elektrisch of toch benzine

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

elektrisch of toch benzine

Bericht door Lieve »

Wij willen graag een coursing machine bouwen, dit betekend een motor die op variabele snelheid een koord over een weide trekt.
De koord is 900 tot 1000m lang, aan deze koord zitten een aantal plastic slierten, om de aandacht van de honden te trekken. De koord volgt een zigzag circuit. Maximum snelheid van de honden is ongeveer 70km/h, om te voorkomen dat de honden het haas zouden pakken is een grotere snelheid nodig, >100km/h. De wrijfkracht van de koord is minstens 300kg.
De huidige idee is een motor te gebruiken die 15cv zou geven, soit, 420cc met een as van 20mm. Dit dan met een benzinemotor. In het verleden werden motoren van Citroen 2cv6 en dergelijke gebruikt. Motoren van Daf met hun traploze schakeling waren zeer gewild.
Welke elektrische motor zou een dergelijk vermogen kunnen geven. Hoeveel batterijen zijn er dan nodig om dit systeem gedurende een volledig weekend te kunnen gebruiken.
De koord zou als beginpunt de motor hebben en ook als eindpunt, daarna zou het in achteruit terug moeten gaan.
Heeft iemand enig idee hoe dit te verwezenlijken.

https://www.youtube.com/watch?v=hVqli1mfyWY voorbeeld van coursing
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door mro »

Lijkt mij nog niet zo simpel. En vooral een kwestie van ruimte laten voor experiment.

Op het eerste zicht en eerste gok zou ik denken aan een elektrische motor in combinatie met een zwaar vliegwiel. Met de motor eerst het vliegwiel op toeren laten komen en dan met een koppeling het touw aankoppelen.

Veiligheid lijkt mij ook wel een dingetje; wat als er iemand meegetrokken wordt door het touw?
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door SanderL »

Hoi Lieve,

300kg=3000N
100km/u is 27,8m/s

Het vermogen dat hier dan voor nodig is:
3000x27,8=83kW oftewel 112pK

Kloppen de aangegeven getallen wel?
Lieve schreef: 09 feb 2018, 13:27 om te voorkomen dat de honden het haas zouden pakken is een grotere snelheid nodig, >100km/h. De wrijfkracht van de koord is minstens 300kg.
Elektrische lieren op een 12V autoaccu zijn volop te koop. De lieren die ik bedoel hebben een trekkracht van ongeveer 5-10kg bij de aangegeven snelheid van 100km/u. Op een 100Ah accu kun je wel 30x een lieractie uitvoeren met een lijnlengte van 900-1000m bij die kracht.
Laatst gewijzigd door SanderL op 11 feb 2018, 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door pelletpower »

Da s een interessante berekening?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door Lieve »

We gebruiken een dergelijk systeem lier, gebouwd met een startmotor van Peugeot camionette, maar dan word de draad ook telkens opgerold. Tijdens het oprollen is de snelheid niet continue, waardoor het touw in mekaar stropt. Om dit te voorkomen word over een breedte van ongeveer 40 cm opgerold met een ruitenwisser systeem om de draad te laten kruisen.
Dit geeft ons de mogelijkheid een draad van +/-500 m te trekken, voor de zeer snelle honden, is dit systeem te traag en de kans dat ze de plastic strips in volle snelheid pakken is reëel.

Ik ben ook bang van het elektrisch verbruik gezien over een weekend waarbij tot 300 maal gelopen zou worden.


http://www.ebay.fr/itm/MOTEUR-THERMIQUE ... 8335?hash=
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door SanderL »

Heb je een indicatie hoeveel benzine er door heen gaat tijdens een weekend? Dan heb je in ieder geval een grove indicatie hoeveel stroom/ accu's je nodig hebt. 1L benzine = 9kWh.

Hier staan wat kleine elektrische lieren, snelheid regel je door soms het pedaal even los te laten.:
http://www.fluehs-winden.de/
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door JantjeV8 »

Is zoiets niet met projectie op de grond te realiseren? Een sterke lamp o.i.d?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door mro »

Of met een drone? Moet je wel een goede piloot hebben :)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door kockie »

Ik zou eerst eens nagaan hoeveel kracht er werkelijk nodig is om het touw te bewegen. 300Kg lijkt me best veel voor een touw dat zelf (denk ik) veel lichter is en voor een groot gedeelte over katrollen loopt. Kun je eenvoudig uittesten met een unster. Als de 300 kg in een meting vastgesteld is, stel ik uiteraard mijn mening bij...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door Joepie »

Is de meeste kracht niet nodig voor de versnelling van het sleepobject?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door Lieve »

Het touw is een 4mm versie met kevlar kern.
Het touw is altijd een groot probleem omdat op grote snelheid is het ongeveer een mes dat door alles door snijd.
Er worden 12 tot 15 poulies gebruikt over de lengte. De koord gaat dus meestal over grond slepen. Dit is veiliger.
Hoedketoer
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2015, 22:07

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door Hoedketoer »

Lieve, hoe is dit project afgelopen?

Ik ben ook van plan een coursing machine te bouwen! Op 12V accu.

Ben benieuwd naar de resultaten (en tips wellicht)..
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door Lieve »

Enkele weken geleden hebben we een training georganiseerd, met onze oude startmotor. Het ging erg slecht, de koord sprong constant. Gelukkig was het maar een training.
We hebben net een autotje met benzinemotor voor de schroot gerecupereerd. Nissan Micra 1.2LX
Maar eerst een nestje puppen, die moeten geboren worden, 15/11.
Wat belangrijk is, voor een coursingmachine is dat de koord, keurig opgerold word. Wij gebruiken daarvoor een ruitenwisser motortje, die door link/rechts te gaan de draden kruist.
Over welke afstand wil kunnen rennen?
hobbes
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 mei 2019, 11:46

Re: elektrisch of toch benzine

Bericht door hobbes »

Het voordeel van elektrisch is dat het wat rustiger werkt, stiller is, ook wat verfijnder af te stellen / in te stellen is. Nadeel is dat het nog een relatief dure techniek is ( zeker voor buiten)
Voordeel van benzine is : het is vertrouwde techniek, vaak simpel. Nadeel het maakt lawaai

Blijft de vraag over hoe vaak ga je het gebruiken? ga je het ook binnen gebruiken of alleen buiten? verbrandingsmotoren mogen niet meer binnen.
Een goed landbouwmechanisatie bedrijf kan je vast verder helpen ( die sleutelen ook heel wat af en steeds vaker ook met elektra)
Plaats reactie