Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Niet alleen een helm maar ook beschermende handschoenen blijken geen overbodige luxe voor SP-rijders. Een eenzijdige schuiver met beginsnelheid van 45 km/uur over asfalt trekt je huid lelijk open. De handen vangen de eerste klap op.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door benthuis »

Met deze prijs is het voor mij GEEN alternatief...
Rijdt al weer 6 jaar en auto van 1500 euro, zonder hoge onderhoudskosten. En fiets van het 4 voudige is me wat te gek... gebruikte modellen zullen ook wel snel het dubbele kosten. (Ik weet het, appels en peren)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Uiteraard is het slecht vergelijken tussen een tweedehands auto van ca. 10 jaar oud en een nagelnieuwe speed pedelec van een topmerk. Toch denk ik dat de rekensom voor een nieuwe SP gunstiger kan uitvallen door de hogere restwaarde en de lagere running costs. Wat zeker ook meespeelt is dat je in zo'n tweedehands karretje niet dagelijks met een big smile op je werk aankomt. :D

Overigens is die Stromer een erg dure fiets, voor 3K kun je ook een Sparta 45 km/h fiets kopen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door benthuis »

Tja... Zoals met veel, speelt gevoel op de achtergrond een veel grotere rol dan je zelf wil toegeven.

Ik gruwel (tegenwoordig, moet ik eerlijkheid halve toegeven) van het idee van een fiets met een app en andere frutsels. Ik weet zeker dat ik er zelf geen ruk aan kan repareren als ik het al snappen kon. Fiets je straks op een sjoemel-fiets....!

On the other hand, hulde voor iedereen die het kan betalen en de auto verruild voor fiets, welk soort ook!
Ik ben er nog niet.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Wij hebben nu nog twee auto's maar met de geplande aanschaf van een SP in januari overweeg ik om de tweede auto weg te doen. Ik had de auto vooral nodig om mijn bejaarde vader naar allerlei zorgverleners te brengen maar nu hij is overleden vervalt ook het nut van die auto. De SP is eigenlijk vooral recreatief bedoeld, met enkele vaste ritjes per week (boodschappen) en soms een bezoek aan klanten thuis of op het werk. Verder werk ik vooral thuis.

Voor mij dus eigenlijk vooral dagelijkse recreatieve ritjes van 30-35 km, lekker een uurtje bewegen, genieten van de omgeving maar zeker ook "nuttige" ritten. De prijs is voor mij niet zo'n bezwaar, ik kan met de dealer een leuke deal maken met gesloten portemonnee, kost me niet meer dan een 1-2 weken werken zonder gefactureerde uren... een werkwijze die hier op het platteland gebruikelijk is.

Nu probeer ik nog mijn vrouw zover te krijgen dat ze haar woon-werkritten met een E-bike gaat doen en de laatste auto regelmatig thuis kan blijven staan.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Ik gebruik een omgebouwde racefiets voor woon werk verkeer. Spatborden, standaard en bagagedrager erop. Versnellingen eraf gedaan toen dat eens versleten was, nu dus alleen een dikke ketting en 2 tandwielen. Fiets met gemak 25 gemiddeld, zonder te zweten. Zo'n SP kan nuttig zijn maar naar mijn mening pas bij langere afstanden, 40 km enkel ofzo zou mij op deze fiets ook te veel worden. Tot 25-30 km zou ik geen elektrische ondersteuning willen. Iedere maand onderhoud schrik ik ook van? Is dat gangbaar bij zo'n ding?

Mvg Remco
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Ik denk dat de SP vooral een alternatief is voor mensen die tijd kunnen winnen met de dagelijkse woon-werkafstand, bijvoorbeeld als de autoroute via omwegen en/of files gaat. En daarbij komt dan de fun-factor: lekker bewegen in de natuur en de snelheidskick. Naar je werk rijden wordt zo een stuk leuker.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Pyromaan
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 10:02

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Pyromaan »

Hier wordt al drie jaar woonwerk gereden met een standaard elektrische fiets. Kleine 20 km. Vroeger werd dat gedaan met een bromfiets die 45 mocht. Het verschil in tijd is gering op die afstand, het verschil in tijd met een pedelec zal dus vergelijkbaar zijn.

Wat ons behoorlijk is tegengevallen zijn de kosten aan een elektrische fiets. Ik denk dat de brommer, alles in acht genomen (verbruik, onderhoud, aanschaf en restwaarde ) een pak goedkoper uitkwam. Elektrische fietsen zijn gevoelige toestellen en naar mijn mening zijn er maar weinig gemaakt voor dagelijks gebruik (zomer-winter, regen, koude ).

De restwaarde van een fiets van €3000 na drie jaar is ook pover ...

Ik blijf voorstander, maar het financiële voordeel moet je toch realistisch bekijken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door kockie »

Wat gaat er zoal aan kapot? Accu/regelaar/motor/bedrading/bediening?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Sandman79 »

Ik ben zeker geen kenner, maar verschiet ook van het zeer regelamtige onderhoud? AL klinkt het wel nog redleijk doe het zelf achtig? schoonmaken van bewegende onderdelen?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door mro »

Ik ben ook geen kenner maar uit ervaring van anderen:

1) Accu: opladen met een goede lader en zoveel mogelijk gebruiken en laden op redelijke omgevingstemperaturen.

2) Voor fietsen met middenmotor: ik denk dat je hierbij moet oppassen met je versnellingen, vertrekken in te hoge versnelling is zeer belastend voor de motor. Met een gewone fiets stamp je dan gewoon wat harder of versnel je minder snel maar bij een elektrische zal de motor vollebak proberen mee te helpen en dat valt zo niet op.
Dus eigenlijk bij externe versnellingen zoveel mogelijk anticiperen en al terugschakelen bij vertragen of stoppen. Bij interne versnellingen minder een probleem want dan kan je terugschakelen als je stilstaat maar je moet er wel aan denken.

Ik ken iemand die zo'n kit gekocht heeft die je op de trapas moet monteren. Na zes maanden mechanisch kapot.

Bij de duurdere oplossingen zoals een shimano steps heb je ook automatische versnellingen, daarmee heb je meer rijcomfort maar het spaart ook de motor.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Onderhoud is bij E-bikes essentieel omdat enerzijds het gewicht van de fiets zoveel mogelijk beperkt is en anderzijds de kracht op de aandrijflijn veel groter wordt. Wat dat betreft hebben de achterwielaangedreven fietsen een voordeel ten opzichte van de middenmotor. Het is dus zaak om de aandrijflijn in topconditie te houden. Dat wil zeggen dat regelmatig onderhoud (schoonmaak, smeren, afstellen) noodzakelijk is, voor een speed pedelec geldt dat nog meer dan voor een gewone 25 km/uur E-bike.

Wat ook meespeelt is dat het hier om nieuwe technieken gaat en dat gaat gepaard met kinderziektes. Je kunt de gebruikers van SP-fietsen zien als pioniers die vaak op eigen rekening de techniek beproeven. Gelukkig wordt je bij een goede fietsenwinkel behoorlijk in de watten gelegd als gebruiker van die nieuwe technieken. Eventuele problemen worden direct opgelost en ik heb zelfs al meegemaakt dat mij het busje van de fietsenwinkel werd aangeboden om de gestrande E-bike van mijn schoolgaande dochter op te halen. Ook wordt direct een kwalitatief goede leenfiets ter beschikking gesteld als een probleem wat meer reparatietijd vergt... Zeker als de fiets het vervoermiddel is voor woon-werkverkeer moet je kunnen vertrouwen op de techniek en als die het laat afweten op de service van de fietsenwinkel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door MaartenB »

Een alternatief voor een SP is een ombouwset voor je fiets (rond de 600 euro), met een goede LiFePo accu. Vaak is de max snelheid instelbaar :fff:, maar dat moet je alleen maar gebruiken buiten de stad.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Inmiddels staat er een nagelnieuwe Stromer in de schuur, niet voor woon-werk want ik werk thuis maar vooral om klanten in de regio te bezoeken, werkoverleg en wekelijkse bezoek aan projecten. Absurd hoge investering maar met de aftrekmogelijkheden prima te doen. En soms sneller dan met de auto.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Inmiddels zijn we 1-1-2017 ruim gepasseerd en is de nieuwe regelgeving voor speedbikes van kracht geworden:
- de fiets wordt beschouwd als een bromfiets zodat bibeko op de rijbaan gereden moet worden tussen het blik
- alle onverplichte fietspaden zijn opeens verboden terrein
Kortom, men heeft de moeite genomen om de speedbike zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, waarschijnlijk in de hoop dat deze "maas in de wet" een zachte dood sterft: rijbewijsplicht (AM), kentekenplicht, WA-verzekering, helmplicht met een bijzonder dure NTA 8776-norm, levensgevaarlijke plaats op de weg en de helft van alle fietspaden verboden terrein...

Desondanks rij ik tegenwoordig rond op een speedbike, dagelijks zo'n 2x 25 km, en trek me weinig aan van de nieuwe verkeersregels. Zo rij ik bibeko gewoon op het fietspad en ook al die fraaie paden door de natuur pak ik met veel plezier met de snelle fiets. Als 'tegenprestatie' rij ik alleen 30+ als er geen ander verkeer op het fietspad is en bij drukte op het fietspad beperk ik inhaalacties alleen waar daar ruimte voor is en met gering snelheidsverschil.

De fiets verdient zichzelf binnen 2-3 jaar terug door besparing op autobrandstofkosten, daarnaast geen last van file, parkeerproblemen/kosten, plezierige dagelijkse work-out zonder overbelasting van spieren/gewrichten en een reistijd die bij 25 km niet veel afwijkt van die met de auto. Het fietsplezier is onbetaalbaar, dat moet je zelf een keer ervaren, en dat is ook de reden dat ondanks de ontmoedigende regelgeving de speedbike onverminderd populair is.

Het liefst zou ik zien dat de wet wordt aangepast aan de praktijk maar waarschijnlijker zal de snelle fiets gedoogd worden op het fietspad.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie