Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Dutch John »

Ingir schreef:dat moet je zelf een keer ervaren
Ik heb er onlangs mee gefietst. Het is vreselijk snel: 47 km/h. Remt navenant. Wel vond ik het stuur- en rijgedrag nogal zenuwachtig. Beter dan een racefiets, maar minder dan een bromfiets of motorfiets. De laatsten hebben een hoger eigen gewicht, een lager zwaartepunt en een lagere bandenspanning en dat maakt het gedrag wat rustiger. Maar er zal best aan te wennen zijn. De eigenaar was ook enthousiast, alleen wat minder te spreken over automobilisten die hem wel eens over het hoofd zien.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Tim »

Hey,

Ik rij dagelijks in richting van een grote stad en de speedfietsen zijn al aardig vertegenwoordigd.

Ik lees wat Ingir schrijft, maar het gros rijdt ronduit gevaarlijk. Waar ik met mijn blik bijna stop op en kruising, beuken de meeste speed fietsers arrogant door. Nemen voorrang en laveren asociaal door langzaam verkeer. Hangen voor een stoplicht zelfs tegen je auto. Zelf de motorrijders ergeren zich eraan (toeteren).

Dus wat mij betreft blijven de regels zo en verliezen ze hun "fietsers" bescherming. Misschien dat er dan een betere gedragscode komt.

En ondertussen ga ik me, net als Ingir, niets aantrekken van de verkeersregels. Kan ik tenminste ook gewoon doorrijden!

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door mro »

Lijkt mij niet slecht dat speedbikes op hetzelfde rijvak als de auto's rijden.

De straat waar ik woon is onlangs een fietsstraat geworden. Dit betekent: max. 30km/h en auto's mogen fietsers niet inhalen, fietsers mogen in twee richtingen rijden, auto's in 1 richting.

Dit is een nieuwe situatie; zowel fietsers als automobilisten moeten hier aan wennen: fietsers moeten leren de complete rijbaan te gebruiken en automobilisten moeten afleren op automatisme de fietser in te halen.

Fietsers (en voetgangers) moeten hun nodige bewegingsruimte opeisen en zich niet als arme schaapjes aan de kant laten duwen.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

Vandaag heb ik even een stukje op de rijbaan gereden, maar al vrij snel weer gaan rijden op het fietspad. Het voelt niet veilig.
Tim schreef:En ondertussen ga ik me, net als Ingir, niets aantrekken van de verkeersregels. Kan ik tenminste ook gewoon doorrijden!
Niets aantrekken van verkeersregels is wat mij betreft niet aan de orde, alleen de verplichting om op de rijbaan te rijden volg ik niet op, niet om lekker door te rijden maar juist om te voorkomen dat ik als een bezetene op de rijbaan moet gaan rijden tussen auto's.
Dutch John schreef: Ik heb er onlangs mee gefietst. Het is vreselijk snel: 47 km/h. Remt navenant. Wel vond ik het stuur- en rijgedrag nogal zenuwachtig. Beter dan een racefiets, maar minder dan een bromfiets of motorfiets.
Het rijgedrag van een speed pedelec is, in ieder geval op mijn fiets, instelbaar via een app en op het stuur (ondersteuningsstanden). Zeker een Stromer is een zeer gretige fiets als je alles maximaal zet, maar in de praktijk doe je dat alleen wanneer er stevige tegenwind is of een gemene helling. Die topsnelheid is wel leuk maar ook die zul je in de praktijk niet vaak fietsen. Mijn gemiddelde ritsnelheid is zo'n 31-32 km/uur waarbij ik langere tijd 36 km/uur kruissnelheid aanhoudt. Heuvel af of wind mee gaat het wel richting 45 km/uur.
mro schreef:Fietsers (en voetgangers) moeten hun nodige bewegingsruimte opeisen en zich niet als arme schaapjes aan de kant laten duwen.
Op een speed pedelec leer je heel snel om je plaats op de weg op te eisen want automobilisten zien je als een gewone fiets. Als een auto van tegengestelde richting nadert en hij heeft geparkeerde auto's op zijn wegdeel dan zal hij zich gewoon tussen die geparkeerde auto en jou proppen. Dit is eenvoudig op te lossen door tijdig midden op de eigen weghelft te gaan rijden met de fiets en zo de automobilist te dwingen om te wachten. Werkt prima.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

We zijn nu een maand verder, ik zie nog steeds geen speed pedelecs op de rijbaan en rij zelf ook uitsluitend over (on)verplichte fietspaden zoals het Rijnwaalpad tussen Arnhem en Nijmegen waar ik volgens de wet niet thuishoor. Ook van collega-snelfietsers hoor ik dat ze de wet niet opvolgen op het punt van de rijbaanverplichting, allemaal wel geprobeerd maar ervaren dat het te gevaarlijk is, dat automobilisten erg agressief reageren op een snelfietser.

Hoewel de verkoop van de speed pedelec een aardige dip heeft gehad met zo'n 15% minder verkochte fietsen in de eerste maanden van 2017 sinds de nieuwe wet van kracht werd, blijkt die daling vooral voor rekening te komen van de snelfietsen met 350 Watt motor terwijl de Stromer, het enige merk met 500 Watt motor, juist een opmerkelijke groeispurt laat zien van 50% méér verkochte fietsen in 2017. Ik sprak laatst mijn dealer die had gerekend op een verkoop van ca. 2 Stromers per week maar inmiddels zit hij op zo'n 2 per dag... :shock: Volgens de dealer wordt de fiets vooral verkocht ter vervanging van de auto voor woon-werkverkeer omdat men de files en de hoge brandstofkosten beu is.

Ik denk dat men een beetje afgewacht heeft of de rijbaanverplichting per 1 januari 2017 streng gehandhaafd zou worden en nadat dit niet het geval bleek te zijn alsnog besloten heeft de fiets aan te schaffen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij gaat hier 's-ochtend ook iemand op zo'n ding voorbij. Een fits met grote gele plaat achterop. Het gaat echt verbazend hard, wat je ziet klopt niet met je gevoel, een fiets op zo'n snelheid.

De conclusie dat men de files en brandstofkosten beu is, is nog wat te vroeg getrokken denk ik. Het gaat nu pas slecht weer worden, zul je zien of die overtuiging ook bij regen en wind blijft hangen of over boord wordt gegooid.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Dutch John »

Ik zie ze ook regelmatig rijden. Buiten de bebouwde kom in rustig verkeer gaat het prima. Binnen de kom tijdens de spits houd je je hart soms vast. Die fietsen zijn te snel voor op een druk fietspad en te smal en onzichtbaar op de rijweg tussen de auto's. Bij zo'n fiets komt bij mij altijd één woord op: haast......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Lui... :!:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Joepie »

Volgens de fietsersbond, die regelmatig praktijktesten doet, moet bij de Speed Pedelec steeds meer eigen energie toegevoegd worden om tot hogere snelheden te komen. Dit in tegenstelling tot de gewone elektrische fiets waar je met de hoogste stand aan ondersteuning bijna niet hoeft mee te trappen.
Uit een onderzoek waarbij ritten met behulp van de GPS worden gemonitord blijkt dat de snelheid vaak niet hoger is dan 35 km/u.

De fietsersbond rapporteert dat Speed Pedelecs vooral populair zijn bij sportieve dertigers die daadwerkelijk de fiets verkiezen boven de auto. Dat is een goede ontwikkeling. De fietsersbond is evenwel kritisch over het staande beleid dat Speed Pedelecs op de rijbaan horen. Dit niet in de laatste plaats door het bovenstaande: 45 km per uur kúnnen rijden is zelden ook 45 km per uur echt rijden.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Dutch John »

Als vervanging van een auto vind ik een speed bike een prima ontwikkeling. Dit in tegenstelling tot de elektrische fiets, die meestal een gewone fiets vervangen heeft. De elektrische fiets is niet langer voorbehouden aan ouderen, daarom schaar ik deze wat betreft gezondheid onder fast-food....

Qua veiligheid ligt het wat moeilijk. Met 35 km/h hangt de speed bike tussen een auto en een gewone fiets. Ik trap met m'n vrachtracer inmiddels een gemiddelde van 30 en kan je vertellen dat dat regelmatig gevaarlijke situaties oplevert. 15 km/h verschil met een gewone fietser, maar ook met een auto is best veel, want je hebt weinig te vertellen. Iedereen rijdt in de weg, terwijl je zelf de kreukelzone bent......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Wouter Gillis »

Je hebt enerzijds de snelheid die een rol speelt. Dat op zich vind ik als fietser meestal geen probleem. Waar ik me echter wel aan stoor, is die groep die blijkbaar absoluut moet bewijzen dat ze met hun snelle fiets veel sneller zijn dan de andere weggebruikers en daardoor ook risico's nemen die voor andere weggebruikers op zijn minst onaangenaam zijn. Het lijkt voor mij op het volgende: "ik heb nu zo'n dure fiets die zo snel kan, ik moet dus bewijzen dat ik nu beduidend sneller op mijn locatie ben want als ik hier niet in slaag, waarom heb ik dan zoveel geld uitgegeven?" Die 35km/u, ik neem aan dat dit de gemiddelde snelheid is, ik rij zelf 30 en ze vliegen me dikwijls een rotvaart voorbij, makkelijk tegen de 50 aanhikkend.

Voor alle duidelijkheid ik ben er niet tegen, of toch niet voor een traject vanaf minstens 20km en inderdaad ter vervanging van de auto, mét een hoffelijke houding. En uiteraard, je hebt bij de "gewone" fietsers evengoed hoffelijke en niet-hoffelijke bestuurders.

groet
Wouter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door JantjeV8 »

Het heeft dus voornamelijk met gedrag te maken. Net als die huisvrouwtjes die op alles en iedereen klagen dat er te hard gereden wordt, maar wel met d'r hippe Aygo met 2 wielen van de grond over de drempels heen stuiteren om d'r prinsesje 2km verderop naar school te moeten brengen.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

En weer een half jaar verder, inmiddels staat er 6.700 km de teller van de speed pedelec sinds maart 2017. Nu het weer slechter begint te worden heb ik nog steeds weinig behoefte om de auto te pakken, als het even kan pak ik de fiets en als het echt slecht weer wordt zoals voorspeld wordt voor donderdag (5-10-2017) dan verzet ik gewoon de afspraken. Ga ik een dagje administratie doen en huishouden... :lol:

Belangrijker is dat we na 20 jaar met twee auto's nu de 2e auto verkocht hebben omdat deze echt niet meer gebruikt wordt. De auto moest 2 weken geleden naar de garage voor een APK. Voordat ik in kon stappen moest ik eerst spinrag uit het interieur halen, op dat moment begreep ik dat we die auto maar moesten wegdoen.

Om voorbereid te zijn op slechte weersomstandigheden (gladheid door regen/sneeuw) heb ik afgelopen week de fietsbanden vervangen door winterbanden zodat ik beter grip houdt. Niet dat mijn banden (Continental) bijzonder slecht presteren onder de huidige omstandigheden maar ik heb geen zin in valpartijen.

Voor mij heeft de snelle fiets zijn waarde bewezen, het zijn extreem dure fietsen maar alleen al de hoge snelheid en het fietsgenot maken die investering de moeite waard. Bovendien bespaar ik ook echt op vervoerskosten, afgelopen half jaar was dat dik € 800 op brandstofkosten en komend jaar wordt dat zelfs zo'n € 4.800 door besparing op alle autokosten zoals afschrijving, brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting, onderhoud... met dergelijke bedragen heb ik mijn fiets binnen 2 jaar volledig terugverdiend. Niet dat dit mijn doel was maar het is wel leuk meegenomen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door pelletpower »

Pardon? Een fiets van 10 mille?
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door Ingir »

pelletpower schreef:Pardon? Een fiets van 10 mille?
Iets preciezer 9 mille voor aanschaf van de fiets maar als je alle persoonlijke aanpassingen meeneemt, denk aan handvatten, verende zadelpen, zadel, andere trappers, fietstas, helm, kettingslot, goede fietsbel, andere cassette (tandwielen achter) en bagagerek dan kom ik wel over die 10K.

https://www.stromerbike.com/nl_NL/e-bikes/st2-s.html

Het is inderdaad een enorm bedrag voor een fiets, waanzinnig hoog zelfs maar ik vind het elke cent waard. Twee jaar geleden fietste ik vrijwel nooit, nu fiets ik bijna elke dag zo'n 40-70 km en dat merk je aan je conditie/uithoudingsvermogen. Ik ben ook sterker geworden want de ondersteuning staat nu niet meer op maximaal zoals in de eerste maanden, alleen bij sterke tegenwind of een stevige helling pak ik nog de hoogste ondersteuning.

Voeg daarbij het ongekende fietsplezier en de actieradius van 65km op hoogste ondersteuning en je snapt waarom ik vrijwel nooit meer in de auto zit.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie