Vrachtracer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Vrachtracer

Bericht door Dutch John »

Na maanden weer eens wat uit de vingers gekregen. Na het overlijden van m'n levensgezellin ben ik emoties gaan opbranden door te hardlopen. Zoiets krikt ook de gemiddelde fietssnelheid op en als je met je vrachtwerkpaard op een gegeven moment wielrenners kunt pesten, wil je een stapje verder. Proefgereden met een racefiets, maar ik vond dat helemaal niets. Te zenuwachtig rijgedrag, oncomfortabele zitpositie en je gezicht is meteen de kreukelzone. Een paar racewielen en een mountainbike uit de schrotcontainer brachten het idee om een vrachtfiets en een racefiets te combineren. Dit is het resultaat van een week knutselen en 100 euro aan (nieuwe) onderdelen:
IMG_2161.JPG
IMG_2162.JPG
IMG_2163.JPG
IMG_2164.JPG
Met het werkpaard haal ik gemiddeld 24 km/h. De racer zit daar 3 km/h boven. Voornamelijk door de smalle bandjes (geen racebanden), 7 bar banddruk ipv 4,5 en omdat de kratjes niet langer dwars geplaatst zijn, is de luchtweerstand iets lager. In de praktijk zal ik met slechts 1 kratje gaan rijden, waardoor de luchtweerstand nog iets minder gaat zijn.
IMG_2165.JPG
Ik heb er een nuttig en mooi stukje gereedschap bij en het bouwen was een heilzame therapie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vrachtracer

Bericht door pelletpower »

Ha ha, lachen, racefietsen pesten. De mijne heb ik geruild voor een mountainbike. Nu wordt er wel gefietst en blijft de auto steeds vaker staan. Blijft niet mijn ding, fietsen, maar met deze mountainbike wordt het leuk. Lopen is wel mijn ding, al gebeurt dat ook nog te weinig.
Toffe fiets John. Die lange reed al bijzonder soepel. Eens kijken wat de nieuwe doet. Hoe smeer jij je ketting?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vrachtracer

Bericht door mro »

Ziet er heel goed uit!

Binnenkort weer naar Nijmegen? :)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vrachtracer

Bericht door Tim »

Hey,

Waarom heeft de voorste fiets geen stuur? :mrgreen:

Kunstwerkjes John. Ik ben ook niet zo'n fietsert, maar wandel tegenwoordig wel 25km weg op een dag. En dat kost helemaal geen nieuwe onderdelen :lol:

Tim
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Vrachtracer

Bericht door remco d »

Waar kan ik je tegen komen? Heb het idee dat je bij mij in de buurt woont (kop van Noord Limburg), lijkt me wel fijn in het wiel bij jou te plakken. Kunt mooi uit de wind zitten achter zo'n stapel kratten!
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vrachtracer

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Ik smeer de ketting met wat er op dat moment in het oliespuitje zit. Kettingen gaan ongeveer 2.000 km mee.

mro,

Ja, ergens in juni is het cargobike festival weer. Mooi spul, leuke mensen, gemoedelijke sfeer.

Remco,

Tussen Cuijk en Boxmeer. Fietsafstand dus.....

Overigens is het concept met drie kratten niet nieuw. De nu werkloze easy rider van missus DJ had dat ook al. Iets andere zitpositie, omdat ze dezelfde als die van haar 1954 Gazelle omafiets wilde.
Afbeelding 008-1.JPG
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vrachtracer

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef:Pellet,

Ik smeer de ketting met wat er op dat moment in het oliespuitje zit. Kettingen gaan ongeveer 2.000 km mee.

mro,

Ja, ergens in juni is het cargobike festival weer. Mooi spul, leuke mensen, gemoedelijke sfeer.

Remco,

Tussen Cuijk en Boxmeer. Fietsafstand dus.....

Overigens is het concept met drie kratten niet nieuw. De nu werkloze easy rider van missus DJ had dat ook al. Iets andere zitpositie, omdat ze dezelfde als die van haar 1954 Gazelle omafiets wilde.
Afbeelding 008-1.JPG
Groet,
DJ
Heb je iets soortgelijks ook te koop DJ, of is het cargobike festival ook een plek waar ik terecht kan? Onze voor 3 broden geruilde maar inmiddels toch echt wel afgeragde bakfiets is aan vervanging toe en ik ben op zich naar iets wat een beetje dichter bij een normale fiets komt ivm snelheid edoch waar ik een kilo'tje of 50 vracht in mee kan nemen.


Alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vrachtracer

Bericht door Dutch John »

Alef,

Het programma van het festival lijkt dit jaar wat anders dan vorig jaar, maar ik begrijp dat zondag t/m dinsdag voor iedereen, dus ook potentiële klanten, toegankelijk is. Ik neem aan dat je net als vorig jaar met alle aanwezige merken kunt proefrijden. Als je geen trapondersteuning wilt, dan het best kiezen voor een lichte vrachtfiets. Ik schat dat de Bullitt de lichtste is.

Zelf heb ik niets te koop. De twee herenuitvoeringen zijn in gebruik en aan de damesfiets hangt nog een te grote emotionele waarde.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vrachtracer

Bericht door alefarendsen »

Dutch John schreef: Het programma van het festival lijkt dit jaar wat anders dan vorig jaar, maar ik begrijp dat zondag t/m dinsdag voor iedereen, dus ook potentiële klanten, toegankelijk is. Ik neem aan dat je net als vorig jaar met alle aanwezige merken kunt proefrijden. Als je geen trapondersteuning wilt, dan het best kiezen voor een lichte vrachtfiets. Ik schat dat de Bullitt de lichtste is.
Dat festival is een eind weg. Als ik het kan combineren dan wellicht... Mooi wel allemaal spul als ik zo eens een avondje rondblader.
Dutch John schreef: Zelf heb ik niets te koop. De twee herenuitvoeringen zijn in gebruik en aan de damesfiets hangt nog een te grote emotionele waarde.
Dat snap ik volledig!

Dank voor je input.

gr.,
a
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vrachtracer

Bericht door mro »

Als ik met mijn Bullitt onderweg ben krijg ik regelmatig het commentaar: dat is elektrisch zeker? (nee), amai dat gaat nogal vooruit,...

Met een goede fietstechniek (hoeveel mensen zie je niet die met hun hielen op de pedalen fietsen ipv met de tenen), banden hard opgepompt en een stijf frame (zoals bij een Bullitt) heb je geen elektrische ondersteuning nodig.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Vrachtracer

Bericht door remco d »

Een bullit heeft ook een sportfietshouding, dat scheelt ook enorm. Je wilt er graag hard op fietsen. Had graag zo'n bullit gehad maar boh wat zijn die duur...

Uiteindelijk heb ik een fietskar gehaald maar dat heeft toch meer weerstand, moet doortrappen om aan 22 gemiddeld te komen.

Gr Remco
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vrachtracer

Bericht door mro »

Zeker niet goedkoop inderdaad. Maar je kan het ook op langere termijn bekijken, ik zie mijn fiets wel +20 jaar meegaan, het frame dan toch, onder voorbehoud van ongevallen.

En van Bullitt is er heel weinig tweedehands aanbod, de meeste fietsers hebben het idee van er heel lang mee te rijden ;)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vrachtracer

Bericht door alefarendsen »

mro schreef:Zeker niet goedkoop inderdaad. Maar je kan het ook op langere termijn bekijken, ik zie mijn fiets wel +20 jaar meegaan, het frame dan toch, onder voorbehoud van ongevallen.

En van Bullitt is er heel weinig tweedehands aanbod, de meeste fietsers hebben het idee van er heel lang mee te rijden ;)
Zo... we hadden een flinke meevaller en de kogel :lol: is door de de kerk; vanmiddag m'n Bullitt teruggefietst vanuit Amsterdam. Wat een genot (maar dat wist ik al want heb een paar keer goed proefgereden). Leeg, dat nog wel, maar zeker met 25 km/h terug naar Muiden gereden. Na wat twijfel toch niet voor de e-versie gegaan en ik moet zeggen, dat ik daar nu al blij mee ben!

Net de bak die we vorige week gemaakt hebben erop gezet. Is met één vleugelmoer te monteren en demonteren zodat hij ook 'kaal' gemakkelijk te gebruiken blijft. Trilt vanwege dat mechanisme hier en daar nog een beetje, maar dat lossen we nog wel op. De auto gaat een stuk minder gebruikt worden door deze fiets!

Het blijft een forse uitgave, dat wel...

Alef
20171031_214245.jpg
20171031_214227.jpg
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vrachtracer

Bericht door JantjeV8 »

Hoeft het achterspatbord niet meer wit te zijn tegenwoordig?

Is het frame helemaal van aluminium?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Vrachtracer

Bericht door alefarendsen »

JantjeV8 schreef:Hoeft het achterspatbord niet meer wit te zijn tegenwoordig?

Is het frame helemaal van aluminium?

Haha, ghost from the past. Was al helemaal vergeten dat dat moest ooit? Op de basisschool geleerd bij het fietsexamen dertig jaar geleden :D. Blijkbaar is dat ergens ooit eens afgeschaft leert een google search.

Frame helemaal van alu inderdaad. Volgens mij is de fiets 'kaal' ongeveer 24kg. Bak iets meer dan 10kg.

gr.,
alef
Plaats reactie