Tuig

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tuig

Bericht door Tim »

John,

Je kan ook je eigen teerolie maken. Wederom van de berk. Ik heb het vorig jaar gemaakt en oa mijn bijlsteel ermee ingesmeerd, oogt mooi en plakt niet. Ruikt eerst wel stevig.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UHEdu52Cwz

Ik denk niet dat het gezond is voor je paarden om in de mond hebben. Het werkt wel redelijk tegen vliegen.

http://shop.thelocal.se/wilma-naturprodukter-pitch-oil/ Dit is iets vergelijkbaars, maar dan gedestilleerd uit natuurhars.

Groet,
Tim
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

daar gij je mijn technische petje te boven, Kockie zou zoiets moeten weten.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Lieve , gaan we proberen uit te zoeken .
Tim , interessant ,ik heb een paar m3 berk liggen ,moest ik vorig jaar voor iemand opruimen , ik zal kijken naar blikken en dan ga ik dit uitproberen , lijkt me toepasbaar om bijenkasten te verduurzamen ,maar als het muggen weert wil ik het bij het paard proberen ,daar heeft hij nogal eens last van ,tuig invetten ,gebruiks mogelijkheden genoeg .
Bedank ,nog maar eens kijken of er nog wat berk aangeplant kan worden ,met deze boom kan je dus veel doen .
Ik had al eens gezien dat men olie won uit jeneverbes ,maar ja die mag je niet zomaar omzagen he ,beschermt .
Berk is ook nog eens een snelle groeier ,ik heb er een aantal in de boswallen staan ,samen met de wilg zijn dit de hoogst boompjes ,es eik enz blijven achter .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tuig

Bericht door Tim »

John,

Ik ga op zondagochtend nog wel eens te wandelen in het bos. Bijna alle dooie berken kun je de lappen schors zo aftrekken. Als je te kort komt, doe maar een seintje, dan zoek ik wat voor je.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Olie voor het oprapen , ik denk voorlopig een eerste proefje te kunnen opzetten met wat er bij de brandhoud bult ligt .
Achter in het bos heeft een gemotoriseerde zaagfabriek op wielen een enorme ravage achter gelaten ,vooral de berk is afgezaagd en op de paden gegooid zodat de wielen er overheen konden rijden ,ik kan daar ook gaan rapen ,vooral als het hout rot wordt t z t .
Deze winter zal ik nog een bos wal uitdunnen ,staat o a berk in en die wil men kwijt .
Ik kan dus wel even vooruit ,bedankt voor het aanbod
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Tuig

Bericht door Lieve »

jwardenier schreef: Tim , interessant ,ik heb een paar m3 berk liggen ,moest ik vorig jaar voor iemand opruimen , ik zal kijken naar blikken en dan ga ik dit uitproberen , lijkt me toepasbaar om bijenkasten te verduurzamen ,maar als het muggen weert wil ik het bij het paard proberen ,daar heeft hij nogal eens last van ,tuig invetten ,gebruiks mogelijkheden genoeg .
Bedank ,nog maar eens kijken of er nog wat berk aangeplant kan worden ,met deze boom kan je dus veel doen .
Ik had al eens gezien dat men olie won uit jeneverbes ,maar ja die mag je niet zomaar omzagen he ,beschermt .
Berk is ook nog eens een snelle groeier ,ik heb er een aantal in de boswallen staan ,samen met de wilg zijn dit de hoogst boompjes ,es eik enz blijven achter .
Kan je hier ook het hele verhaal geven? Waarvoor wil je berkenhout?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Lieve ,een paar blokjes terug zie je dat Tim een link geplaatst heeft ,hierin wordt uitgelegd hoe je uit berkenbast olie kunt winnen .
Ik ben wel in voor dit soort dingen ,dus ga het uitproberen ,net als suikersiroop uit berk .
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Tuig

Bericht door Tim »

Hello,

Voor de duidelijkheid:
Olie komt van de bast: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UHEdu52Cwz

Sap van de boom: https://youtu.be/h77ytr5UzBY

Met het sap kun je ook veel dingen:
Oa wijn maken, shampoo of langzaam inkoken tot siroop.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

He Tim ,shampoo wil ik ook wel ,heb je hier ook een link van , we gebruiken nu de eigengemaakte zeep ,we hebben inmiddels een wat zachtere variant maar nog geen echte shampoo .
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Tuig

Bericht door Bossie »

John, heb dat probleem bij de ossen ook. Tuig is wat op leeftijd en af en toe vochtig en nat. Dan trek je binnen de kortste keren iets stuk. Ben nu zelf naar kunststof aan het kijken. Van dat klimmateriaal. Weet je ook meteen zeker hoeveel kracht het aankan en het is niet zo gevoelig voor vocht.


