Pagina 2 van 2

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 12 okt 2019, 21:38
door benthuis
Wij van WC eend...

Ik heb 3 misbaksels voor de deur... 1 voor transport (maar op LPG), 1 voor kilometers (maar 1 op 30 diesel) en 1 voor om de deur (maar een oldtimer)

Diesel, biodiesel, LPG, tenzij er een perpetuum mobiel komt blijven het smoesjes. Werk in de buurt, en vot met n prötel!
Zoals een vriend van me zei, "jij zoekt altijd een auto die goedkoop rijdt, als je die dan voor de deur hebt staan, zoek je er werk voor om hem te rechtvaardigen.... En hij heeft gelijk. Zoek ik op Marktplaats iets, dan zoek ik in heel NL en knal desnoods naar Zeeland voor een appelpers....
Misschien moet ik maar een mega onzuinige benzine slurper kopen, dat motiveert misschien meer tot matiging!

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 12 okt 2019, 22:04
door peterberg
Tim schreef:
12 okt 2019, 10:12
Bij biodiesel en destijds ook ruwe plantaardige olie, was de uitstoot fijnstof minimaal. De hoeveelheid roet was net zo hoog. Voordeel van roet is dat je het uithoest. Fijnstof ga je langzaam dood van.
Roet bestaat voor zover ik weet uit black carbon, dat is bewezen kanker verwekkend bij inademing en je kunt er vlug of langzaam aan doodgaan. Of je ontspringt de dans, dat kan ook.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 14 okt 2019, 08:50
door dormos
Ik heb 3 misbaksels voor de deur... 1 voor transport (maar op LPG), 1 voor kilometers (maar 1 op 30 diesel) en 1 voor om de deur (maar een oldtimer)
Hier idem: 1x Twizy (electrisch) voor zoveel mogelijk kilometers waaronder woon-werkverkeer, 2 jaar oude 900cc 3 cilinder op LPG voor de gezinskilometers en hobby 4x4 diesel uit 2002 met roetfilter voor vakanties en zware aanhangers.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 07:29
door JantjeV8
Gisteren hoorde ik op de radio een reclame die volgens mij over hetzelfde product ging. Het merk wat genoemd werd kon ik niet onthouden :shock: maar de toelichting was bijna de letterlijke tekst als van boven genoemde websites. Er zal dus best potentie in het product zitten en zoetjes aan wat grootschaliger kunnen worden.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 07:44
door benthuis
benthuis schreef:
12 okt 2019, 21:38
Ik heb 3 misbaksels voor de deur... 1 voor transport (maar op LPG), 1 voor kilometers (maar 1 op 30 diesel) en 1 voor om de deur (maar een oldtimer)
Waarbij het transport vihikel bestaat uit gelijke delen van de oude (500.000km) en de voorganger van deze:
dormos schreef:
14 okt 2019, 08:50
en hobby 4x4 diesel uit 2002 met roetfilter voor vakanties en zware aanhangers.
In mijn ogen redelijk duurzaam... Het enige wat er aan gebeurd is af en toe een onderdeel. Meestal zijn dit gebruikte...

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 08:30
door Dutch John
Tim schreef:
12 okt 2019, 10:12
Ik hoor echter in dit draadje alleen maar methadon argumenten :mrgreen:
Yep, Qua massa is een auto vooral zichzelf aan het vervoeren. Beetje auto weegt 20 keer zijn bestuurder. Terwijl het ook met factor 0,25 kan. Ook qua vermogen: 20.000 W tegen 100 W continu vermogen is zelfs factor 200. Het argument dat een auto door zijn hogere snelheid een mens tijd bespaart is een fabeltje. Al die tijd dat je ervoor aan het werk bent om het autorijden te kunnen betalen, dien je bij de rijtijd op te tellen. Waardoor de gemiddelde snelheid daalt tot die van een fiets.....

Groet,
DJ

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 09:49
door remco d
Dutch John schreef:
15 okt 2019, 08:30

Yep, Qua massa is een auto vooral zichzelf aan het vervoeren. Beetje auto weegt 20 keer zijn bestuurder. Terwijl het ook met factor 0,25 kan. Ook qua vermogen: 20.000 W tegen 100 W continu vermogen is zelfs factor 200. Het argument dat een auto door zijn hogere snelheid een mens tijd bespaart is een fabeltje. Al die tijd dat je ervoor aan het werk bent om het autorijden te kunnen betalen, dien je bij de rijtijd op te tellen. Waardoor de gemiddelde snelheid daalt tot die van een fiets.....

Groet,
DJ
Dit exact! Hier één kleine oudere auto op de stoep. Soms wel een beetje een uitdaging als je in een uithoek aan de grens woont met een gezin met jonge kinderen waarbij beide ouders werken. Eerste bushalte zit op 5 km afstand. Het zou een giga stap zijn voor veel gezinnen om uit het idee te stappen dat er standaard 2 redelijk nieuwe auto's op de oprit moeten staan. Scheelt beiden een kleine dag in de week werken voor dat ding.

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 11:48
door JantjeV8
Die gemiddelde snelheid steekt weer vaker de kop op in de discussies. Vergelijkbaar met een fiets zal ik niet zeggen, maar die van de vroegere Kreidler lag toch vaak hoger dan de autoritten. :mrgreen:

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 18:09
door pelletpower
Schuldig! Ik tenminste wel. Eens een junk, altijd een junk. Nu vol aan de methadon! En fiets staat al weer veel te lang stil, da s nie goe. Een mooi mooi voornemen voor het nieuwe jaar!

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 15 okt 2019, 21:29
door Tim
Hey Pellet,

Waarom is daar een nieuw jaar voor nodig?

Tim :wink:

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 16 okt 2019, 06:41
door pelletpower
Ha ha. Is ook niet. Gaat ook wel eerder gebeuren. Is een erg fijn fietsje en perfect om de dingen in de buurt te doen.

Die methadon is wel sterk!

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 16 okt 2019, 21:59
door Tim
I know.

Ik loop vaak, maar ook nog naar de bus.

Onlangs een mountain bike gekregen. 2 bandjes, zadel, poetsbeurt en 2 remblokjes. Als nieuw. Alleen is het werk te ver weg, of het huis. Excuses te over.

Tim

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 16 okt 2019, 22:40
door pelletpower
Hier idem. Filterkast op mijn rug meezeulen valt niet mee. Meer kan ik niet. En bovendien is die methadon veels te lekkerrrr

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Geplaatst: 16 okt 2019, 22:55
door kockie
Ik zal jullie nog even aan een ouder onderwerp herinneren... De luchtkast past vast wel op de aanhanger

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... sportfiets