Diesel motoren worden CO2 neutraal

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door swake »

Ok, t'is wat kort door de bocht, maar dat is het echt wel aan het worden:
http://sciencenewsjournal.com/new-road- ... waste-gas/

Er komt nog andere troep uit die dingen, maar je moet ergens beginnen hé
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door kockie »

EROEI?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Pietje »

Niet zo flauw, Kockie. Zo blijft er helemaal niets over dat kans van slagen heeft...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Joepie »

Ik vind het ook een interessant verhaal. Ik weet niet of velen de moeite hebben genomen om het nauwkeurig door te lezen?

Waar het op neer komt is dat een katalysator is ontwikkeld die gemaakt wordt van de niet schaarse grondstoffen ijzer en koper. Met deze katalysator wordt CO2 uit de atmosfeer gereduceerd tot grotere koolwaterstofketens. In dit geval dieselolie. Voor dat proces is naast CO2 ook H2 nodig. De onderzoekers hebben hiervoor in hun proefopstelling gebruik gemaakt van water dat met zonne-energie wordt gesplitst in H2 en O2. Wat niet wordt genoemd is of het katalysatieproces energie kost of dat dit bij normale temperaturen plaatsvindt. Ook wordt niet genoemd of het proces staande houdt met atmosferische concentraties CO2 of dat deze moeten worden geconcentreerd.

Wat hier dus gebeurt is vergelijkbaar met fotosynthese en daarom zeker interessant. De achilleshiel is het maken van H2. Dat proces kost energie en het is de vraag in welke mate je dat economisch/ecologisch aan kunt wenden. Op dit moment dan. Ik zie uit naar opvolgende studies.

Het hergebruiken van atmosferisch CO2 is van groot belang:
We kennen een korte koolstofkringloop en een lange koolstofkringloop. De korte koolstofkringoop is (figuurlijk) het boompje dat tijdens zijn levensduur CO2 uit de atmosfeer bindt en na het afsterven door biorganismen of door brand weer wordt omgezet in CO2. De lange koolstofkringloop omvat de opslag van enorme hoeveelheden koolstof in de diepere ondergrond. Beide kringlopen mengen zich niet op menselijke schaal. Wij hebben ze echter wel vermengd door gas en olie en kolen uit de ondergrond te verbranden en in de atmosfeer te dumpen.

Het wachten is op baanbrekende studies naar het efficiënter generen van H2. Tot dan zorgen dat we meer bomen beschikbaar hebben. Vooral in de tropische gebieden.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Pietje »

Als het meer energie kost om de opstelling te maken dan dat de opstelling aan energie oplevert, dan is de opstelling zinloos. Toch?

De EROEI van zonnepanelen is de laatste 10 jaar zeker omhoog gegaan, ik kan best geloven dat die nu rond de 10 zit. Maar als het rendement van waterstof-electrolyse maakt de EROEI zeker de helft kleiner. Wat de C-katalysator doet weten we inderdaad niet.

Waarom zou je deze technieken willen? Ja, je wilt diesel om auto te kunnen rijden. Maar een samenleving zonder auto's is ook mogelijk. In China is lang geleden een samenleving geweest die het bijna 4000 jaar volgehouden heeft. Alleen, die samenleving zag er heel anders uit.

Daarom vind ik deze techniek niet interessant. Het laat mensen in de waan dat er een techno-oplossing gaat komen, dus blijf vooral doen wat je altijd deed. Als je er van uit gaat dat er geen techno oplossing komt (in elk geval geen die de financiele, monetaire, klimaat-, milieu, armoede, grondstoffen, biodiversiteits- etc. problemen allemaal oplost) dan ga je vanzelf wegstrepen, weglaten. En dan zijn er heel goede manieren waarop je wel een duurzame samenleving op kan zetten. Ja, die doet veel dingen heel anders, en ja, de transitie is lastig vanwege de gevestigde belangen. Maar het kan. Ik zie liever dat daar onderzoek naar gedaan wordt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door mro »

Zoals het er nu aan toe gaat lijkt mij dat men kiest voor de techno-oplossing en al wie dat niet kan volgen wordt er uit geschopt, achtergelaten of simpelweg genegeerd.

