Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Patrick9340
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2018, 10:38

Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Patrick9340 »

Beste

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen:

Probleem: MS261 smeert niet - olie loopt eruit
Volgende zaken werden reeds gecontroleerd:
* zaagblad volledig gereinigd: gaatje voor olietoevoer en geleiding compleet zuiver
* kettingzaag doen draaien zonder zaagblad: olietoevoer normaal - loopt eruit via de toevoeropening - gleuf
* oliepomp lekt NIET (kettingwiel en aandrijfwiel eraf en kettingzaag laten draaien: geen olie die vrijkomt)
* Echter als de zaag draait, loopt de olie ahw onder de beschermplaat (plaatje dat tussen zaag en zaagblad zit) op het kettingwiel en zo wordt de olie binnen in de zaag rondgeslingerd. Dus alles hangt vol met olie – maar de ketting smeert niet)
Ik heb geen idee wat de verdere oorzaak nog zou kunnen zijn.

Ik heb ook geen zin om de zaag onmiddellijk bij de dealer binnen te geven: naar goede gewoonte begint hij allerlei onderdelen te vervangen met als gevolg dat rekening snel aandikt...

Alvast bedankt voor mogelijke reacties
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Pietje »

Als het blad niet goed tegen het huis gedrukt wordt, doordat er bijvoorbeeld ergens zaagsel tussen zit, kan de olie een andere weg kiezen dan door het oliegaatje. Een spleet van een halve mm kan al genoeg zijn...

Als de olie wel het gat door gaat, maar de schakels van de ketting kan er niet bij dan kan de olie gedeeltelijk naar achter lopen (over de groef van het zaagblad) en daar de boel vies maken. Maar in dat geval zou toch een gedeelte van de olie de ketting bereiken.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door JantjeV8 »

Zit het aandrijfwiel niet vast aan het koppelingshuis? Durf je de zaag dan te laten draaien zonder dat het koppelingshuis er op zit en wel de vliegwiel koppeling zelf? Of ik snap je verhaal niet helemaal.

In elk geval, zit dat 'meeneem' steeltje goed? Dat steeltje wat in een kleine uitsparing van het koppelingshuis moet zitten?

Dat blikje tussen zaagblad en het huis, heb je dat goed zitten? Dus de openingen ook goed?
Heb je je zaagblad omgedraaid? (Doorgaans trouwens geen probleem, beide posities mogelijk).
Is het blad niet krom? ( dat het open gaat staan tussen de 3 lagen plaatstaal waar het uit opgebouwd is).
Draadeindjes niet beschadigd, trek je de moeren strak genoeg aan?
Patrick9340
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2018, 10:38

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Patrick9340 »

Aan Pietje:
ja, het zaagblad zit er goed tegen. Alles is heel proper geblazen met hoge druk.
En wat bedoel je met 'de schakels van de ketting kan er niet bij'. Het is een zaagblad Rollomatic van 40 cm, 0.325 en 1.6 mm dikte met bijpassende ketting Rapid Super ref 3639 000 0067.
Het heeft altijd gewerkt tot een tijd geleden, tot ik merkte dat alle vuil aan mijn ketting bleef plakken.

Aan JantjeV8
ja, dat steeltje loopt mee. Er komt wel degelijk olie uit, maar ze loopt waar ze niet moet lopen...

Ik heb gisteren het zaagblad gemonteerd zonder afdekklep (met een paar rondellen en een vijs - zonder ketting!) en de zaag laten draaien. Er komt normaal olie uit de opening, dan loopt deze naar achter via het gaatje (waar de kettingspanner moet in komen) naar buiten en komt zo op het tandwiel en spat alles vol. En met de ketting erop smeert deze voor geen meter: de olie wordt dus op de ene of andere manier niet meegenomen met de ketting. Dan maar een nieuwe ketting erop gelegd: zelfde resultaat.
Ik heb de boel dan maar laten staan en ff iets anders gaan doen - had gewoon zin om ze door het raam te kegelen - erg frustrerend.

Of kan het zijn dat zaagblad en ketting toch niet goed passen - dat moet dan toch iets zijn waar ik totaal geen weet van heb...
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door JantjeV8 »

Als je met ketting, het ding vol gas laat lopen, ik houd dan de neus van het zwaard vlak boven de grond. Met enkele tellen zie je dan een oliespoor op de grond komen. Dat doet hij dus niet bij u?

