We rijden elektrisch (op zonnestroom)

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Joepie »

Fatalisme is ook een vak.

Er zijn wel 10.000 aangrijpingspunten waar een overheid zijn burgers mee zou kunnen afromen - als een overheid dat zou willen. Waarom zouden ze de teruglevering van elektriciteit door een handjevol geitenwollen burgers daarvoor kiezen? Een procentje op de inkomstenbelasting zet meer zoden aan de dijk.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door dormos »

No guts no glory!
M'n eerste PV systeem ligt nu ruim 12 jaar, kostte na subsidie 1500 Euro (90% subsidie!!) en heeft een kleine 5000 Euro opgeleverd/bespaard.
Ook toen vroegen mensen zich af of het wel zin had en of de regels niet zouden veranderen.
Je zou kunnen zeggen dat ik de opbrengst van het eerste systeem weer geinvesteerd heb in het tweede, dus dat heeft me eigenlijk niets gekost, en in de tijd die het nu ligt 1900 Euro opgeleverd. Het eerste systeem levert ook nog steeds zo'n 450 Euro per jaar op.
Al wordt salderen nu afgeschaft, dan heeft het me onder de streep niets gekost, alleen maar opgeleverd.

Groet,

Hans

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Dutch John »

Joepie schreef:een handjevol geitenwollen burgers
Dat was in de begintijd. Nu is het kopen van zonnepanelen vooral een economische motivatie. De huidige salderingsregeling is oneerlijk ten opzichte van degenen die geen panelen hebben. De aankondigingen 2017 (beslissen) en 2020 (uitvoeren) zijn al even geleden gedaan, dus elke politicus kan met droge ogen een aanpassing doorvoeren. Wat die verandering zal zijn, weet niemand. Dat zal de waan van de dag worden en afhangen van de lijn van de dan zittende politieke partijen.

Het maakt wat uit of je een systeem via 23 cent/kWh moet terugverdienen, via 7 cent/kWh of misschien nog minder gedurende toplevermomenten. Dan kan het economisch lonen om een jaartje te wachten op meer duidelijkheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door OBL-Rien »

Joepie schreef:Waarom zouden ze de teruglevering van elektriciteit door een handjevol geitenwollen burgers daarvoor kiezen? Een procentje op de inkomstenbelasting zet meer zoden aan de dijk.
Verdeel en heers.
De grote massa zal geen traantje laten om die geitenwollen burgers. Integendeel.
Maar probeer een algehele belasting verhoging door te voeren en je wordt onverkiesbaar.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door holtere »

Verdeel en heers.
De grote massa zal geen traantje laten om die geitenwollen burgers. Integendeel.
Maar probeer een algehele belasting verhoging door te voeren en je wordt onverkiesbaar.
Kijk daar komt de resultante van het NAP-denken weer om de hoek kijken :lol:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door OBL-Rien »

holtere schreef:
Verdeel en heers.
De grote massa zal geen traantje laten om die geitenwollen burgers. Integendeel.
Maar probeer een algehele belasting verhoging door te voeren en je wordt onverkiesbaar.
Kijk daar komt de resultante van het NAP-denken weer om de hoek kijken :lol:
Wat heeft dat met NAP te maken?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Brutus Groenus »

Misschien denk ik te makkelijk, maar even een idee:

Zou het mogelijk zijn een "range extender" te maken van één of meerder auto accu´s waarmee je de Twizzy (gedeeltelijk) oplaad (via omvormer).
- Word geen slaaf van je bezit -
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Ingir »

Wij rijden sinds enige tijd met een elektrische fiets (Kalkhof Proconnect10 met 612 Wh accu) voor een dagelijkse rit van 2x 17 km en vrijwel dagelijks 15 km recreatief. De actieradius is 60 km op maximale ondersteuning en opladen vergt 0,5 kWh stroom, dus 8,3 kWh / 1000km. Dit bevalt zo goed dat ik overweeg een extra E-bike aan te schaffen, een Stromer ST2.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door mro »

Vandaag een berichtje zien passeren:

https://buderus-family.be/nl/technieker ... er-stress/

Ben benieuwd naar de evolutie(s) de komende jaren.


(Ik doe zelf al meer dan drie jaar mijn verplaatsingen met de fiets als technieker in de stad, wel (nog) niet elektrische)
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Ingir »

Vandaag een leenfiets halen bij de plaatselijke rijwielhandel, staat er een busje van Stromer voor de deur :D :D :D En eenmaal binnen staat me daar een nieuwe Stromer ST1x (model 2017) toe te glimmen, dat heet met de neus in de boter! De vertegenwoordiger had geen bezwaar dus ik kon even los op dit monster... mijn hemel, wat een genot om hierop te rijden, je zit in een handjevol seconden op de volledig ondersteunde 45 km/uur, ook met tegenwind rij je met gemak die snelheid.

Terwijl ik dit schrijf sta ik nog stijf van de adrenaline... :lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door dormos »

Even een update mbt de Twizy:

We hebben 'm nu sinds augustus 2016, en sinds die tijd is er al zo'n 6.500 km mee gereden. Dit is meer dan verwacht, en ik overweeg zelfs om m'm batterijcontract te verhogen van 7.500 naar 10.000 km per jaar. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik als het even kan de Twizy pak voor woon-werk verkeer. In het begin laadde ik op mijn werk op in een gewoon stopcontact met een tussenmeter, maar intussen heb ik laadpalen weten te regelen. Ook heb ik voor ons bedrijf (doe de inkoop) een energiecontract afgesloten waardoor we 100% nederlandse windenergie inkopen. Opladen op de zaak kost nu ongeveer 0.10 Euro per kWh + 0.10 Euro transactiekosten. In de praktijk komt dat neer op 0.60 Euro voor de terugreis (45 km) terwijl de heenreis "gratis" is door m'n eigen zonnestroom.

Ik heb ook nog even een vergelijking gemaakt met het energieverbruik van m'n andere auto's. Huidige auto is een Volvo 940 op LPG die er eind deze maand uitgaat met ruim 500.000 km op de teller. Vervanging wordt een Dacia Logan MCV 0.9 3 clinder op LPG, m'n eerste nieuwe auto. Daarnaast heb ik voor de hobby een Landrover Defender Diesel uit 1985 die max. 3000 km per jaar rijdt. Energieverbruik is voor de verschillende brandstoffen teruggerekend naar kWh per 100 KM.

Twizy: 11.1
Dacia: 43.3
Volvo: 83.3
Landrover: 111

Zelfs ten opzichte van de zuinige Dacia gebruikt de Twizy maar een kwart van de energie. Waarmee maar weer blijkt dat het meezeulen van onnodig gewicht gecombineerd met het beroerde rendement van een fossiele motor voor het vervoeren van 1 persoon heel veel extra energie kost.

Mij bevalt het tot nu toe uitstekend en het is wat mij betreft een blijvertje.

Groet,

Hans
Plaats reactie