Internationaal Cargo Bike Festival

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4479
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Internationaal Cargo Bike Festival

Bericht door Dutch John » 18 apr 2016, 06:26

Gisteren waren we erbij, mevrouw DJ en ik met onze eigenbouw vrachtfietsen, daar in Nijmegen. Geweldig. Alleen maar gelijkgestemden. Sterke staaltjes huisvlijt met vaak professionele uitstraling. Het vrachtfietsengebied is nog lang niet helemaal verkend en uitgekauwd. Zo demonstreerde een jongen de hele middag met een tweewielige aanhanger waarmee je een pallet kunt opscheppen. Voor Nederland te breed. Hij zou een derde wiel moeten monteren. Overigens was het een met recht internationaal gebeuren: de Britten en Duitsers waren goed vertegenwoordigd.

De Carla Cargo is een hele mooie en sterke driewielige, elektrisch ondersteunde aanhanger met oploopremmen. Ook als handkar te gebruiken. Overigens waren zowat alle commerciële fietsen elektrisch ondersteund. Voor een aanhanger of vierwielige fiets kan ik mij daar iets bij voorstellen, maar een gewone vrachtfiets in Nederland heeft dat naar mijn mening niet nodig. De vierwielige vrachtfietsen stralen technisch vernuft uit. Bijna zonde om te gebruiken.....

Na nu 3.000 km met m'n eigen vrachtfiets gereden te hebben, was het eindelijk zover om eens met een echte cargobike te rijden. In onze omgeving ben ik er nog nooit eentje tegen gekomen, laat staan dat je dan om een proefritje kunt vragen......
Allereerst de Urban Arrow. Een grote, zwaar gebouwde fiets. Maar toch zeer handelbaar, al zou ik willen weten hoe zoiets zonder elektrische ondersteuning rijdt. Het stuurt prima, maar het exemplaar dat ik reed had belabberde remmen. En dat mag niet bij zo'n dure fiets. Dat moet je met twee vingers kunnen stoppen.

Het icoon: de Bullitt. Nooit gedacht dat het zo'n klein fietsje is. Maar wel een elegant en betaalbaar werkpaard. Onder de bezoekers ook de meest geziene fiets en dat zegt wat. Hij is net zo zwaar alsl m'n eigen fiets, maar het laadvlak is een stuk korter. Aan het bochtengedrag moest ik even wennen; hij glijdt er niet zo mooi in, maar misschien is dat geladen beter. Niettemin mijn favoriet onder de commerciële merken.

De verrassing vond ik de Pino van Hase Bikes. Een tandem die ook als vrachtfiets te gebruiken is. De achterste berijder zit conventioneel en stuurt. De voorste ligt zoals bij een ligfiets. Best wel intiem. Onderop is voorzien in een laadrek. Het zitje van de voorste bestuurder kan ook vervangen worden door een laadplatform of kist. Alles bijzonder mooi afgewerkt en je rijdt er zo mee weg, ook met twee personen. Een mooie en snelle compromis-fiets voor het gezin. Zeker geen werkpaard. En niet goedkoop.

Tsja, fototoestel vergeten. Dus geen plaatjes van mijn kant.

Groet,
DJ
Ps. uiteraard is met onze fietsen ook proefgereden. De T-Ford onder de vrachtfietsen: heel licht, heel goedkoop, vreselijk stijf en.... zwart. De commentaren liepen uiteen van: Verrassend. Wat licht. En zo stijf. En die Engelse vrachtfietsbouwer maakte m'n dag helemaal goed met maar twee woorden: "Very good".....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

mro
Berichten: 591
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Internationaal Cargo Bike Festival

Bericht door mro » 18 apr 2016, 10:01

Heeft Hans Bullitt met je fiets gereden?

Ben op het festival geweest in 2014. Ontspannen sfeer, fietsen proberen, er over babbelen, harinkje met uitjes eten, biertje,... was een topdagje.

Die fietskar voor paletten heb ik onlangs op internet gezien, knap gemaakt. Ik snap wel niet goed hoe ze zo vlot de paletten kunnen oppikken, is dat met uitschuivende pallen of zo? En is die dan breder dan 1m?

Dutch John
Berichten: 4479
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Internationaal Cargo Bike Festival

Bericht door Dutch John » 18 apr 2016, 11:32

Hij steekt een licht frame in de pallet. Aan dat frame steken 4 pallen uit. De aanhanger wordt om de pallet gereden. Dan haakt hij de twee achterste pallen in en daarna met één beweging duwt/haakt hij de voorste pallen vast. Zonder omlopen, dus gewoon aan de boom blijven staan. De aanhanger is 1,25 meter breed en geschikt voor pallets van 80 cm.

De Bullitt waar ik mee reed, was van een Duits toeleverbedrijfje. Het waren de enige nieuwe Bullitts. En heel veel bezoekers met hun soms zeer gebruikte exemplaren.......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

mro
Berichten: 591
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Internationaal Cargo Bike Festival

Bericht door mro » 18 apr 2016, 12:28

Ondertussen een reeks foto's gezien van het festival. Best veel nieuwigheden, vooral die vierwielers. Zou mooi zijn moest er daar een markt voor ontstaan.

Plaats reactie