Pagina 1 van 1

elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 09 feb 2018, 13:27
door Lieve
Wij willen graag een coursing machine bouwen, dit betekend een motor die op variabele snelheid een koord over een weide trekt.
De koord is 900 tot 1000m lang, aan deze koord zitten een aantal plastic slierten, om de aandacht van de honden te trekken. De koord volgt een zigzag circuit. Maximum snelheid van de honden is ongeveer 70km/h, om te voorkomen dat de honden het haas zouden pakken is een grotere snelheid nodig, >100km/h. De wrijfkracht van de koord is minstens 300kg.
De huidige idee is een motor te gebruiken die 15cv zou geven, soit, 420cc met een as van 20mm. Dit dan met een benzinemotor. In het verleden werden motoren van Citroen 2cv6 en dergelijke gebruikt. Motoren van Daf met hun traploze schakeling waren zeer gewild.
Welke elektrische motor zou een dergelijk vermogen kunnen geven. Hoeveel batterijen zijn er dan nodig om dit systeem gedurende een volledig weekend te kunnen gebruiken.
De koord zou als beginpunt de motor hebben en ook als eindpunt, daarna zou het in achteruit terug moeten gaan.
Heeft iemand enig idee hoe dit te verwezenlijken.

https://www.youtube.com/watch?v=hVqli1mfyWY voorbeeld van coursing

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 10 feb 2018, 12:18
door mro
Lijkt mij nog niet zo simpel. En vooral een kwestie van ruimte laten voor experiment.

Op het eerste zicht en eerste gok zou ik denken aan een elektrische motor in combinatie met een zwaar vliegwiel. Met de motor eerst het vliegwiel op toeren laten komen en dan met een koppeling het touw aankoppelen.

Veiligheid lijkt mij ook wel een dingetje; wat als er iemand meegetrokken wordt door het touw?

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 10 feb 2018, 21:06
door SanderL
Hoi Lieve,

300kg=3000N
100km/u is 27,8m/s

Het vermogen dat hier dan voor nodig is:
3000x27,8=83kW oftewel 112pK

Kloppen de aangegeven getallen wel?
Lieve schreef: 09 feb 2018, 13:27 om te voorkomen dat de honden het haas zouden pakken is een grotere snelheid nodig, >100km/h. De wrijfkracht van de koord is minstens 300kg.
Elektrische lieren op een 12V autoaccu zijn volop te koop. De lieren die ik bedoel hebben een trekkracht van ongeveer 5-10kg bij de aangegeven snelheid van 100km/u. Op een 100Ah accu kun je wel 30x een lieractie uitvoeren met een lijnlengte van 900-1000m bij die kracht.

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 11 feb 2018, 00:55
door pelletpower
Da s een interessante berekening?

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 11 feb 2018, 19:13
door Lieve
We gebruiken een dergelijk systeem lier, gebouwd met een startmotor van Peugeot camionette, maar dan word de draad ook telkens opgerold. Tijdens het oprollen is de snelheid niet continue, waardoor het touw in mekaar stropt. Om dit te voorkomen word over een breedte van ongeveer 40 cm opgerold met een ruitenwisser systeem om de draad te laten kruisen.
Dit geeft ons de mogelijkheid een draad van +/-500 m te trekken, voor de zeer snelle honden, is dit systeem te traag en de kans dat ze de plastic strips in volle snelheid pakken is reëel.

Ik ben ook bang van het elektrisch verbruik gezien over een weekend waarbij tot 300 maal gelopen zou worden.


http://www.ebay.fr/itm/MOTEUR-THERMIQUE ... 8335?hash=

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 11 feb 2018, 20:03
door SanderL
Heb je een indicatie hoeveel benzine er door heen gaat tijdens een weekend? Dan heb je in ieder geval een grove indicatie hoeveel stroom/ accu's je nodig hebt. 1L benzine = 9kWh.

Hier staan wat kleine elektrische lieren, snelheid regel je door soms het pedaal even los te laten.:
http://www.fluehs-winden.de/

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 12 feb 2018, 08:33
door JantjeV8
Is zoiets niet met projectie op de grond te realiseren? Een sterke lamp o.i.d?

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 12 feb 2018, 16:17
door mro
Of met een drone? Moet je wel een goede piloot hebben :)

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 12 feb 2018, 19:27
door kockie
Ik zou eerst eens nagaan hoeveel kracht er werkelijk nodig is om het touw te bewegen. 300Kg lijkt me best veel voor een touw dat zelf (denk ik) veel lichter is en voor een groot gedeelte over katrollen loopt. Kun je eenvoudig uittesten met een unster. Als de 300 kg in een meting vastgesteld is, stel ik uiteraard mijn mening bij...

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 12 feb 2018, 22:51
door Joepie
Is de meeste kracht niet nodig voor de versnelling van het sleepobject?

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 14 feb 2018, 08:02
door Lieve
Het touw is een 4mm versie met kevlar kern.
Het touw is altijd een groot probleem omdat op grote snelheid is het ongeveer een mes dat door alles door snijd.
Er worden 12 tot 15 poulies gebruikt over de lengte. De koord gaat dus meestal over grond slepen. Dit is veiliger.

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 07 okt 2018, 18:03
door Hoedketoer
Lieve, hoe is dit project afgelopen?

Ik ben ook van plan een coursing machine te bouwen! Op 12V accu.

Ben benieuwd naar de resultaten (en tips wellicht)..

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 08 okt 2018, 09:45
door Lieve
Enkele weken geleden hebben we een training georganiseerd, met onze oude startmotor. Het ging erg slecht, de koord sprong constant. Gelukkig was het maar een training.
We hebben net een autotje met benzinemotor voor de schroot gerecupereerd. Nissan Micra 1.2LX
Maar eerst een nestje puppen, die moeten geboren worden, 15/11.
Wat belangrijk is, voor een coursingmachine is dat de koord, keurig opgerold word. Wij gebruiken daarvoor een ruitenwisser motortje, die door link/rechts te gaan de draden kruist.
Over welke afstand wil kunnen rennen?

Re: elektrisch of toch benzine

Geplaatst: 08 jun 2020, 19:42
door hobbes
Het voordeel van elektrisch is dat het wat rustiger werkt, stiller is, ook wat verfijnder af te stellen / in te stellen is. Nadeel is dat het nog een relatief dure techniek is ( zeker voor buiten)
Voordeel van benzine is : het is vertrouwde techniek, vaak simpel. Nadeel het maakt lawaai

Blijft de vraag over hoe vaak ga je het gebruiken? ga je het ook binnen gebruiken of alleen buiten? verbrandingsmotoren mogen niet meer binnen.
Een goed landbouwmechanisatie bedrijf kan je vast verder helpen ( die sleutelen ook heel wat af en steeds vaker ook met elektra)