wisselstroomdynamo

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

Het lager was gaar van de dynamo in m'n Unimog. Netjes gedemonteerd. Om bij de koolborstels te komen moest er wat gefrunnikt worden. Na de wasbeurt zag ik dat er een statordraadje afgebroken was, net boven de wikkeling. Er zitten er 3, 1 voor iedere fase die volgens mij op didodes gesoldeerd zitten.

Kan ik die stator weg gooien, of zijn die eindjes los te peuteren en opnieuw aan te solderen??

Ik had wat foto's, zo ver verkleind dat ze bijna niet te zien meer zijn, maar de site blijft aangeven dat ze te groot zijn...
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door MatthiasD »

Lijkt me niet zo'n probleem om te repareren? Vooropgesteld dat je de wikkeling niet kortsluit.
Met die foto's verkleinen heb ik ook problemen. Als je de foto verkleint en vervolgens knipt en weer plakt in een nieuw bestand werkt het wel. Blijkbaar blijft op de een of andere manier informatie over het oorspronkelijke formaat van het bestand behouden en daar heeft de forumsoftware problemen mee.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

De plaatjes. Het lijkt te werken. Maar hoe krijg je die eindjes uit die lijm los gemaakt om een nieuw stukje aan te solderen. Ik geloof dat je die vernislaag niet mag beschadigen toch?
Inked20171210_145308 (Small)_LI.jpg
Inked20171210_145255 (Small)_LI.jpg
Inked20171210_145247 (Small)_LI.jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door Paul Joosten »

De vernislaag is om te voorkomen dat de wikkelingen onderling contact (kortsluiting) kunnen maken, eigenlijk niet anders dan het kunststof isolatiemateriaal om andere soorten bedrading. Het verhindert echter ook een goede soldeerverbinding. Om een nieuwe verbinding te kunnen solderen zul je dus het te solderen stukje van vernis moeten ontdoen. Mocht je daarbij de vernislaag elders beschadigen zul je dat plekje dus wel opnieuw van isolatie moeten voorzien. Wanneer de beweging van de rotor daarmee niet in strijd is zou dat ook met isolatietape, krimpkous etc. gedaan kunnen worden.

Wat heb je te verliezen? Gewoon proberen...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

op de onderste foto heb ik met de rode pijlen de breukeindjes aangewezen. Dat breukeindje steekt amper boven die 'lijmklodder' uit, te weinig om met een tangetje beet te kunnen pakken, laat staan een draad aan te solderen. Hoe krijg je dat breukeindjes wat meer vrij gemaakt om er een nieuw draadje aan te solderen. Dat is waar het mij om gaat. Als ik die lijm met een fohn of brandertje warm en week maak, is dan de vernis op de koperdraad ook direct gesmolten?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door Paul Joosten »

Dat zou me verbazen, vernis is nadat het is gedroogd niet zomaar weer vloeibaar te maken omdat de eerder aanwezige oplosmiddelen verdampt zijn. Ik zou het proberen met een föhn, een scherp mesje en een pincet. Misschien is het handig om een soort operatie-lakentje te maken; een warmtebestendig materiaal waarin je een gat maakt voor het operatiegebied. Daarmee bescherm je de rest zo goed mogelijk tegen de warmte van de föhn.

Kijk hier eens: https://www.verftechnieken.nl/krijtverf ... ernis.html
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat het wel gelukt is. Ik heb met een aansteker met een heel klein vlammetje in verschillende stappen die 'lijm' verbrand. Niet dat er echt veel gebeurde, maar de bovenlaag van die lijm verbrokkelde dan wat, daarna met een pincet wat wegkrabben enzovoorts. Uiteindelijk had ik per uiteinde een mm of 5 vrij. De kopjes wat aangevijld, nieuwe draadjes eerst vertint en toen aan gesoldeerd, krimpkousje er omheen.
Op de uiteindes van die nieuwe draadjes heb ik nog wat weerstand gemeten. Alles mogelijke combinaties, maar de weerstand bleef heel erg laag. Meter op stand 200 en dan consequent 0,8. Ik weet niet wat ik dan precies meet, maar de gedachte is dat als er 1 van die strengen ergens kortgesloten is met een andere streng of met de metalen plaatjes, dan heb je in elk geval verschillende waarden... toch??
Nu nog op nieuwe lagers en borstels uit.
20171211_194419_resized.jpg
20171211_191404_resized.jpg
20171211_191340_resized.jpg
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door Paul Joosten »

Meten is weten als je maar weet wat je meet. Met zulke kleine waarden moet je wel zeker weten waar je nul ligt. Meet je echt nul wanneer je de meetpennen tegen elkaar houdt of is dat per ongeluk ook 0,8? In dat laatste geval heb je overal een vette sluiting. Wanneer dat niet het geval is en de waarden verder wel gelijk zijn lijkt je conclusie wel logisch. Zo'n spoel heeft natuurlijk voor gelijkspanning een heel lage weerstand. Heb je nog specificaties of tenminste merk en typenummer van het ding?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

Er zit geen typeplaatje (meer) op, hier daar vind ik een gietnummer in de onderdelen, maar niets wat een type aanduidt. Het logo van Bosch staat er wel in, dus dat zal dan wel.
Vandaag voor de lagers op pad geweest.... N*n@d%j#, in de handel komen die maten niet meer voor... Niet te krijgen ook, gewoon niet meer. Ik word dan toch taai. Ga nog wat verder neuzen, of anders kijken of ik het huis of de assen kan modificeren vooraleer we zomaar een nieuwe dynamo aanschaffen.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door jobplas »

Misschien vloeken in de kerk voor een oude unimog: Wanneer je rekening houd met het meest gangbare toerental, kan je vast wel een andere (modernere) dynamo vinden via ook 13,8 volt afgeeft. Je moet dan wel de juiste riem etc en beugels erbij regelen, maar is vaak goed te doen.

Op mijn trekker van 1965, zit ook al lang geen originele dynamo meer.
Helaas verdient het geen schoonheidsprijs in de originaliteitswedstrijden...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

Dan moet iemand mij wel uit kunnen leggen waar ik met de DF aansluiting naar toe moet, want de dynamos met de regelaar achterop hebben heel die aansluiting niet.
jobplas schreef: 13 dec 2017, 10:23 Misschien vloeken in de kerk voor een oude unimog: Wanneer je rekening houd met het meest gangbare toerental
Da's niet zo moeilijk: altijd volle gassssss :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een dag puzzelen en bellen verder, maar het lijkt te lukken. De lagers via MB bestellen kon, levertijd: juni 2018 :( Ik heb toen nog kenbaar gemaakt dat ze onder garantie ( :fff ) toch wel wat vlotter mogen werken..
Het grote kogellager, erg incourant, maar lijk er 1 gevonden te hebben die hem heeft liggen. Het naaldlager op het uiteinde ga ik anders oplossen. Een 'mini' kogellager, maar doordat die zo smal wordt zet ik er 2 naast elkaar. Beide kanten afgedicht, een borggroef op de as steken om de zaak niet van de plek te laten lopen. Althans dat is het idee momenteel, als iedereen levert wat ze beloven.. We zullen zien, het zou hobby moeten zijn. Maar zaterdag het bos in zou mij niet verkeerd uitkomen...
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

De DF aansluiting ben ik wel uit, dat hoeft geen belemmering te zijn voor een modernere dynamo. Het ding zit enkel op de (externe) regelaar. Die vervalt dan compleet.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wisselstroomdynamo

Bericht door JantjeV8 »

Grrr :twisted: Project mislukt. Dynamo laadt niet bij. Het zal alsnog een andere worden...
Plaats reactie