LPG of CNG

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

LPG of CNG

Bericht door Lewieke »

8 jaar lang ging ik met een (zelfbouw) elektrische fiets naar het werk, door weer en wind. De bedoeling was om minder autokilometers af te leggen. Intussen zijn de kinderen groter geworden (16-18) en zijn de transportbehoeften fors gestegen. Daarnaast is van de goedbedoelde mentaliteitswijziging weinig in huis gekomen. Mevrouw neemt voor een ritje naar de slager en de bakker de auto, de kinderen vinden het maar normaal dat ze overal naartoe gebracht worden en vader ... die mocht zijn fiets nemen omdat de ene gezinswagen altijd wel in gebruik was op de momenten dat ik 'm nodig had.

Intussen is het met mijn gezondheid wat minder en ben ik het beu om degene te zijn die zijn plannen altijd mag aanpassen en door weer en wind met de fiets mag rijden. Daarom opteerde ik weer voor een tweede auto. Omwille van het comfort en als backup voor als de oudste volgend schooljaar naar de universiteit moet.

Ik koos voor een tweedehands benzinemotor van 1.6l en 110pk. Het ding is behoorlijk sportief en absoluut niet erg zuinig. Om ecologische en economische redenen liet ik 'm ombouwen op lpg. Dat kostte mij ongeveer 1900€. Een tankbeurt kost mij à 0.412€/l omgerekend 14€ en daarmee rijd ik dan ongeveer 400 km. Ik koos voor de grotere motor omdat ik weinig vertrouwen heb in de duurzaamheid van de veel lichtere 0.9l, 3 cylinder motoren die bovendien nog eens in aluminium uitgevoerd worden ook. Binnen enkele jaren zullen we wel zien hoe lang die kleine motoren meegaan.

Onlogisch wordt LPG niet gepromoot en CNG wel. Ik heb daar veel over nagedacht om te proberen een trend voor de toekomst te ontdekken maar de enige reden die ik kon bedenken is dat LPG via raffinaderijen wordt geleverd (met managers aan het hoofd) terwijl CNG (aardgas) geleverd wordt door intercommunales met politici in de raden van bestuur. Die zorgen natuurlijk voor hun eigen zitpenningen.

Ik zag meer voordelen in LPG nl. :

- ringtank op plaats van reservewiel mogelijk tov druktank type duikfles
- werkt op veel lagere druk tov heel hoge druk van CNG
- 580 stations in BE tov enkele stations
- lagere ombouwkost tov 25% duurdere ombouwkost
- groter rijbereik (400km) tov 250km
- relatief 10-15% minder duur per gereden km

Daarnaast zijn er nog enkele andere voordelen :
- motorolie vervuilt minder snel
- rijden kost 3.5€/100km aan brandstof
- milieuvriendelijk en minder roetuitstoot
- minder schadelijke stoffen
- geen hinder voor het binnenrijden van LEZ

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van een lichte 0.9l TCE90 of 100 motor van Renault op LPG ? Ik overweeg om onze 12 jaar oude Mégane diesel met 175k km te vervangen door een zuinger benzinemodel op lpg. Vanzelfsprekend zoek ik een interessante tweedehands.

L.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: LPG of CNG

Bericht door Sandman79 »

Ervaring niet, maar je kan in Nederland een Dacia Logan MCV (stationwagenversie) kopen op LPG en als Belg betaal je dan een 12000 euro ofzo (bpm moet je niet betalen als Belg), voor een wagen die af fabriek op lpg wordt geleverd. Garantie geldt europees. Ik Denk niet dat je tweedehands drastisch goedkoper zal gaan uitkomen.

De reden dat ik hem niet heb gekocht: te weinig trekvermogen (850 kilo geremd)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: LPG of CNG

Bericht door dormos »

Ik rijd sinds Juni vorig jaar zo'n Dacia Logan MCV op LPG, en die bevalt uitstekend. Ik reed al jaren op LPG, maar dan in Volvo's 740 en 940 met een verbruik van 1 op 8-9 en 110 Euro wegenbelasting in de maand.
De Dacia doet ongeveer 1 op 14 op LPG tegen 57 Euro wegenbelasting in de maand, op benzine zou dat 43 Euro zijn geweest dus scheelt 14 Euro in de maand. Prijsverschil tussen Benzine en LPG is ongeveer 90 cent per liter, dus bij 16 liter = 225 km in de maand ligt het omslagpunt.
In aanschaf (nieuw) is de LPG versie, afhankelijk van het uitrustingsniveau, 600-700 Euro goedkoper dan de benzineuitvoering.
Dat prijsverschil alleen dekt al zo'n 4 jaar lang het verschil in wegenbelasting.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de benzineversie nog verkocht wordt...
Trekvermogen is vooral een papieren aangelegenheid. Ik heb er geregeld een geremde tandemasser aan hangen, en die trekt 'ie prima. De motor is het probleem niet, het zal eerder aan de sterkte van de carroserie liggen. Ik maak me daar niet zoveel zorgen over omdat bij het berekenen van het maximale trekgewicht zomaar met een veiligheidsfactor van 3 gewerkt wordt.
Ik heb er afgelopen zomer zo'n 5000 kilometer mee gereden in Engeland, Wales en Frankrijk met een kleine aanhanger er achter, en zelf in het Engelse Peak District of de Franse Alpen geen moment moeite gehad met klimmen.
Het is natuurlijk niet te vergelijken met de Volvo's die ik hiervoor reed , maar het is een stuk zuiniger, schoner en econmischer.
Ik kom er mee van A naar B, en in de meest luxe uitvoering heb ik gewoon airco, cruise control, achteruitrijcamera etc. en behoorlijk veel ruimte.
Nog geen dag spijt van gehad.

Groet,

Hans
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: LPG of CNG

Bericht door Lewieke »

De optie Dacia heb ik ook bekeken maar de belgische importeur biedt geen LPG af-fabriek aan, terwij die gewoon wel zo worden gebouwd. Ik wilde dan een Sandero ombouwen maar de proefrit met de kleine motor viel me erg tegen. Als ik er een zou kopen, zou ik dat waarschijnlijk in Duitsland doen, waar je ze gewoon af-fabriek kan krijgen met LPG. De Logan vind ik persoonlijk niet zo mooi maar het blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp. Een Duster zou voor mij prima kunnen.

L.
Plaats reactie