We rijden elektrisch (op zonnestroom)

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door dormos »

Door de jaren heen zijn wij door diverse maatregelen steeds minder stroom gaan gebruiken, waardoor we het afgelopen jaar 700 kWh voor een appel en een ei teruggeleverd hebben aan Greenchoice.
Dat leek me een mooi moment om het nuttige met het aangename te verenigen. Het fossiele autootje van mijn vrouw is er uit gegaan, en daarvoor in de plaats is er een volledig electrische Renault Twizy gekomen. Ding komt uit 2012 maar ziet er als nieuw uit. Geen wegenbelasting, geen APK, wel accuhuur.
Actieradius is zo'n 80 km, Topsnelheid >80 km/u en er passen twee personen achter elkaar in. Is voornamelijk bedoeld voor in de buurt, maar ik zelf heb 'm ook al een paar keer mee gehad voor woon/werk verkeer (45 km enkele reis).
Rijdt erg leuk (soort kart voor op de weg) en voor het overgrote deel op zonnestroom.
twizy2.png
Opladen doen we zo veel mogelijk overdag zodat 'ie ook echt op zonnestroom rijdt, en niet op gesaldeerde kolenstroom.
Het is leuk om te zien dat als je met zoiets rijdt tegenliggers en passanten spontaan beginnen te glimlachen. En dat is geen uitlachen want ik heb tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad.
Je moet niet al te verlegen zijn aangelegd, want je wordt geregeld aangesproken, en zelfs bij stoplichten doen andere bestuurders hun raampje naar beneden om je te vertellen hoe leuk ze 'm vinden.
Standaard vragen:

-Mag je daarmee op de snelweg?
-Hoe hard kan 'ie?
-Hoe snel is je accu leeg?

Het model is nooit een groot succes geworden, volgens mij omdat Nederlanders toch vrij calvinistisch zijn, en dit wel erg boven het maaiveld uitsteekt. Verder is er natuurlijk nog de nergens op gebaseerde "range anxiety", maar wie rijdt er met z'n auto, laat staan z'n tweede auto meer dan 80 km per dag? Voordeel daarvan is dat de afschrijving in de eerste jeren fors, terwijl de meeste tweedehands exemplaren nog geen 10.000 km op de teller hebben. Verder heb ik gemerkt dat vraagprijs geen krijgprijs is. Bij mij kon er 20% vanaf.

Groet,

Hans
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: We rijden electrisch (op zonenstroom)

Bericht door Sandman79 »

Wat betaal je nu aan accuhuur per maand?
Ik vond dat destijds redelijk forse bedragen...
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door mro »

Ziet er goed uit.

Kan de batterij ook stroom terugleveren aan de woning?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Pieke »

Jaloers hoor!! Ik heb 'm een keer op de autoweg gezien, dus dat lijkt me geen bewaar. Ze staan gewoon op kenteken. Ik zie op verkoopsites idd enkele tientallen staan met maar weinig kilometers op de teller, blijkbaar worden ze snel weer ingeruild, dan vraag ik me dan toch af:"Waarom?" Valt het tegen? Bevalt ie niet?

Weet je wat een volle 'tank' kost voor die 80 km en hoe lang duurt het?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door pelletpower »

Leuk. Zo zou electrisch rijden moeten zijn. Ben benieuwd wat je bevindingen op de lange termijn zijn.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Joepie »

Ben ook benieuwd naar de ervaringen. Hier is een tweede fossiel verruild voor een elektrische fiets. Bij vier a vijf dagen gebruik van ca 20 km/dag nog geen 15 kWh per jaar.
Rete-efficiënt.

Edit: aanpassing dagen na correctie eega
Laatst gewijzigd door Joepie op 20 aug 2016, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door pelletpower »

Da s nog beter. Met een goed regenpak kom je een eind. En geen brandstof verzekering en onderhoud meer. Dat zijn snelle stappen.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Brutus Groenus »

Accuhuur is €55,- maand volgens mij, accu stuk = nieuwe krijgen van Renault toch?

Als ik een job dichterbij huis zou hebben stond er hier ook een Twizzy.

Helaas moet ik dagelijks 55Km (enkele reis) rijden.
- Word geen slaaf van je bezit -
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door OBL-Rien »

Is accuhuur verplicht?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Brutus Groenus »

Als je wilt rijden wel, kopen is volgens mij geen optie.

Twizy rijden zou mij netto €200,- op maandbasis schelen ongeveer. Was het bereik maar 50Km groter...
- Word geen slaaf van je bezit -
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Joepie »

Brutus Groenus schreef:Als je wilt rijden wel, kopen is volgens mij geen optie.

Twizy rijden zou mij netto €200,- op maandbasis schelen ongeveer. Was het bereik maar 50Km groter...
Er is geen mogelijkheid om op het werk op te laden? Zou met gewone 230 stekker op 16A aansluiting in een paar uur gepiept zijn las ik. Voor €200 per maand kan je een berg duurzame investeringen doen.
Er worden ook wel eens wat nadelen gemeld, gebruikservaringen op autoweek.nl: http://www.autoweek.nl/autoreviews?merk ... ar=reviews
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door dormos »

Accuhuur is inderdaad 55 Euro per maand voor max 7500 km per jaar. Voordeel is dat de accu vervangen wordt op het moment dat deze meer dan 25% van z'n capaciteit verloren heeft. Kopen van de accu zou de aanschafprijs met minimaal 4000 Euro verhoogd hebben, en dan zouden ze waarschijnlijk helemaal niet verkocht worden.
Accu kan helaas niet terugleveren aan het huis.
De reden dat er veel met weinig kilometers te koop staan is omdat nog weinig particulieren er aan willen. De meeste zijn demo auto's van Renault dealers die ze ook meegaven als leenauto aan klanten. Omdat het concept te veel afwijkt van wat mensen gewend zijn is het geen groot succes geworden, wat mij betreft geheel onterecht.
De keren dat ik 'm mee had naar mijn werk, heb ik 'm daar gewoon twee uurtjes aan het stopcontact gelegd zodat 'ie klaar was voor de terugreis. Ik rijd wel zoveel mogelijk 60km wegen, want bij hogere snelheden gaat de accu duidelijk minder lang mee. Inmiddels hebben we ook een laadpas- en app, en is 'ie al twee keer aan een laadpaal bijgeladen.
Ik heb trouwens wel de vering meteen aangepast. In veel reviews zul je zien dat het bochtengedrag geweldig is (als van een kart) maar het veercomfort ver te zoeken is. Dit bleek veroorzaakt te worden door stabilsatorstangen die zo dik zijn dat ze onder een zware bestelwagen geen gek figuur zouden slaan. Dit resulteerde erin dat de vering links en rechts eigenlijk direct met elkaar verbonden waren, en een hobbel onder het linkerwiel tegelijkertijd opgevangen werd door het rechterwiel. Rijdt erg sportief, maar geeft wel klappen in je rug. Beide stabilisatorstangen heb ik er dus afgeschroefd, en de wegligging is nog steeds goed maar de vering veert nu ook echt. Was dit op met name een duits forum tegengekomen, en werkt prima. Vandaag nog in een stortbui gereden, en op een paar druppeltjes na gewoon droog gebleven.

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 22 aug 2016, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Dutch John »

Voor m'n imkerstage reed ik de afgelopen maanden regelmatig met de elektrische Nissan bestelwagen van de docent. Wat kan ik ervan zeggen? Het is stil en redelijk vlot. Verder is het gewoon een blikken doos. Zonder toekomst. De kleine Renault vind ik wel een goede tussenoplossing. Met als uiteindelijk doel het afkicken van een heleboel -door fossiel mogelijk gemaakte- scheefgroei.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Brutus Groenus »

@Joepie:
Waarschijnlijk kan ik wel iets regelen waardoor er bij de werkgever opgeladen kan worden, alleen geeft het me een erg afhankelijk gevoel.
Ook zal ik 50Km over de snelweg af moeten leggen en dit zorgt , volgens dormos, voor een afname in het bereik van de accu (niet gerealiseerd). Binnendoor kan niet, zonder snelweg komt er 25Km extra bij de dagretour op.

@DJ
Mijn ideaal is om dichter bij de woonplaats een baan te vinden, hopelijk kan ik door gemaakte (ecologische/economische) besparingen uit met een minder hoog maandloon. Tot die tijd ben ik helaas nog gebonden aan het dagelijks reizen.
Het is (meestal) niet erg makkelijk om van het dagelijkse reizen af te komen wanneer men eenmaal een baan heeft verder van huis.
Maar het gaat me lukken, ook al duurt het een aantal jaar (hopelijk sneller).
- Word geen slaaf van je bezit -
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: We rijden elektrisch (op zonnestroom)

Bericht door Sandman79 »

Mja de huurprijs van de batterij is bijna dubbel zo duur als de dieslkost van een kleine diesel voor 7500 km. (niet het meest milieuvriendelijke alternatief) maar dan prijs je je toch wat uit de markt als Renault zijnde. Ook al is dit misschien de andere technologie geen abnormale prijs.
Ik laat even de wegentaks buiten beschouwing, maar die is in België sowieso anders als in Nederland, dan nog een wat te beprkt rijbereik, en het feit dat 7500km vaak toch wat weinig is... :( Maar het concept vind ik ook wel tof
Plaats reactie