Het oliegroefje IN het blad zit niet dicht?
Blad eens omgedraaid?
Is het een regelbaar oliepompje? Onderop zit dan vaak een schroefje waar je de hoeveelheid olie mee kunt instellen.
De olie komt tot aan het blad, niet verder, dus daar zit de oorzaak zou je zeggen??..
Patrick9340
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2018, 10:38

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Patrick9340 »

Neen, ik zie geen oliespoor op de grond komen.
Na verloop van tijd loopt er wel wat olie op de ketting en zie ik een paar dikke spatten, maar niet de normale 'nevelspatten'.
De olie loop er gewoon langs onder uit. Gewoon alles hangt binnenin vol.
Het oliegroefje zit niet dicht en het blad heb ik ook al omgekeerd.
Er zit onderaan een schroefje om de hoeveelheid olie te regelen - daar heb ik nog niet aan gedraaid.
Dat kan ik misschien nog eens proberen maar ik kan me niet inbeelden dat dit enig effect zou hebben. Zelfs als er teveel olie zou uitlopen, dan moet er toch een oliespoor verschijnen?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Pietje »

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is dat het zaagblad niet de goede vorm heeft voor de 261. Te controleren door op de website van Stihl te kijken of van dit blad in het lijstje van geschikte zagen de 261 voorkomt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door JantjeV8 »

Tja, meer krijg ik ook niet bedacht. Tot aan de uitgang is het oke, bij het blad gaat het mis. Ehhh, ligt je ketting de goeie kant op?? (Ik vraag het heel voorzichtig... :fff )
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Erikvr »

Het kogelventiel voor de olietankontluchting (achter het beschermplaatje) kan kapot zijn, dan wordt daar (een deel van) de olie uitgepompt.
groet,
Erik
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Tom op eigen houtje »

Hoi ik denk ook even mee
Hoe oud is het zaagblad ?
Met erg oude ( veel uitgesleten )
Zaagbladen heb ik dit ook al eens aan de zaag gehad
Toen voor 250€ onderdelen vervangen tot aan de olie pomp toe
En een nieuw zaagblad loste het toen op
Mvg Tom
ultorvdb
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2020, 21:33

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door ultorvdb »

Dag Patrick. Ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn Stihl MS310. Oliepomp werkt. Zonder zaagblad komt er olie uit. Met zaagblad komt de olie bijna niet uit het zaagblad tot aan de ketting maar raakt in de behuizing. Hetzelfde probleem als u dus. Zaag heeft twee jaar stilgestaan. Voorheen geen probleem. Alles is proper gereiigs. Hoe heb jij dit probleem ooit opgelost ?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Albert van WdJ »

Even voor mijn beurt antwoorden: Als ik dit probleem zou hebben met één van m'n Stihl's dan haalde ik gewoon even een nieuw zaagblad.
Ik zie vaak dat die bladen veel te lang gebruikt worden, maar die slijten ook!
Zaagblad kost maar een paar tientjes.
Koop er gelijk een gehard nieuwe ketting bij, en je zult je afvragen, na even zagen, waarom je dat niet veel eerder hebt gedaan.
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door JantjeV8 »

Vaak ontstaat er aan het zaagblad een braam, daar waar de ketting tegen het zaagblad gedrukt wordt bij het zagen. Die braam moet je weg vijlen. Hoewel die braam nergens tegen aan ligt bij montage van zo'n blad, kan hij wel voor ellende zorgen. Dus ook dat controleren.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door JantjeV8 »

Nog een mogelijke theorie:
De draadeinden waar het zaagblad op gemonteerd wordt, heb je die niet per ongelijk een paar slagen uit de behuizing gedraaid? Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat je de moeren waarmee je het zaagblad vast zet, niet geheel aan kunt draaien. Je denkt dat je het zaagblad vast klemt, maar in werkelijkheid draai je de moeren op het einde van de schroefdraadwindingen op die draadeinden.

Het is maar een theorie.
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Kettingzaag Stihl MS 261 C-M smeert niet

Bericht door Tom op eigen houtje »

Neem eens een klein stukje alu tape en plak het olie gaatje in het zaagblad wat niet tegen de blok zit ( het ongebruikte olie kanaal eigelijk )
Eens dicht
Op somige moddelen durft de olie daar al eens terug uit te lopen
Plaats reactie