Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Wouter Gillis »

Mooi,

Wat ik me altijd al afvroeg, hoe houden de tandwielen het uit achteraan met die krachten?
Groet
Wouter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Ik mountainbike, krachten zijn vergelijkbaar met een speed pedelec gok ik. Valt of staat met onderhoud. Niet smeren is snel slijten. Verder raad ik op een speed pedelec aan met belt drive en naaf versnelling te rijden. Als het een cassette moet zijn dan gewoon 9 speed met goedkope kettingbladen voor. Waarom? 9 speed heeft dikkere kettingen dan de huidige 10 en 11 speed systemen en goedkope kettingbladen zijn vaak staal ipv aluminium en zo ook wat slijtvaster. het voordeel van duur spul is vooral het lagere gewicht maar dat speelt op een speed pedelec nauwelijks.

Verder een mooi iets maar ik blijf elektrische fietsen, gehandicaptenvoertuigen noemen. Gezonde mensen kunnen op een goede sportieve fiets ook makkelijk 25 per uur fietsen zonder echt moe te worden.

Mvg remco
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Remco,

de reden waarom ik nu met naafversnelling en riem rij, is inderdaad het onderhoud en slijtage, vandaar mijn vraag. Ik ben met name nieuwsgierig of de tandwielen in een degelijkere uitvoering gemaakt zijn bij een speed pedelec.

Verder vermoed ik toch duidelijk grotere krachten (vergeleken met mtb) daar het gewicht van een speed pedelec bijna een drievoud is tov een mountainbike en de ondersteuning tot 40 NM koppel kan geven bovenop de "gewone spierkracht".

Ik neem aan dat jouw term gehandicaptenvoertuigen slaagt op een gewone elektrische fiets à 25 km/u en niet op een speed pedelec?

Ik ben zelf een geoefend fietser maar zie mezelf niet snel 50 à 60 km per dag doen. Gewoon al naar tijdsbesteding. Daar is een speedelec à 45 km/u ideaal voor en al helemaal als omkleden en douchen geen optie is.

Groet
Wouter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door mro »

Ik vermoed dat een speed-pedelec voor zo'n bedrag toch wel automatische versnellingen heeft? Die schakelt automatisch terug bij vertragen, dit spaart de motor en waarschijnlijk ook wel wat de tandwielen.

Een naafversnelling moet ook van goede kwaliteit zijn om dergelijke vermogens aan te kunnen. Zelfs Rohloff heeft sinds kort een automatische versie van hun naafversnelling.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Hier in de bossen kom je zelfs elektisch ondersteunde mountain-bikes tegen.... Tja, je kunt er wat van vinden. 'n Solex koop je voor een paar 100 euro, kun je ook mee trappen en toch 35 rijden. Weliswaar op benzine. Maar de oplaadstroom van de speedpedelec zal ook aanzienlijk met steenkool vervuild zijn.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door pelletpower »

Dan nog is het veel beter dan in een auto stappen. Zowel voor t milieu als voor je gezondheid.

Verder is t weinig mensen gegeven 10 mille voor een fiets uit te geven. De meeste moeten t met een solex doen. Maar dat gebeurd niet...
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Er zit zeker toekomst in speed pedelec, helaas is nu het wegennet er niet toe uitgerust. Daar zullen veranderingen in moeten komen waarbij auto's pas op de plaats moeten maken. Zoals in dit onderwerp al blijkt vallen ze nu een beetje tussen wal en schip. Bejaarden die nu elektrisch zonder moeite 25 trappen, maar niet kunnen sturen en remmen, komen nu al steeds vaker in het ziekenhuis. Ik zou zeggen maximum 30 per uur op het fietspad. Het verschil tussen 30 en 45 is niet groot qua aankomsttijd. Want die 45 haal je meestal maar even.

Automaat vind ik onnodige techniek. Hooguit een soort ontkoppeling om niet met vol vermogen te kunnen schakelen want dan sloop je de boel. Keep it simple....

Op de wielrenfiets zo'n speed pedelec in de broekzak kruipen is dan wel weer erg lekker!
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

De cassette slijt niet zo enorm met een achterwielmotor waarbij alleen de eigen trapenergie op de ketting/cassette wordt gezet, het motorvermogen (500 Watt) wordt rechtstreeks op het achterwiel gezet. Ik heb na 6000 km de ketting en cassette 11-42T vervangen met een 11-28T die veel beter afgestemd kan worden in de hoogste versnellingen. De oude cassette/ketting hadden echter nog met gemak 6000km verder meegekund.

Zoals gezegd is schoonmaakonderhoud aan de aandrijflijn van belang om overmatige slijtage te voorkomen, dus elke week de fiets in de fietslift voor een schoonmaak/smeerbeurt.

