Gietijzeren rosmolen/omloop

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier

Re: Gietijzeren rosmolen/omloop

Bericht door jwardenier » 18 dec 2019, 07:56

Ben het is er beslist niet minder mooi om ,bedrijven vragen nogal wat arbeids inzet en 2 inkomens ?
mijn insteek is je kan beter de kosten kunnen draaien en van de overvloed eten, dat strijden voor geld ,je bent oud en of versleten voor je er erg in hebt .
Die met veel geld krijgen de zelfde verzorging in het verzorgingshuis als die niets hebben ,die niets of weinig hebben hebben in ieder geval genoten van hun bedrijfje .
Wat leuk dat je stage gaat lopen bij een paardenboer ,kom ik straks bij jou de kunst afkijken
Met de melkbereiding en paarden kun je een mooie combi maken ,paard in de molen en jij achter de kaasbak .
Ik heb ook heel wat stage dagen gedaan ,je leert er veel van ,heb ooit bij een schapenmelk bedrijf gewerkt 250 schapen 8 uur per dag melken ,kaas werd gemaakt per 1500 l ,ik heb vooral gezien wat ik niet wil .
Heb een tijdje les gehad van een paardenboer die met 2 en 3 span werkt ,met mijn paard naast een volleerde belg ,oude techniek, en heb een cursus bekappen gedaan .Vooral het zelf doen onder begeleiding van ,leer je veel van
Maar niets gaat boven een eigen paard ,ik heb een veulen gekocht 8 weken oud en ben daar mee aan de slag gegaan op 1 jaar oud liep hij voor een autobandje en kende mijn komando,s ik heb er nu nog veel plezier aan ,gisteren liep hij voor de mestbak ,op mijn stem staat of loopt hij terwijl het ook een echte losbol kan zijn ,beleerd door dat hij het leuk vond ,tegenover veel paarden die gebroken zijn werkt mijn paard graag voor me ,
welke machine ik er ook achter hang . Kaas maak ik nu om de 3 dagen naast andere zuivel ,melk nu 2 x 10 min per dag

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 18 dec 2019, 08:56

2x10 minuten ... Plus 2x half uur schoonmaken?
Of melk je met de hand?
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

jwardenier

Bericht door jwardenier » 18 dec 2019, 09:34

Ik melk met de hand ,dus schoonmaak is even de emmer uitspoelen met heet water ,dit gaat in de varkensemmer ,en daarna drogend wegzetten .
Melkdoekje gebruik ik een dag of 3 ,omdat er een hele stapel staat ong 1 x per maand uitkoken .
Dan gebruik ik nog een zeef en kaasdoekje om de melk schoon in de wrongelbak te krijgen ,deze wordt ook uitgespoeld samen met de melkemmer.
Melkmachine zou inderdaad veel langer duren ,veel heet water en schoonmaak middelen .

benthuis
Moderator

Bericht door benthuis » 18 dec 2019, 16:40

Tja... Met de hand gaan sommige dingen gewoon net zo goed... Schaal bepaald dus als we die in bedwang weten te houden;-)
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Plaats reactie