elektrische auto als batterij ?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vdpk
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2016, 22:10

elektrische auto als batterij ?

Bericht door vdpk »

Misschien een idee voor de toekomst ?
Is er nu al een merk van elektrische wagens waarvan je de batterij kunt in 2 richtingen gebruiken ? maw, dat je de opgeslagen DC terug kunt omzetten naar AC binneninstallatie.
Lang geparkeerde auto's thuis of op het werk zowel opladen als ontladen.

2° vraag : Kan je een auto rechtstreeks aansluiten op PV-installatie, dus niet netgekoppeld ?
vb: iemand die meer PV legt dan toegestaan ( + 12 KWp bvb ) en de extra panelen enkel gebruiken voor auto opladen.

Ben benieuwd ...
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Sandman79 »

Bmw was daar mee bezig. iig met de batterypacks van de I3, in hoeverre het pack dan nog in de wagen wordt gebruikt is misschien een ander op dit moment
Mathijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mar 2009, 18:30
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Mathijs »

Groet, Mathijs
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door nck »

vdpk schreef:vb: iemand die meer PV legt dan toegestaan ( + 12 KWp bvb )
Dit snap ik even niet, hoezo toegestaan?
Volgens mij mag je zoveel panelen leggen als je kwijt kunt of je portemonnee trekken kan.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Sandman79 »

In België kan je als particulier maar een omvormer van 10Kw plaatsen. Je kan dan eventueel nog wat meer pvpanelen plaatsen natuurlijk, maar dus zeker niet onbeperkt
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Brutus Groenus »

Raar hoor... afgelopen kerst moest iedereen matigen met de kerstverlichting ivm energie tekorten.
Maar je mag max 10kW op je dak leggen.

Maat goed, je hebt sowieso een omvormer nodig die past bij je panelenpakket toch? Accu of niet.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door JantjeV8 »

Waarom bestaat er nog geen wisselsysteem met die accu's. Bij de pomp de ene er uit, verse er in en doorrrrrrr.
Waarom zoek je geen accupakket uit een (oude) heftruck o.i.d.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door mro »

JantjeV8 schreef:Waarom bestaat er nog geen wisselsysteem met die accu's. Bij de pomp de ene er uit, verse er in en doorrrrrrr.
Waarom zoek je geen accupakket uit een (oude) heftruck o.i.d.
Waarom dan niet gewoon wisselen van auto?

Werd dat lang geleden niet gedaan met de postkoetsen? Paarden moe, schade aan de koets,... -> wisselen van postkoets bij de volgende herberg.

Alles komt terug.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Brutus Groenus »

Wisselen gaat nooit gebeuren. Mensen willen een eigen auto, zelfs carpoolen is nu meestal al te veel gevraagd.

Ik zie het zo voor me: electrische auto's met kleine accu's voor in de bebouwde kom, voor verdere ritten kun je op de snelweg via inductie bijladen tijdens het rijden, i.c.m. kilometerheffing.
Laadpalen onderweg zie ik geen toekomst in, zelfs een supersnel lader duurt te lang voor de gemiddelde mens, laadpalen zijn een leuke tussen oplossing
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Dutch John »

Ik zie het elektrisch rijden eerder als een wanhoopsdaad om vooral maar het persoonlijk vervoer overeind te houden. Zeker als de basis blijft om een tot huiskamer op wielen uitgegroeide en daardoor veel te zware auto van fossiel naar elektrisch om te bouwen. Een multifunctionele accu gaat dat concept niet redden. Het klinkt mooi om zonnestroom overdag in de autoaccu op te laden, naar huis te rijden, daar een deel verbruiken en hopen dat je 's morgens het werk met het restant kunt halen. Zal best een aantal dagen per jaar kunnen. Maar niet 's winters of op een bewolkte dag. Reken er eens aan hoeveel zonnepanelen en windturbines je nodig hebt om alle Nederlandse autokilometers daarop om te zetten. Gaat niet passen. Gail Tverberg valt in herhaling, maar dit stukje zal sommigen misschien wat inzicht geven: https://ourfiniteworld.com/2017/01/30/t ... -delusion/

Als je eraan gaat rekenen, dan eindigt autorijden zoals het begonnen is: voor de happy few, die het zich kunnen veroorloven. De jeugd tegenwoordig moet niet langer per se een auto bezitten. Status zegt hen minder dan de oudere generaties; ze willen vervoer, geen auto. Althans de jeugd die ik ontmoet.

Zelf zie ik als toekomstige oplossing een combinatie van meer lokaal werken, wonen en recreëren, samen met licht railvervoer tussen en in de steden. Daarbij begint alles met een matige levensstijl. Eigenlijk zoals het was vóór de periode dat de economische winbaarheid van fossiel (dat ook aan de basis van de alternatieven staat en blijft) zeer gunstig was. Nu zijn we over het dode punt heen en vestigen onze hoop op beloftes.
Het verbaast me dat zelfs op dit forum een grote groep zich krampachtig blijft vasthouden aan verworven comfort. Zonder het verschil tussen comfort en ballast te kunnen of willen onderscheiden. En dus wacht die groep gespannen op technologische ontwikkelingen, die vaak bij een belofte blijven en op zijn best heel traag verlopen. De wet van Moore mag misschien van toepassing zijn in de computerwereld, maar niet op gebied van energie. Ik blijf erbij: wat goed is komt snel. Had althans destijds snel moeten komen.

Afijn, dit is de mening van een autotechnisch ingenieur, die veel leest, denkt en rekent. Voor wat het waard is. Ik zal wel weer een bak kritiek over mij heen krijgen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Brutus Groenus »

Dat kan ook.

Het is koffiedik kijken, maar het kan twee kanten op gaan. Óf de technofix zet door en we kunnen zo doorgaan, óf we zijn te laat en gaan terug naar (1900?). Maar dan heb je wel een probleem als de verhouding banen en voorzieningen/inwoners in jou regio 25/100 is.

We zullen zien hoe het gaat lopen. Ik hoop op het beste maar blijf pessimistisch.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door Pietje »

Brutus Groenus schreef:Raar hoor... afgelopen kerst moest iedereen matigen met de kerstverlichting ivm energie tekorten.
Maar je mag max 10kW op je dak leggen.
Hmm, zou het helpen om op kerstavond je lampjes te laten branden met je zonnepanelen...? :wink: Daarbij, zonne-energie is nog geen is nog geen 1% van de behoefte, dus een paar omvormers meer gaan het verschil niet maken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
lennie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2015, 15:41

Re: elektrische auto als batterij ?

Bericht door lennie »

De ontwikkelingen gaan snel, er zijn nog een hoop haken en ogen, maar dat er geen personen auto's zullen zijn in de toekomst denk ik niet.

https://solarteameindhoven.nl/solar-tea ... ezinsauto/

Moet je wel in de zon je auto kunnen parkeren natuurlijk en naast je huis :D
Plaats reactie