief (eigenlijk 0 graden) horizontaal).
Dutch John schreef:Als dit mes ook snijdt, dan stoot de aanvoer tegen dit mes na het snijden. De invoer stroopt of stopt zelfs.
Bij mijn constructie wordt er alleen maar aangevoerd tijdens 45 graden van een omwenteling mijn aanvoer staat dus 7/8 omwenteling stil.
Het is een nokgestuurde aanvoer.
Dutch John schreef:Je wilt het omgekeerde: een lang glad oppervlak waar de aanvoer soepel langs glijdt, zowel links als onder.
vorm en richting van de aanvoer richting trommel is nog een punt van experiment, zo heel veel variatie kan ik niet maken in verband met het grote vliegwiel maar ik ga wel proberen of en onder welke hoek de beste snijcondities ontstaan.
Dutch John schreef:Speling tussen dit oppervlak en het mes moet wel minimaal zijn, want jonge wilgenbast is taai en de laatste rafel moet ook gesneden worden.
Speling is nagenoeg nul te maken, dus het gehele messensysteem is qua vorm redelijk strak op elkaar afgewerkt.
Dutch John schreef:Als het draaiende mes aan de buitenkant vlak is en van binnenuit aangescherpt, dan voorkomt dit ook rafels, omdat je de afstand tussen mes en tegenmes minimaal houdt. Deze afgeschuinde dikte van het mes "buigt" bovendien het te snijden klosje al snijdend van de stam af.
Dit is iets waar ik ook heel lang mee heb geworsteld. Het draaiende mes is licht positief geslepen aan de binnenzijde. Het heeft tevens de functie van "vijzel" of "transportschroef" van het materiaal richting tegenmes.
De reden is dat ik er heel snel achter was dat wanneer je alleen radiaal snijdt of probeert te snijden er een excessieve reactiekracht optreedt radiaal in de trommel / as. de hele trommel heeft de neiging naar boven toe uit de ashouders te slaan. Vandaar dat ik al in een vroeg stadium heb gepoogd een deel van die krachten om te zetten in een axiale kracht die ik in de lengterichting van de as eenvoudig kan opvangen.
Er is maar 1 mogelijkheid. uitproberen.
en daar verslag van doen.
Dutch John schreef:want een dik mes vreet vermogen.
Duidelijk, maar dat is een inschatting die je moet maken. Kan ik nu nog geen zinnig woord over zeggen. een positiever geslepen trommel zou het vermogen wel meer beperken maar ook sneller slijten. het geheel is bekleed met een slijtvaste harde opgelaste laag, aanpassing hiervan vergt een behoorlijke hoeveelheid werk. Maar je moet ergens vanuitgaan.
Dutch John schreef:Nog niet geprobeerd: een meenemer aan het einde van de snijkant, die het klosje lostrekt van een eventuele rafel.
Is niet direct mijn gedachtegang, maar hou het in het achterhoofd.
Dutch John schreef:De filmpjes op Youtube laten geen hout zien met taaie bast.
Is mij ook opgevallen.
Dutch John schreef:Ook lijkt het hout op de filmpjes droog of bevroren.
Ik zit zelf juist aan vers hout/takken te denken om gebruik te maken van het aanwezig sap ter "smering". Dit omdat ik uit ervaring met diverse hakselaars weet welke enorme slijtageslag kurkdroog hout geeft op de messen.
Dutch John schreef:Dat je de linker kant dicht hebt zal niet meehelpen met het lossen van de klosjes. Geloof me, sommige klosjes draaien enkele omwentelingen mee in de kom,
Mijn initiële snelheid was ook veel te hoog. maar ook dit is afwachten hoe de trommel zich gedraagt.
Dutch John schreef:terwijl mijn kom links helemaal open is. Dus enkelzijdig gelagerd.
Hou je radiale kracht maar in de gaten, ik heb mijn trommel van behoorlijk zware dubbelrijige hoekcontactlagers voorzien en heb toch verbaasd gekeken welke reactie in de trommel optreed.

Vanavond hopenlijk wat testresultaten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Herman schreef:Hierbij wat leesvoer van een wood chunker:
http://nrs.fs.fed.us/pubs/gtr/gtr_nc091 ... 91_125.pdf
Interssant stuk, met aandacht gelezen. wat mij met name opviel was het vrij beperkte vermogen in verhouding tot de verwerkte stamdiameter.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Er is maar 1 mogelijkheid. uitproberen.
en daar verslag van doen.
Inderdaad, je kunt nu eenmaal niet alles van tevoren uitvogelen. De praktijk is nog steeds de beste leermeester. Misschien zou de titel van dit topic aangepast moeten worden in zoiets als "chunker"? Herman's leesvoer (bedankt Herman!) spreekt ook van een chunker, de Laimet schroefvernipperaars heten ook chunkers. Hakselen of versnipperen roept toch een heel ander beeld op.

Chunken vraagt inderdaad om veel minder vermogen dan hakselen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Hé jongens kijk ś hier!
proef-1.jpg
Bijlagen
proef-2.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

En dat met een ruwweg in elkaar geflanst tegenmes uit staal-37
gaat goed tot ongeveer 4 cm doorsnede. Dikker hoeft ook niet daar heb ik het helemaal niet voor bedacht.
Twijgjes, hoe dun ook worden net zo mooi meegesneden en de bast geeft geen stroperij in deze zeer korte proef.
Ik moet eerst een taats blok maken aangezien de axiale reactiekracht toch heel behoorlijk is. Het vliegwiel loopt nu aan in het frame.
zal komende week, wanneer ik één en ander heb afgewerkt een filmpje posten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Nog wat meer proefgedraaid.
Inderdaad is de schuine invoer verreweg de beste, daar gaan we dus ook mee door.

Een paar filmpjes.

als eerste de onbelaste (leegloop). waar die klereherrie wegkomt is mij niet duidelijk, het machien loopt vrijwel geruisloos.



De tweede opname is de ultieme test, we gaan net zolang door totdat hij niet meer kan.
Ruim 5 cm zo uit de losse hand. Dik tevreden.



Als laatste een plaatje van het resultaat van bovenstaand experiment. Wat opvalt is dat het al behoorlijk mooi gesneden is maar ook mooi open gebroken wordt. Helemaal goed, mooi luchtig, (maar wel veel volume :fff ), dit materiaal droogt als de beste.
Volgens mij ben ik op de goede weg.
resultaat-1.jpg
Misschien wil Maarten de youtube-bijdrageś ff op de juiste manier integreren, mij lukt het om de een of andere manier niet.
Jan
Laatst gewijzigd door kockie op 07 nov 2010, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag gedaan Jan!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Proficiat! Hoeveel kW gebruik je voor de aandrijving?

Wil je echt dat de klosjes ook splijten? Zeker niet voor een houtgasgenerator die motorkwaliteit gas moet aanmaken. Voor een verwarmingsvergasser zal het niet veel uitmaken. Splijten de klosjes omdat het mes over een korte snijafstand relatief dik wordt?

Een hoeklijn als geleiding zal de invoer sterk verbeteren. Je kunt dan met twee vingers invoeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Dutch John schreef:Proficiat! Hoeveel kW gebruik je voor de aandrijving?
Thnx! Zelf ook zeer tevreden met het resultaat tot dusver.
De aandrijving is 5,5 Kw - 980 omw/min.
Dutch John schreef:Wil je echt dat de klosjes ook splijten?
Ja en nee. Ja omdat dit het drogings proces enorm versneld. En omdat het al als het ware is "voorgebroken" om in een cellenrad van een automatische aanvoer van een ketel verwerkt te worden.
Nee om de door jouw genoemde zeer logische reden. Maar de productie van sneldrogende ketelbrandstof is verreweg de hoofdzaak.
Eventueel maak ik een autmatische zaag om de dikkere stammen voor de productie van motorgas te verwerken.
Ik heb nog geen vergasser en moet mń ketel nog ombouwen.
Eerst de ketel met al zń toebehoren en dan de vergasser voor de elektriciteitsproductie.
Dutch John schreef:Je kunt dan met twee vingers invoeren.
Dat wil ik niet. Ik wil een bundel van een meter doorsnede in 1 keer in het machien kunnen dumpen om vervolgens een tweede bundel te halen.
In de tussentijd dient mijn creatie de eerste bundel weggewerkt te hebben.
Er is dus nog het een en ander te bouwen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Je kunt dan met twee vingers invoeren.
Wees voorzichtig met het apparaat... anders heb je straks nog maar 2 vingers om in te voeren.


Handleiding youtube:
Normale code (voor een link)

Code: Selecteer alles

http://www.youtube.com/watch?v=JRebNsjXi5U

Code voor een inline filmpje:

Code: Selecteer alles

[youtube]JRebNsjXi5U[/youtube]
Geeft:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie