Tuig

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Bedankt , oude benzine voor de motorzaag ,je gebruikt geen synthetische benzine ,ik kom er nu wel uit .
Eens kijken hoe gouw ik de vlam in de pan krijg .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Tuig

Bericht door Bossie »

John, de ossen men/drijf/stuur ik eigenlijk op het woord. Waar nodig met wat ondersteuning van kleine richting gevende tikjes met een zweep. (je tikt op de linkerschouder of bil als je naar rechts wil, eigenlijk net als wijken voor druk bij een paard maar dan net iets anders uitgevoerd)
Commando's zijn (in het lokale dialect) kom, links, rechts, hoo en ik oefen nu ook vaker met terug/achteruit.
Naast de zweep die ik dus meer als soort van aanwijsstok gebruik kan ik kiezen uit een normaal koehalster of een halster met wat stalen onderdelen waarmee ik extra druk op de neusbrug kan uitoefenen. Dat is een halster van al 50 jaar oud, ik heb ook wel eens foto's gezien waarbij ze teugels daaraan vastmaken en het trekrund in kwestie dan van achteren mennen.
Het standaard koehalster is eigenlijk prima, als ik de openbare weg op ga is het oudere halster wel fijn als extra zekerheid (ze zijn nog jong) hoewel het niet in de aard van de dieren ligt om er vandoor te gaan.
Er zit dus geen piercing in de neus, hoewel een tijdelijke neusring ook prima werkt bij mennen van achter het dier.

Grootste verschil (paard vs rund) zit hem in de positie die jezelf hebt ten opzichte van het dier. Bij een paard eigenlijk altijd erachter, bij een rund vaak voor of naast het dier en maar soms achter het dier.

De tuigen/hamen die ik heb zijn zgn. 3PK's (drei polster kümmet). Een Duitse vinding om zoveel en comfortabel mogelijk trekkracht te genereren bij runderen. Voor training en lichte werkzaamheden is dit prima. Voor het zwaardere werk wil ik zelf een 3PK van staal maken of een juk zoals ze dat in de vogezen nog veel gebruiken. Dat is geschikter voor werk in het bos en grote gewichten. Voordeel van juk ten opzichte van een haam is dat je geen tuig nodig hebt. Enkel een flinke ketting, that's it. Heerlijk simpel.

Dank voor de tip, ik heb het boek net online kunnen kopen!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Een kostelijk gezicht ,span ossen voor een ploeg ,het is dat ik een paard heb en daar al niet genoeg werk voor heb [wordt tie saggerijnig]
maar ik zou het best eens willen ervaren hoe het is om met ossen te ploegen .
Maar ik zou nog zoveel willen ,ik heb een foto gezien van een 6 span bokken voor de ploeg ,en een van 36 muilezels voor een maaidorser ,geweldig .
Ik ben helemaal verzot op dit soort dingen ,k heb al eens een hond voor een kar en later een slee gehad ,mocht niet ,maar het dier en ik hadden erg veel plezier ,een geit voor een weide sleepje .
Veel mensen denken dan van moet dat nou ,maar een dier wil graag met je werken .
Ik heb het paard ook geleerd om op commando's te reageren ho Lings rechts een beetje rechts beetje Lings ,stapje doet hij 1 stap vooruit [meestal dan ] bij het ploegen is Lings of rechtsom wel handig ,vooral bij een wentelploeg, dus ook maar geleerd ,bij terug moet ik mee mennen ,vind hij spanend ,ik ben nu aan het oefenen om een 4 wiellige wagen terug te rijden en dan Lings of rechtsom een paadje in te krijgen ,dit vergt veel oefening en geduld .
De zweep heb ik meestal ook bij me ,maar dan meer om soms opdringerige automobilisten op afstand te houden , .Soms kom je onverbeterlijke kl zakken tegen ,die rijden gewoon op je paard in vooral de oudere generatie heeft moeite om even aan de kant te gaan ,ik had er eens een die wilde inhalen terwijl dit echt niet kon ,de man wilde zijn auto tussen het paard en de wagen zetten ,zulke slaapkoppen maak ik ruw wakker .
Het ossentuig ken ik alleen van plaatjes en uit boeken ,mooi dat deze zo verbeterd zijn .
Bij een optocht zag ik eens een span ossen in bellentuig , houten wagen er achter vol korenschoven ,dit is echt mooi
Bedank voor je uitleg .Van het boek kun je veel plezier hebben ,ik heb er menigmaal informatie uit gehaald .
Het kapot getrokken haam ga ik proberen te restoreren ,het boek als leidraad
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

Ik ben op een manifestatie bereden ossen tegen gekomen. Prachtige wit/zwarte dieren, niet erg groot.
Ze werden bereden door 2 jonge dames, het was een prachtig zicht.

Toen ik met een gebroken been in een rolstoel zat heb ik geprobeerd de honden te laten trekken, maar ze hebben me toen gezegd dat zij als windhonden, dit niet deden.
Plaats reactie