Pagina 2 van 2

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 19 jan 2019, 08:14
door Dutch John
Alles valt en staat bij toekomstvisie. Dat is de eigenlijke discussie waarmee we moeten beginnen. Technisch is tegenwoordig alles mogelijk. Maar we lopen tegen natuurlijke, geologische en economische grenzen aan. Als mij later de vraag gesteld wordt: "Wanneer wist je het en wat deed je ermee?", dan wil ik de vraagsteller zonder schaamte kunnen aankijken. En beantwoorden.

Dus ja, ik fiets met m'n oude maar fitte benen 25 km naar de dichtstbijzijnde stad. Zeer zelden, want wat heb ik er te vinden?

Groet,
DJ

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 19 jan 2019, 08:40
door JantjeV8
Thuis laten brengen is tegenwoordig ook heel gewoon geworden.

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 19 jan 2019, 15:32
door excelterror
Steenkool:
8,14 kwh/kg
2,73 kgCO2/kg

e-auto prim steenkool:
15 kwh/100km * 100/29 * ([2,73 kgCO2/kg ] / 8,14 kwh/kg ) = 173,47g CO2/km

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 19 jan 2019, 18:00
door JantjeV8
https://www.climategate.nl/2017/04/67991/

Het www staat vol met berekeningen. Wat redelijk 1-duidig daar in is, is dat ze werkelijk allemaal alle kanten op schieten.

:shock:

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 20 jan 2019, 11:37
door pelletpower
Jantje, dat met die cijfers is niet alleen met de klimaatdiscussie zo. Cijfers presenteren iha de menining van de schrijver. Andere mening, andere uitkomst.
Bij het door jou aangehaalde artikel wordt ook een fout gemaakt die tot het bedroevende resultaat leidt (rendement brandstof centrale in elektriciteit uit).

Hetzelfde geldt voor Zwierius, hij neemt co2 uitstoot ban alle opwekkers samen in Nederland, dus inclusief gas, zon, wind. Fout dus, maar geeft ook aan dat er meer pv en wind moeten komen. Aangezien niemand wil minderen zal het zo gaan. Om dan later met betraande oogjes te zeggen dat DJ toch gelijk had.

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 20 jan 2019, 15:08
door JantjeV8
Als het elektrisch rijden de wereld echt zo veel beter zou maken, was de discussie niet zo groot denk ik. Het verschil ligt te dicht bij elkaar. Mijn conclusie is dan dat het niet DE mobiliteitsoplossing is. Er moet iets komen wat onomstotelijk verschil maakt.

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 20 jan 2019, 15:44
door excelterror
Steenkool:
8,14 kwh/kg
2,73 kgCO2/kg
e-WAW 0.5 kWh/100km bij 50km/h

CO2 e-WAW prim steenkool
0,5 kwh/100km * 100/29 * ([2,73 kgCO2/kg ] / 8,14 kwh/kg ) = 5,78g CO2/km

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 20 jan 2019, 19:00
door pelletpower
Inderdaad, tenzij er een technologische oplossing komt loopt deze weg dood. Minderen is dan het enige dat er toe doet.

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 20 jan 2019, 19:09
door j wardenier
Excelterror , kun je hierbij de berekening van diesel /benzine ook bij laten zien ,wordt het voor mij een beetje inzichtelijk

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 20 jan 2019, 20:10
door excelterror
DIESEL liter
10 kwh/l
2,67 CO2kg/l
0,267 CO2kg/kwh

VW LUPO 3L 3,51 l/100km https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
3,51 l/100km * 10 kwh/l * 0,267 CO2kg/kwh = 93,717 g CO2/ km
_____________________________________________________________________________________
BENZINE liter
8,9 kwh/l
2,39 CO2kg/l
0,268539326 CO2kg/kwh

VW UP 5,37l/100km https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
5,37 l/100km * 8,9 kwh/l * 0,268 CO2kg/kwh = 128,08 g CO2/ km
______________________________________________________________________________________
Aardgas in m3---------------1m3= 0,833 kg------------Aardgas in kg(CNG) kg
9,4162 kwh/m3----------------------------------------11,30396158 kwh/kg
1,8765 CO2kg/m3------------------------------------- 2,25270108 CO2kg/kg
0,19928 CO2kg/kwh----------------------------------------0,19928 CO2kg/kwh
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW UP-electrisch BATTERIJ prim Aardgas 15kwh/100km & eff29 info: Zwerius Kriegsman
15kwh/100km * 100/29 * 0,199 CO2kg/kwh = 102,9310345 g CO2/ km
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VW UP CNG 4kg/100km https://autofans.be/rijtesten/hatchback ... -ecoup-cng
4kg/100km * 11,3039 kwh/kg * 0,199 CO2/kwh = 89,979044 g CO2/ km

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 29 jan 2019, 23:23
door ivob
Zwerius Kriegsman schreef:
18 jan 2019, 17:18
Maar bedenk wel dat niet iedereen overal vlak bij woont. Voor ons is de minimale afstand tot en plaats van enige omvang 10 km (enkele reis) en tot een stad 25 km. Bedenk ook dat niet iedereen in de gelukkige omstandigheid verkeerd, dat de gezondheid het toelaat om regelmatig dergelijke afstanden te fietsen.
Zulke afstanden zijn uitermate geschikt om met een elektrische bakfiets te doen. Tegenwoordig heb je al modellen die tot 100 kg kunnen vervoeren. En gezien ze elektrisch ondersteund zijn tot 25 of 45 km, de batterij voor een laag zwaartepunt zorgt is gezondheid en veiligheid ook geen item meer. Zelfs tijd is geen item meer als je een HS (45 km) neemt. Heb jarenlang met een ICE motor gereden (dus al geen last van files) en die had over duizenden km gemeten een gemiddelde snelheid van 44,7 km/uur. Je kan je elektrische bakfiets ook nog eens dichtbij de plaats parkeren waar je moet zijn. Dat kan met een auto niet altijd meer. De dingen zijn zelfs uit te rusten met een tweede batterij (1000 Wh) dus actieradius is bij de afstanden die jij aanhaalt ook geen probleem.
Er is dus een milieuvriendelijke praktische oplossing voor al je tegenargumenten.
Verbruik ongeveer 1 kWh/100 Km. Geladen aan eigen PV is de uitstoot praktisch nul voor die afstand.

Re: Zelfs op kolenstroom is een elektrische auto veel schoner.

Geplaatst: 29 jan 2019, 23:26
door ivob
JantjeV8 schreef:
20 jan 2019, 15:08
Als het elektrisch rijden de wereld echt zo veel beter zou maken, was de discussie niet zo groot denk ik. Het verschil ligt te dicht bij elkaar. Mijn conclusie is dan dat het niet DE mobiliteitsoplossing is. Er moet iets komen wat onomstotelijk verschil maakt.
Als we met zijn allen gaan zitten wachten op DE allesomvattende oplossing komt er automatisch een einde aan iedere menselijke discussie.