Diesel en haar ontwikkeling

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door benthuis » 12 okt 2019, 21:38

Wij van WC eend...

Ik heb 3 misbaksels voor de deur... 1 voor transport (maar op LPG), 1 voor kilometers (maar 1 op 30 diesel) en 1 voor om de deur (maar een oldtimer)

Diesel, biodiesel, LPG, tenzij er een perpetuum mobiel komt blijven het smoesjes. Werk in de buurt, en vot met n prötel!
Zoals een vriend van me zei, "jij zoekt altijd een auto die goedkoop rijdt, als je die dan voor de deur hebt staan, zoek je er werk voor om hem te rechtvaardigen.... En hij heeft gelijk. Zoek ik op Marktplaats iets, dan zoek ik in heel NL en knal desnoods naar Zeeland voor een appelpers....
Misschien moet ik maar een mega onzuinige benzine slurper kopen, dat motiveert misschien meer tot matiging!
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2296
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door peterberg » 12 okt 2019, 22:04

Tim schreef:
12 okt 2019, 10:12
Bij biodiesel en destijds ook ruwe plantaardige olie, was de uitstoot fijnstof minimaal. De hoeveelheid roet was net zo hoog. Voordeel van roet is dat je het uithoest. Fijnstof ga je langzaam dood van.
Roet bestaat voor zover ik weet uit black carbon, dat is bewezen kanker verwekkend bij inademing en je kunt er vlug of langzaam aan doodgaan. Of je ontspringt de dans, dat kan ook.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

dormos
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door dormos » 14 okt 2019, 08:50

Ik heb 3 misbaksels voor de deur... 1 voor transport (maar op LPG), 1 voor kilometers (maar 1 op 30 diesel) en 1 voor om de deur (maar een oldtimer)
Hier idem: 1x Twizy (electrisch) voor zoveel mogelijk kilometers waaronder woon-werkverkeer, 2 jaar oude 900cc 3 cilinder op LPG voor de gezinskilometers en hobby 4x4 diesel uit 2002 met roetfilter voor vakanties en zware aanhangers.

JantjeV8
Berichten: 3129
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door JantjeV8 » 15 okt 2019, 07:29

Gisteren hoorde ik op de radio een reclame die volgens mij over hetzelfde product ging. Het merk wat genoemd werd kon ik niet onthouden :shock: maar de toelichting was bijna de letterlijke tekst als van boven genoemde websites. Er zal dus best potentie in het product zitten en zoetjes aan wat grootschaliger kunnen worden.

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 1533
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door benthuis » 15 okt 2019, 07:44

benthuis schreef:
12 okt 2019, 21:38
Ik heb 3 misbaksels voor de deur... 1 voor transport (maar op LPG), 1 voor kilometers (maar 1 op 30 diesel) en 1 voor om de deur (maar een oldtimer)
Waarbij het transport vihikel bestaat uit gelijke delen van de oude (500.000km) en de voorganger van deze:
dormos schreef:
14 okt 2019, 08:50
en hobby 4x4 diesel uit 2002 met roetfilter voor vakanties en zware aanhangers.
In mijn ogen redelijk duurzaam... Het enige wat er aan gebeurd is af en toe een onderdeel. Meestal zijn dit gebruikte...
Om de waarheid te spreken zijn er twee nodig, één om te spreken en een ander om te horen - Henry David Thoreau

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door Dutch John » 15 okt 2019, 08:30

Tim schreef:
12 okt 2019, 10:12
Ik hoor echter in dit draadje alleen maar methadon argumenten :mrgreen:
Yep, Qua massa is een auto vooral zichzelf aan het vervoeren. Beetje auto weegt 20 keer zijn bestuurder. Terwijl het ook met factor 0,25 kan. Ook qua vermogen: 20.000 W tegen 100 W continu vermogen is zelfs factor 200. Het argument dat een auto door zijn hogere snelheid een mens tijd bespaart is een fabeltje. Al die tijd dat je ervoor aan het werk bent om het autorijden te kunnen betalen, dien je bij de rijtijd op te tellen. Waardoor de gemiddelde snelheid daalt tot die van een fiets.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

remco d
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door remco d » 15 okt 2019, 09:49

Dutch John schreef:
15 okt 2019, 08:30

Yep, Qua massa is een auto vooral zichzelf aan het vervoeren. Beetje auto weegt 20 keer zijn bestuurder. Terwijl het ook met factor 0,25 kan. Ook qua vermogen: 20.000 W tegen 100 W continu vermogen is zelfs factor 200. Het argument dat een auto door zijn hogere snelheid een mens tijd bespaart is een fabeltje. Al die tijd dat je ervoor aan het werk bent om het autorijden te kunnen betalen, dien je bij de rijtijd op te tellen. Waardoor de gemiddelde snelheid daalt tot die van een fiets.....

Groet,
DJ
Dit exact! Hier één kleine oudere auto op de stoep. Soms wel een beetje een uitdaging als je in een uithoek aan de grens woont met een gezin met jonge kinderen waarbij beide ouders werken. Eerste bushalte zit op 5 km afstand. Het zou een giga stap zijn voor veel gezinnen om uit het idee te stappen dat er standaard 2 redelijk nieuwe auto's op de oprit moeten staan. Scheelt beiden een kleine dag in de week werken voor dat ding.

JantjeV8
Berichten: 3129
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door JantjeV8 » 15 okt 2019, 11:48

Die gemiddelde snelheid steekt weer vaker de kop op in de discussies. Vergelijkbaar met een fiets zal ik niet zeggen, maar die van de vroegere Kreidler lag toch vaak hoger dan de autoritten. :mrgreen:

pelletpower
Berichten: 2230
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door pelletpower » 15 okt 2019, 18:09

Schuldig! Ik tenminste wel. Eens een junk, altijd een junk. Nu vol aan de methadon! En fiets staat al weer veel te lang stil, da s nie goe. Een mooi mooi voornemen voor het nieuwe jaar!

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2898
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door Tim » 15 okt 2019, 21:29

Hey Pellet,

Waarom is daar een nieuw jaar voor nodig?

Tim :wink:

pelletpower
Berichten: 2230
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door pelletpower » 16 okt 2019, 06:41

Ha ha. Is ook niet. Gaat ook wel eerder gebeuren. Is een erg fijn fietsje en perfect om de dingen in de buurt te doen.

Die methadon is wel sterk!

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2898
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door Tim » 16 okt 2019, 21:59

I know.

Ik loop vaak, maar ook nog naar de bus.

Onlangs een mountain bike gekregen. 2 bandjes, zadel, poetsbeurt en 2 remblokjes. Als nieuw. Alleen is het werk te ver weg, of het huis. Excuses te over.

Tim

pelletpower
Berichten: 2230
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door pelletpower » 16 okt 2019, 22:40

Hier idem. Filterkast op mijn rug meezeulen valt niet mee. Meer kan ik niet. En bovendien is die methadon veels te lekkerrrr

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7876
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Diesel en haar ontwikkeling

Bericht door kockie » 16 okt 2019, 22:55

Ik zal jullie nog even aan een ouder onderwerp herinneren... De luchtkast past vast wel op de aanhanger

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... sportfiets
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Plaats reactie