Goede tip die berkenolie, we hebben ook een paard staan met zomer eczeem, olie schijnt ook goed tegen muggen e.d. te helpen. Ga ik ook proberen.
Bijlagen
20161020_160540 2.jpg
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tuig

Bericht door Ernest Dubois »

Hi John,
In principe werkt het impregneren met houtteer goed voor het verduurzamen van sisal touw maar het is zoeken voordat je de juist verhouding oplosmiddel/teer heeft. Van de vier of 6 stukken touw die ik heb zo behandeld is der een van die niet wil drogen en dan is het zeker een bende maar als het lukt kan jouw touw veel langer ook buiten sterk blijven. Ik zet de hound soms vast met de touw, onbehandeld kan ik op een jaar rekenen dat het haar goed vasthoud met teer behandelde is dat touw laatste tot 4 jaar sterk gebleven.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Bossie , voor de stengen gebruik ik al lang geen sisal meer ,zelfs nieuw gemaakte touwen hielden het niet lang uit ,als ze ergens een beetje langs schuurden of iets ging even erg zwaar ,dan knapten ze als speelgoed touwtjes ,het paard stond er dan een beetje sneu bij ,sorry baasje ,kapot he .
Op een trekpaarden evenement in D land heb ik kunststoffen gehaald ,je kan ze heel makkelijk inkorten en ze kunnen 3,5 ton makkelijk hebben ,vooral aan te bevelen bij het boomslepen ,als een boomstam op een stobbe stuit gaat het er soms raar om weg .
Leuk te zien dat je os al in het tuig staat ,band slepen is een erg goede oefening .
Men je op het halster of heb je stekels een bit werkt dat bij ossen .
Staart en manen eczeem , die gene die daar wat voor vind is binnen ,je ziet overal paarden met kleden op ,soms zijn ze zo ingepakt dat ze meer op spoken lijken .
Ik heb ook kleden geprobeerd ,helaas zijn ze net te klein en hangen de vlarden er na een dag bij ,ik heb al veel geprobeerd ,recepten van oude stalmeesters na gemaakt en zalfjes uitgedokterd met o a walnoot .
Zalf van reuzel met hierin walnootblad thee, goudsbloem en vrouwenmantel was naar mijn ervaring het meest werkzaam vooral in combinatie met ciderazijn ,wondjes alleen de zalf ,die genezen dan ook erg snel .
Wat ik van het filmpje gezien heb blijven du muggen aardig bij de olie weg , dus lijkt het me te proberen .

Ernest , leuk te zien dat je weer post ,we hebben je gemist .
Gebruik je de Zweedse teer of de berken teer ,en blijft je hond wel zij originele kleur behouden .
Dat je zo de levensduur van het touw met 3 jaar verlengt ,is heel wat ,vooral in weer en wind .
Bij mij hangt het leidsel altijd binnen aan de baander ,hier tocht het nogal en als de zon er op staat hangen ze erg warm .
Het kan zijn dat de zuren ,zweet speeksel , het touw aantasten en of het touw niet genoeg droogt
Als het jou hond houd ,dan zal het ook mijn paard houden ,toen ik hem hoorde blaffen wist ik dit is geen kleintje .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tuig

Bericht door Ernest Dubois »

Verdund Zweedse hout teer. Na weken laat je de touw vrij hangen een maand of zo ergens waar het goed tocht, buiten in jouw hooiberg bijvoorbeeld. Het teer geeft niet af eens droog. En tuig die in de zon hangt zou aan de buitenkant de donker kleur van de teer niet lang houden maar binnen zet het teer zijn bescherming voort.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Tuig

Bericht door jwardenier »

Ernest ,Ik heb het hout teer nog staan en ook nog lijnolie ,heb ik van jou gehad ,de klus met de hooiberg heb ik van afgezien ,er moet nu een wagenschuur vervangen worden ,kun je de verhouding nog even doorgeven ,moet er nog wat anders in ,en o ja moet dit in verwarmde teer .kleurtje is niet nodig ,toch .
Ik heb nog een paar klusjes onderhanden ,hierna kan ik het met 1 leidsel uit proberen.
Bossie , oud leren tuig ,maak ik eerst schoon ,hierna met leer olie ruim in kwasten, na droging over b v stoel leuning rossen ,soepel maken , hierna weer ruim in de olie .
Ik heb nog een borst tuig in gebruik ,deze was voor het laatst in 1973 gebruikt ,nieuwe buikriem er op gezet ,gisteren nog een bak mest mee naar het land gebracht .
De berken olie is denk ik hier ook goed voor te gebruiken ,de man op het filmpje liet een doordrenkt leren beschermingskap zien .
Ik heb een haam uit een museum opgekocht ,is nog gebruikt door de Antwerpse havenpaarden ,deze ook ruim in de olie gezet , hier gaan we deftig mee op stap ,een ander ook oud haam heeft het paard kapot getrokken ,had ik onbehandeld in gebruik genomen .
Wel erg jammer de echt grote maat is moeilijk te vinden ,dit waren de zogenaamde hengsten hamen .
Voor jou wellicht interessant ,in het boek Brabants tuig staat een uitgebreide beschrijving en tekening van een ossentuig
Het is een boek voor zadelmakers en agrarische aanspanningen ,schrijver Geert de Bruin ISBN 9789087300234
Voor wie de hond onder de kar wil ,er staat ook een hondentuig in .
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Tuig

Bericht door Ernest Dubois »

5l teer
1l lijnolie
o.5l terpentijn
150 gr lampzwart pigment
Verwarmde op een vuur gemengd en opgezet (pas op brandgevaar).

Voor alle duidelijkheden dit is anders dan voor touw. Om touw te verduurzaamden verdun ik de teer in een bak met oude benzine voor de kettingzaag maar dan niet gemengd.
Werken, das leuk.
Plaats reactie