Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

dormos

Re: Speed pedelec, alternatief voor woonwerkverkeer

Bericht door dormos » 09 jul 2019, 08:32

fullface helm
full face-plant, misschien helpt dat...

Groet,

Hans

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 09 jul 2019, 09:04

Gisteren bijna een snelle fiets bijna onder de auto zitten... Met 45 km/u over het fietspad. Dat zie je dus niet aankomen dat die zo hard gaat... Gelukkig deed mijn rem het nog.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Ingir

Bericht door Ingir » 09 jul 2019, 10:34

Regelmatig kom ik speeders tegen, zeker op de vele bruggen en pontjes hier in het Rivierenland, en herken het onverantwoordelijke rijgedrag bij veel van hen. In de eerste maanden dat ik de fiets had reed ik ook zo tot ik enkele bijna-aanrijdingen had en besloot om anders te gaan rijden. Sindsdien heb ik geen incidenten meer meegemaakt met overig verkeer.

Inmiddels zijn er twee doden gevallen dit voorjaar, een speeder kreeg geen voorrang van een auto (negeert stopbord) op het Rijnwaalpad bij Arnhem en de ander had een frontale botsing met een gewone fietser op een tweezijdig fietspad bij Beuningen. Uiteraard betekent dit niet automatisch dat de snelfietsers bij voorbaat onvoorzichtig zijn geweest, er gebeuren immers altijd ongevallen in het verkeer, ik ken dat punt op het Rijnwaalpad waar de fietser is verongelukt maar al te goed en stond bij mij al op de radar als een gevaarlijk punt... net als die oversteek over de Ressensestraat bij Bemmel waar de fietsers beschermd worden door haaientanden en een knipperend bord.

Tijdens de rijvaardigheidstraining afgelopen mei heb ik geleerd dat je als verkeersdeelnemer (ongeacht voertuig) volledig zelf je veiligheid bepaald. Alle andere deelnemers wordt je geacht te beschouwen als vol-idioten en daar op te anticiperen. In de praktijk betekent dit dat je niet moet gokken maar in geval van twijfel de snelheid terug te nemen en zo meer tijd en ruimte te krijgen om de situatie af te wikkelen. Hoewel je daardoor regelmatig voor niets in de remmen gaat is dat altijd beter dan in de kreukels te gaan. Bovendien is het niet vervelend om met een speed pedelec weer op snelheid te komen, de motor helpt je binnen enkele seconden weer naar de 45 km/u bij geringe inspanning.

Gelukkig kwam het inzicht bij mij op tijd en wellicht heb ik gewoon geluk gehad dat tijdens genoemde incidenten de andere verkeersdeelnemers mij terecht als vol-idioot beschouwd hebben en zo mijn gezondheid gespaard hebben. Mijn dank daarvoor.

Plaats reactie