De combinatie achterwielmotor en derailleur is zeer efficiënt in tegenstelling tot de middenmotor met (automatische) naafversnelling. Ik heb al eens gereden met een R&M met Nuvinci-naaf maar dat beviel voor geen meter. Allereerst is de middenmotor begrensd op 350 Watt omdat anders de aandrijflijn opgevreten wordt door de enorme krachten van fietser PLUS motor, dus de ondersteuning is een stuk lager dan de 500 Watt achterwielmotor van mijn Stromer en daarnaast gaat er meer energie verloren in de Nuvinci-versnelling.

Nu ben ik niet de enige die deze verschillen is opgevallen, in de verkoopcijfers is te zien dat er steeds minder speed pedelecs met middenmotor worden verkocht terwijl die met achterwielmotor juist als een speer gaan. De doorsnee doelgroep is te omschrijven als mannen van middelbare leeftijd die de fiets gebruiken als alternatief voor de auto in woon-werkverkeer met een afstand van 25-35 km (enkel), daarbij de groeiende autofiles willen vermijden en tegelijk aan hun dagelijkse portie lichaamsbeweging willen komen zonder al te lange reistijd, zonder het lichaam te overbelasten en zonder al te bezweet op het werk aan te komen.

Hoewel de genoemde Stromers zeer prijzig zijn blijkt dat geen belemmering, zelfs het duurste model van 9K gaat als warme broodjes over de toonbank. Mijn dealer had niet verwacht dat hij er überhaupt van zou verkopen maar inmiddels tikt de teller na nog geen jaar tegen de 10 aan. Hoewel het een gewone fietsenmaker is met alle bekende merken voor (elektrische) fietsen is de verkoop van Stromers inmiddels zijn belangrijkste activiteit geworden, de showroom wordt steeds verder in beslag genomen door de supersnelle fiets.

De definitieve doorbraak moet echter nog komen, de fiets wordt momenteel vooral geplaagd door de onredelijke/levensgevaarlijke wetgeving die speed pedelecs verplicht tussen gemotoriseerd verkeer plaats te nemen. De meeste snelle fietsers willen zich daar best aan houden maar keren al snel terug naar het fietspad als gevolg van de agressieve bejegening door automobilisten. Gelukkig wordt er aardig gezaagd aan de poten van die wetgeving, er worden uitzonderingen gemaakt op provinciale wegen door bebouwde kommen en speed pedeleccers merken dat er niet gehandhaafd wordt door de politie zodat er naar hartenlust over alle fietspaden gereden wordt door de snelle fietsers. Afgelopen zonrijke dagen heb ik vele onverplichte fietspaden door natuurgebieden doorkruist dat het lieve lust was.

En het zal zeker nog 10 jaar duren voordat de infrastructuur een beetje op orde komt voor de speed pedelec. Ondertussen kan de fiets zich verder evolueren naar de wensen van de gebruikers.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Als de politiek zich gaat houden aan het idee dat er na 2030 geen verbrandingsmotor meer in auto's verkocht mag worden zal de speed pedelec denk ik echt groot gaan worden. Snelfietspaden als het rijnwaal pad en het nog aan te leggen fietspad tussen cuijk en Nijmegen zijn een mooi idee hoe het moet gaan worden. Vangt tevens een deel van het probleem van groepen wielrenners op.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door mro »

Met zo'n traploze nuvinci heb ik ook eens gereden, inderdaad een drama: +3kg voor de naaf en qua rendement ondermaats.

Je hebt ook een goed punt wat betreft de middenmotor. Voordeel is wel dat het zwaartepunt wat lager ligt, is beter voor de minder ervaren fietser.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

mro schreef:Met zo'n traploze nuvinci heb ik ook eens gereden, inderdaad een drama: +3kg voor de naaf en qua rendement ondermaats.

Je hebt ook een goed punt wat betreft de middenmotor. Voordeel is wel dat het zwaartepunt wat lager ligt, is beter voor de minder ervaren fietser.
De middenmotor heeft inderdaad zijn beste toepassing gevonden in de gewone elektrische fiets, ofwel pedelec, waarvan er inmiddels meer dan 1,5 miljoen verkocht zijn. Deze fiets werd aanvankelijk vooral door senioren gebruikt zodat ze langer kunnen blijven fietsen maar inmiddels is de fiets ook populair bij scholieren die langere reisafstanden hebben en forensen die niet al te ver (<20km) van hun werk wonen.

De elektrische fiets met middenmotor is dan ook een allemansvriend geworden, stabiel en betrouwbaar. Mijn schoolgaande dochter heeft er inmiddels 7.500 km opzitten vanaf september 2016 zonder noemenswaardige problemen (1 lekke band, 1 nieuwe ketting en 1 tandwiel motor).

De speed pedelec met achterwielmotor heeft een hoger zwaartepunt als gevolg van de hogere motor plus hoger gewicht van de accu. De zithouding is echter sportiever ten opzichte van een pedelec waardoor het resulterende massamiddelpunt ongeveer even hoog ligt, wellicht zelfs lager.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: 05 okt 2017, 17:47 Hier in de bossen kom je zelfs elektrisch ondersteunde mountain-bikes tegen.... Tja, je kunt er wat van vinden. 'n Solex koop je voor een paar 100 euro, kun je ook mee trappen en toch 35 rijden. Weliswaar op benzine. Maar de oplaadstroom van de speedpedelec zal ook aanzienlijk met steenkool vervuild zijn.
Een solex heeft een brandstofverbruik van 1:100, d.w.z. 10 kWh per 100 km of 100 Wh/km. Mijn Stromer heeft een stroomverbruik van 14 Wh/km en is daarmee 7x zuiniger dan de al zeer zuinige Solex en bovendien zonder uitlaatgassen in de longen van andere fietspadgebruikers te blazen.

Maar hier wordt aan een veel belangrijker aspect voorbij gegaan: men kiest voor een speed pedelec niet vanwege de milieubelasting of energiezuinigheid maar vanwege de snelheid (lees reistijd) EN de dagelijkse portie lichaamsbeweging die je met een Solex niet krijgt. De dagelijkse rit naar het werk en terug is ideaal voor een speed pedelec waarmee je zowel snel en zonder zweten de afstand overbrugt en tegelijk zorgt dat je een flinke portie lichaamsbeweging opdoet, zeker als je op de terugweg je wél in het zweet werkt met hogere snelheid en/of lagere ondersteuning.

Hoewel deze fietsen en met name de Stromer-fietsen zeer duur zijn, zo'n 4-10K, is dat voor forensen geen bezwaar omdat de auto nog veel duurder is, integrale km-prijs 60 voor de auto vs 12 eurocent/km voor de speed pedelec... Zelfs de duurste ST5 is in dan in 2 jaar volledig terugverdiend bij 10.000 km per jaar.

Als ontwerper maak ik helemaal de blits met de ST2s waarmee ik nu kantoren van klanten binnen rij. De klant even op mijn "beest" laten rijden en de onvermijdelijke glimlach breekt het ijs... De dure fiets verdient zich zo ook via acquisitie terug en daarnaast is het genot onbetaalbaar om elke dag op zo'n fiets te mogen/kunnen rijden. We hebben hier een meer dan leuke gezinsauto maar doe mij maar de speed pedelec, ook bij regen/sneeuw/wind.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Sneeuw? Als het glad is zou ik het laten. Anders schrijf je hem wel snel af met een paar glijpartijen. Tevens een open ketting gaat er dan wel snel doorheen ivm pekel.

Op een mountainbike met brede banden en lage druk (1,5bar Max) ga je ook bij de eerste gladde bocht op je voorwiel onderuit. Doe je niets tegen.

Gr remco
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Pigion »

Ik stuitte op dit draadje en wil het punt aanroeren van de preferentie in Nederland voor de motor in het achterwiel. Het is goedkoopste variant, derailleur is goedkoper dan naaf-versnelling. Bovendien hebben we in Nederland nauwelijks heuvels. In Duitsland is gebleken dat een achterwielmotor verbrandt bij het rijden in de heuvels. Hij maakt dan weinig toeren en moet wel vol aan de bak, wordt oververhit en nokt ermee. Daar ontkom je niet aan een versnelling-apparaat en dan bijna zonder uitzondering een naafversnelling. Deze houden het redelijk vol, echter niet oneindig. Ook een groot voordeel is geen vieze handen bij het schoonmaken. De levensduur kan worden verlengd door te smeren met de voorgeschreven olie voor de Rohloff naaf, Rolls-Royce onder de naafversnellingen, echter ook duur.
Pigion
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door remco d »

Ik denk dat in de toekomst de achterwiel motor verder ontwikkeld wordt. Ingebouwde versnellingen moet ook lukken. Voor Nederland speelt dat verder niet, die 100 hoogtemeters in Zuid-Limburg gaan een strohmer niet laten verbranden.

Verder vanuit ecologisch perspectief zou het mooi zijn als mensen de 2e auto de deur uit doen en een speed pedelec aanschaffen.

Alleen zie ik ze vooral in het weekend (samen met elektrische mountainbikes, en gewone elektrische fietsen) en is dat dus recreatief gebruik.

Voor de lol een rondje op een elektrische fiets maken staat gelijk aan je huis de hele nacht met led spots verlichten "want die gebruiken toch bijna niks".
Dan is het een mooi voorbeeld van iets wat begint als besparing maar uiteindelijk meer energie kost dan wanneer je er niet aan begonnen was.

Gr remco
Plaats reactie