Hakselaar

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jan smith
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 nov 2010, 10:07
Locatie: Roemenië.

Re: Hakselaar

Bericht door jan smith »

Mijn opa en oom hadden vroeger een houtzagerij in Zwartsluis. Hadden allebei een heel kort duimpje aan de rechterhand. Dus pas wel op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

Ahum... dat met twee vingers invoeren is metaforisch bedoeld! Met een lange geleiding hoef je niet te sturen, alleen opschuiven. Ik neem aan dat Jan zo verstandig is om het geheel straks van beschermkappen met stopschakelaars te voorzien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Jan Zonnebrand
Berichten: 142
Lid geworden op: 17 aug 2006, 11:44

Re: Hakselaar

Bericht door Jan Zonnebrand »

http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... lid/besli/

Hoef je niets steeds opnieuw het wiel uit te vinden of zelfs te maken. Wie heeft er bv zo'n draaibank tot z'n beschikking?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

Dat is nou juist van NCK niet zoekt. Hij wil grove stukken hout en geen snippers.

In de advertentie staat wel een meesterlijke opmerking:
Geluid
Home Theatre systeem Hakselaar
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Jan Zonnebrand schreef:Wie heeft er bv zo'n draaibank tot z'n beschikking?
Ik dus. :lol: Een Okuma LS, 540 x 850. En ik ben er ongelooflijk tevreden mee. Gevonden in de betuwe in een boerenschuur.
De verkoper heeft geen idee gehad wat ie daar had staan. Dergelijke kwaliteit is uiterst zeldzaam tegenwoordig.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Speciaal voor Jan Zonnebrand, als collega draaier, een beschrijving van mijn bankje.

http://www.lathes.co.uk/okuma/

Bij de weg, hij is niet te koop.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

Kun je me daar geen dagje les op geven?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Kleine update: zo op het oog maar een hele kleine vordering maar om te ontwerpen en te maken best wel een uitdaging.

De aanvoer.

Als eerste de onderdelen welke tot dusver zijn gemaakt of in bewerking zijn.
Let niet op de snijrichting van de mantelfrezen, dit is enkel ter illustratie, Ik zag bij het bewerken van de foto's pas dat ze verkeerd om zaten.
aanvoer-1.jpg
Als tweede de plaats van de verschillende onderdelen.
aanvoer-2.jpg
En als laatste een detail van het ondermes in z'n houder, nog niet op lengte gemaakt. Wel blijft dit de definitieve hoogt van het mes, 5 mm onder het hart van de trommel.
Dit om de vrijloop van het mes en de houder enigszins ruimer te kunnen nemen. Op harthoogte was de ruimte wel heel erg krap
aanvoer-3.jpg
Volgende week meer hoop ik

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

kockie schreef:Kun je me daar geen dagje les op geven?
Alles kan, maar wanneer je zelf een draaibank(je) wilt aanschaffen of hebt lijkt het mij veel zinvoller om je op je eigen machine tekst en uitleg te geven en daarbij een demonstructie te geven.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

Vanmiddag kreeg ik onverwacht bezoek. Zul je altijd zien wanneer je op je enige vrije dag in de week met je projectje bezig bent. Gewoon je ontspanning zoeken zeg maar.
Een aimabele grijze heer keek vol interesse naar mijn verrichtingen tot nu toe.

Hij stelde zich voor als Mr. Murphy.

Ik heb de afgelopen week vrij weinig tijd gehad om onderdelen te maken dus was ik vanmiddag bezig om dat wat ik al klaar had af te werken.
Onder andere de as voor de aanvoerrollen. De lagers worden opgesloten middels een borgmoer SKF KM-6 (M30x1.5). Het enige wat er nog aan ontbrak was de schroefdraad op de as.
Tijdens het snijden keek ik al zo "fijn" op die draad, maar aangezien die volledig in de olie zat is dat heel bedrieglijk. En je moet vertrouwen hebben in je instelling van de draaibank. A-D-6. Kan het wel dromen. Moet je niet vergeten de machine weer op metrisch te zetten i.p.v. UN draad. Ik sneed dus 24 gangen per duim oftewel een spoed van 1.02 mm.

Dat gaat dus niet passen met mijn mooie SKF moertje.
2 mogelijkheden, nieuwe as maken of een nieuwe moer maken. Laatste dus.

Had nog een stukkie 42 CrMo4 liggen dus gaatje geboord, uitgedraaid, schroefdraad gesneden, bijna op diepte.
Wil ik passen met de as is de astap te lang voor het blinde gat. Kan dus niet passen. Op goed geluk de draad op diepte gesneden en nog 2 tiende bij gegeven waarna ik de moer heb afgestoken.

Verdomd, past mooi, rammelt niet en niet te strak. kon er voor gemaakt zijn. Zowaar begon de zon weer te schijnen.
Gister had ik op voorhand de spiebaan al gefreesd voor de borgring die bij de moer hoort met in het achterhoofd dat ik wel voorzichtig door de spiebaan heen zou snijden. Dit ging ook prima. Echter toen ik de moer voor de derde keer achter op de draad draaide (met de hand) is er waarschijnlijk een braampje of een spaantje meegedraaid en de moer zat ineens volledig vast gevreten op de as.
Ik heb nog een poging gedaan met een 3 duims pijpentang.

Nope.

De moer, inclusief alle schroefdraad er maar afgedraaid. En een vulring gemaakt ter plekke van de schroefdraad.

Het is niet anders. Hele vrije middag naar z'n grootje

ik zal later vanavond nog wel een paar plaatjes toevoegen.

Oh ja, Die oudere heer was zomaar ineens weg, zonder afscheid te nemen. Vreemd.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door kockie »

Goh, da's een kerel waar je niet op zit te wachten dus... Sterkte!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Hakselaar

Bericht door gerard »

Ja, Jan deze zogenaamde "hoeders van de wet" kun je beter niet op bezoek krijgen.

Maar ik heb de indruk dat jij je niet zo snel door hen uit het veld laat slaan. Wel fijn dat ie overigens weer vertrokken is....Welke richting is hij opgegaan, toch niet richting mij hoop ik?

Succes,
Gerard
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hakselaar

Bericht door nck »

gerard schreef:Maar ik heb de indruk dat jij je niet zo snel door hen uit het veld laat slaan.
Mwoa, meestal sla ik inderdaad wel terug. Om de één of andere reden liep het nu net even anders.
Het kan verkeren.

Zoals belooft nog een paar plaatjes.
aanvoer-11.jpg
Als eerste de aanvoerinrichting in onderdelen
bovenste rij v.l.n.r
twee mantelfrezen 125 x 50 als getande rol.
kegellager + keerring (62 x 30)
Lagerhuis met daaronder kogellager 6206
twee stuks vrijloopkoppeling tsubaki (52 x 25) met daaronder een in eerste instantie niet geplande afstandsring :fff
Daaronder de as met de opsluitring / aanslag voor de frezen op de as.
Dit laatste zal in een later stadium wel verduidelijkt worden.

aanvoer-12.jpg
Gemonteerd ziet het geheel er dan zo uit.
De vier keer M10 draadgaten in het lagerhuis zijn voor de bevestiging van nog te maken astapjes, beiderzijds.
Wanneer deze gemonteerd zijn vormt het lagerhuis een cardanische ophanging zodat de aanvoerrol zich naar het materiaal kan zetten.
De vrijloopkoppelingen worden gebruikt om de stapsgewijze aandrijving van de rol mogelijk te maken door middel van een nok op de trommel.

Tot zover vandaag,

volgende week een nieuw verslag. (Wanneer ik geen onverwacht bezoek krijg en de tijd het enigszins toelaat)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hakselaar

Bericht door Dutch John »

nck schreef: Oh ja, Die oudere heer was zomaar ineens weg, zonder afscheid te nemen. Vreemd.
Tsja, hij heeft zo zijn eigen wetten. Hier tikt hij ook regelmatig op mijn schouder. Wel blij dat ie al wat ouder begint te worden. Misschien maken we nog mee dat hij een keer omvalt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Hakselaar

Bericht door Tim »

Jan,

Mooi stukje werk, wou dat ik het kon (leren).

De ouwe man is hier nu, vanmorgen de droger kapot, monsterpot ontploft in het lab (alles onder de stront) en bij het verzetten van de glycerinepomp knapt de slang (10bar) vlak achter me. Na het douchen mijn vieze kleren in de wasmachine, inclusief mijn telefoon......en dan is het nog maar 10u.

Ik ga de rest van de dag maar internetten :fff

Tim
Plaats reactie