Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 753
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door dormos » 09 jul 2019, 08:32

fullface helm
full face-plant, misschien helpt dat...

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8020
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door kockie » 09 jul 2019, 09:04

Gisteren bijna een snelle fiets bijna onder de auto zitten... Met 45 km/u over het fietspad. Dat zie je dus niet aankomen dat die zo hard gaat... Gelukkig deed mijn rem het nog.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Ingir
Berichten: 1344
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir » 09 jul 2019, 10:34

Regelmatig kom ik speeders tegen, zeker op de vele bruggen en pontjes hier in het Rivierenland, en herken het onverantwoordelijke rijgedrag bij veel van hen. In de eerste maanden dat ik de fiets had reed ik ook zo tot ik enkele bijna-aanrijdingen had en besloot om anders te gaan rijden. Sindsdien heb ik geen incidenten meer meegemaakt met overig verkeer.

Inmiddels zijn er twee doden gevallen dit voorjaar, een speeder kreeg geen voorrang van een auto (negeert stopbord) op het Rijnwaalpad bij Arnhem en de ander had een frontale botsing met een gewone fietser op een tweezijdig fietspad bij Beuningen. Uiteraard betekent dit niet automatisch dat de snelfietsers bij voorbaat onvoorzichtig zijn geweest, er gebeuren immers altijd ongevallen in het verkeer, ik ken dat punt op het Rijnwaalpad waar de fietser is verongelukt maar al te goed en stond bij mij al op de radar als een gevaarlijk punt... net als die oversteek over de Ressensestraat bij Bemmel waar de fietsers beschermd worden door haaientanden en een knipperend bord.

Tijdens de rijvaardigheidstraining afgelopen mei heb ik geleerd dat je als verkeersdeelnemer (ongeacht voertuig) volledig zelf je veiligheid bepaald. Alle andere deelnemers wordt je geacht te beschouwen als vol-idioten en daar op te anticiperen. In de praktijk betekent dit dat je niet moet gokken maar in geval van twijfel de snelheid terug te nemen en zo meer tijd en ruimte te krijgen om de situatie af te wikkelen. Hoewel je daardoor regelmatig voor niets in de remmen gaat is dat altijd beter dan in de kreukels te gaan. Bovendien is het niet vervelend om met een speed pedelec weer op snelheid te komen, de motor helpt je binnen enkele seconden weer naar de 45 km/u bij geringe inspanning.

Gelukkig kwam het inzicht bij mij op tijd en wellicht heb ik gewoon geluk gehad dat tijdens genoemde incidenten de andere verkeersdeelnemers mij terecht als vol-idioot beschouwd hebben en zo mijn gezondheid gespaard hebben. Mijn dank daarvoor.
Afscheidsrede prof. dr. Peter Jan Schellens over de toon van de discussie: ad hominem in gloria...
http://cls.ruhosting.nl/wp-content/uplo ... lemaal.pdf

Ingir
Berichten: 1344
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir » 21 feb 2020, 19:48

Ebikelover schreef:
20 feb 2020, 15:55
Helemaal mee eens! Voor mij is de Carver ook helemaal niks. Welke pedelec ik wel moet nemen ben ik nog niet over uit. Hoe is jouw ervaring met de ST5 Ingrid? Alles lijkt perfect alleen twijfel ik nog erg over de actieradius. 110 km vind ik eigelijk wat weinig in vergelijking met goedkopere fietsen die ook in de top 10 https://speedpedelec.org/speed-pedelec-vergelijken/ staan.. Hoeveel km fiets jij gemiddeld met 1 accu? In deze https://speedpedelec.org/stromer-st5-review/ zijn ze wel erg te spreken maar wil het graag van meerdere mensen horen voor ik zo'n bedrag uitgeef..
Beste Ebikelover, de actieradius van speed pedelecs ligt veel lager dan door de fabrikanten wordt opgegeven. Zo is die 180 km met een 983Wh accu een lachertje want om dat te kunnen halen moet je onder ideale omstandigheden rijden op de allerlaagste ondersteuningsstand, dus wind mee, nieuw asfalt wegdek, strakke racefietskleding, klein postuur, laag lichaamsgewicht, geen bagage en vrijwel geen ondersteuning. Als je in stand 0 rijdt kun je zelfs oneindig ver rijden op 1 acculading... :D

Realiteit is dat je onder gemiddelde omstandigheden met de Stromer ST5 zo'n 45-55 km kunt rijden met die grote 983 Wh accu, d.w.z. 45 km in de winter en 55 km in de zomer, dat is dan op de hoogste ondersteuningsstand. En die wil je want anders had je net zo goed een gewone E-fiets kunnen kopen. Nu is die actieradius wellicht minder dan je had gehoopt maar mijn ervaring is dat het voldoende is om een een gemiddelde woon-werkrit van 20-25km (enkele rit) 2x te kunnen maken. Is je werk verder van huis dan zul je beter een tweede oplader aanschaffen die je op je werk kunt laten (om te voorkomen dat je die 2x per dag moet meezeulen). Met die extra oplader kun je de accu tijdens het werk weer volladen zodat de actieradius verdubbeld. Ik ken iemand die dagelijks 2x 65 km naar zijn werk rijdt en daartoe zelfs een 2e 983Wh accu meeneemt...

Mijn ervaring met de Stromer ST5: waaaauuuwww! Deze fiets is mooi en rijdt zo geweldig waardoor je na een dag werken met 2 woon-werkritten 's avonds voor je plezier nog een ritje gaat maken. https://www.youtube.com/watch?v=neQk_2vCHIQ

Om dit te ervaren zul je zelf een uitgebreide testrit moeten maken. Ga naar een goede Stromer-dealer die je zonder problemen een ST5 meegeeft voor het weekend zodat je je woon-werkrit kunt testen en ook in het donker een testrit kunt maken. De ST5 heeft een super-koplamp: de Supernova M99Pro met een lichtopbrengst van 1600 lumen... :shock: Vergeet niet de oplader mee te vragen dan kun je het hele weekend ritten maken.
Afscheidsrede prof. dr. Peter Jan Schellens over de toon van de discussie: ad hominem in gloria...
http://cls.ruhosting.nl/wp-content/uplo ... lemaal.pdf

Plaats reactie