Voor mijn werk kom ik bij mensen thuis van alle slag, van heel erg rijk(vollebak vastgoed opkopen) tot mensen die het echt niet breed hebben (een paar 100€ om warmwatervoorziening te herstellen lukt niet).

Diegene die al rijk zijn worden in snel tempo nog rijker, het omgekeerde voor diegene die weinig hebben.

Ik zou graag weten wat er kan gedaan worden om deze situatie wat te 'ontmijnen'.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:Als het meer energie kost om de opstelling te maken dan dat de opstelling aan energie oplevert, dan is de opstelling zinloos. Toch?

De EROEI van zonnepanelen is de laatste 10 jaar zeker omhoog gegaan, ik kan best geloven dat die nu rond de 10 zit. Maar als het rendement van waterstof-electrolyse maakt de EROEI zeker de helft kleiner. Wat de C-katalysator doet weten we inderdaad niet.

Waarom zou je deze technieken willen? Ja, je wilt diesel om auto te kunnen rijden. Maar een samenleving zonder auto's is ook mogelijk. In China is lang geleden een samenleving geweest die het bijna 4000 jaar volgehouden heeft. Alleen, die samenleving zag er heel anders uit.

Daarom vind ik deze techniek niet interessant. Het laat mensen in de waan dat er een techno-oplossing gaat komen, dus blijf vooral doen wat je altijd deed. Als je er van uit gaat dat er geen techno oplossing komt (in elk geval geen die de financiele, monetaire, klimaat-, milieu, armoede, grondstoffen, biodiversiteits- etc. problemen allemaal oplost) dan ga je vanzelf wegstrepen, weglaten. En dan zijn er heel goede manieren waarop je wel een duurzame samenleving op kan zetten. Ja, die doet veel dingen heel anders, en ja, de transitie is lastig vanwege de gevestigde belangen. Maar het kan. Ik zie liever dat daar onderzoek naar gedaan wordt.
Ik denk dat je een iets te geromantiseerd beeld hebt van het leven 4000 jaar terug.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Sandman79 »

mro schreef:Zoals het er nu aan toe gaat lijkt mij dat men kiest voor de techno-oplossing en al wie dat niet kan volgen wordt er uit geschopt, achtergelaten of simpelweg genegeerd.

Voor mijn werk kom ik bij mensen thuis van alle slag, van heel erg rijk(vollebak vastgoed opkopen) tot mensen die het echt niet breed hebben (een paar 100€ om warmwatervoorziening te herstellen lukt niet).

Diegene die al rijk zijn worden in snel tempo nog rijker, het omgekeerde voor diegene die weinig hebben.

Ik zou graag weten wat er kan gedaan worden om deze situatie wat te 'ontmijnen'.
Diegene die het niet breed hebben en het kunnen, moeten meer als gemiddeld werken en slim zijn om die situatie voor hunzelf en in totaal te kunnen omkeren...
Laatst gewijzigd door Sandman79 op 20 feb 2017, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door mro »

Het grootste deel van de mensen die nu als welgesteld beschouwd worden hebben dit te danken aan hun opvoeding, dwz aan de inspanningen van hun ouders en hun voorouders waarop ze in het beste geval verder bouwen.

Dat verder bouwen wordt dan meestal uitgelegd als 'selfmade', aja want we moeten onszelf toch een beetje serieus nemen..

Er zijn inderdaad mensen die vanuit quasi niets 'het' maken maar daarvoor moet je echt wel heel erg slim zijn of heel veel geluk hebben.
Van zodra er problemen zijn op vlak van financiën, gezondheid, famillie,... worden de kansen op beter heel sterk verminderd.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Pietje »

Joepie schreef:Ik denk dat je een iets te geromantiseerd beeld hebt van het leven 4000 jaar terug.
Ik heb geen enkel beeld gegeven van het leven van 4000 jaar geleden. Dus waar jij vandaan haalt dat ik dat romantiseer?

Het enige dat ik vertel, is dat ik niet geloof in een techno-fix. Hoe romantisch die fix ook is.

Affijn, de nabije toekomst gaat het leren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door JantjeV8 »

Die techno is toch nodig om te meten waar we staan. Zonder die techno wist je niet wat er gaande is.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Diesel motoren worden CO2 neutraal

Bericht door Pietje »

Ik wijs techniek niet af. Ik geloof alleen niet in een technisch wonder die onze problemen gaat oplossen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie