Ligfiets of elektrische fiets

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door mro »

Hallo,

Ik heb een klant op een goede 15km van mijn huis waar ik enkele dagen per maand voor ga werken. Momenteel doe ik de verplaatsing met de auto. Op zich is de verplaatsing met de fiets wel te doen en dat heb ik ook enkele keren gedaan maar het is toch op het randje, vooral omdat de fietspaden op de weg niet je dat zijn, grotendeels slecht eigenlijk; drukke weg, stukken met stoeptegels die uitsteken,... dan nog ben ik er bijna even snel met de fiets als met de auto omdat de auto(snel)weg ook de hel is wegens het drukke verkeer. Maar het is wel redelijk lastig fietsen en het werk dat ik doe is nu ook niet bepaald een bureaujob...

Daarom overweeg ik om een tweedehands elektrische fiets aan te schaffen omdat ik denk dat die wel het ongemak zal compenseren en dat ik op die manier de auto zal laten staan.
Vandaag bedacht ik me dat een ligfiets misschien ook wel een optie is wegens de grotere efficiëntie,...

Een tweedehands ligfiets is goedkoper dan een tweedehands elektrische fiets en zal vermoedelijk wel langer meegaan, aan de andere kant is het waarschijnlijk nog meer opletten op slechte fietspaden, een omwegje is wel haalbaarder.

Wat denken jullie van een elektrische fiets met middenmotor? Zal zo'n motor pakweg 10 jaar meegaan? De batterij kan je laten reviseren(of zelf doen) daar maak ik me wat minder zorgen over.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Pietje »

Enneh... een ligfiets met electrische naafaandrijving...?

Nee, even serieus. In Eindhoven kan je bij De Liggende Hollander heeel veel verschillende ligfietsen proberen, en ze zijn ook te huur. Dat wat ik zou voorstellen is om daar een keer langs te gaan, een fiets kiezen die je een paar dagen gaat uitproberen op je traject. Hetzelfde kan je ook met een electisch ondersteunde fiets doen, en dat weet je het...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door pelletpower »

Een ligfiets op een drukke onoverzichtelijke route met slecht wegdek?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Dutch John »

mro,

Je hebt het over slechte fietspaden. Maar die worden niet comfortabeler op een elektrische fiets. Zelfs zeer oncomfortabel op een ligfiets. Eigenlijk zoek je een fiets met vering....

Een elektrische fiets is zeker niet sneller dan een ligfiets en lijkt me alleen economisch bij dagelijkse inzet. Een ligfiets is zeer oncomfortabel op slechte wegen. Bovendien vraag je je bij iedere auto in de buurt af of de bestuurder je wel gezien heeft. En je kunt weinig bagage meenemen.

Ik gebruik ook voor de langere afstanden (>20 km enkel) een gewone fiets, maar meestal de vrachtfiets. Jezelf klein maken door op het stuur te gaan "liggen" scheelt 2 km/h.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door holtere »

Een gewone, degelijk city / mountainbike met geschikte banden zou geschikt zijn i.v.m. de slechte weg.
Met die 4 keer per maand fietsen gaat die inspanning niet in je systeem zitten en blijft ook 15 km een opgave om te doen. Als je een paar keer per week fiets voelt dat heel anders.
Kijk dan eens naar een elektrische mountainbike, die blijven wat langer heel. 10 jaar is lang voor rommel laat staan elektrische rommel!
Een ligfiets is een ramp op slechte wegen!
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door remco d »

Elektrische mtb (de "echte" bv. Specialized turbo) zijn naast te duur ook gewoon zwaar overkill voor zoiets. Als je het stuk te weinig fietst om conditie op te bouwen zou ik gaan voor een 2e hands e-bike zo goedkoop mogelijk. Fiets heeft nogal te lijden als de paden echt zo slecht zijn en onoverzichtelijk. Ik word ieder jaar wel een x van de fiets gereden (gescheiden dubbel fietspad en dan de "verkeerde" kant op) alleen om die reden al zou ik er geen serieus geld in stoppen. Ligfiets ben je nog slechter zichtbaar. Vering is minder efficiënt op korte hobbels dan 0,5bar minder in de banden.

Mvg Remco
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door mro »

Bedankt alvast voor de reactie.

Het lijkt mij al duidelijk dat een ligfiets jammer genoeg geen optie is. Naast het niet ideale wegdek moeten er ook nogal wat afslagen en verkeerslichten genomen worden, lijkt mij ook minder evident met een ligfiets.

Wat betreft de elektrische fiets, een paar dagen eentje huren om te testen lijkt mij een goed idee. Dan zal snel duidelijk worden hoe groot de meerwaarde is van elektrische ondersteuning op het traject.

Een mogelijk alternatief is het ombouwen van mijn huidige fiets (Bullitt cargofiets). Maar zoveel opties zijn hier ook niet: motor in 20" voorwiel wordt bijna niet gedaan, motor in achterwiel 26" zou kunnen maar dan heb ik een ander wiel nodig met externe versnellingen ipv interne nu. Een bafang middenmotor is de eenvoudigste optie maar die motor hangt wel heel laag onder trapas, 1 keer tegen een drempel en het is gedaan er mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Pietje »

mro schreef:Het lijkt mij al duidelijk dat een ligfiets jammer genoeg geen optie is. Naast het niet ideale wegdek moeten er ook nogal wat afslagen en verkeerslichten genomen worden, lijkt mij ook minder evident met een ligfiets.
Ik zou de ligfiets nog niet te snel afstrepen. Rij eens naar Eindhoven voor een gesprekje met Frank ter Braak. Hij "mountainbiked" met een ligfiets, dus slecht wegdek hoeft geen probleem te zijn... Frank heeft zijn winkel al sinds begin '90 vorige eeuw, en weet werkelijk alles...

http://www.deliggendehollander.nl/
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Krelis »

mro schreef:Hallo,

Ik heb een klant op een goede 15km van mijn huis waar ik enkele dagen per maand voor ga werken. Momenteel doe ik de verplaatsing met de auto. Op zich is de verplaatsing met de fiets wel te doen en dat heb ik ook enkele keren gedaan maar het is toch op het randje, vooral omdat de fietspaden op de weg niet je dat zijn, grotendeels slecht eigenlijk; drukke weg, stukken met stoeptegels die uitsteken,... dan nog ben ik er bijna even snel met de fiets als met de auto omdat de auto(snel)weg ook de hel is wegens het drukke verkeer. Maar het is wel redelijk lastig fietsen en het werk dat ik doe is nu ook niet bepaald een bureaujob...

Daarom overweeg ik om een tweedehands elektrische fiets aan te schaffen omdat ik denk dat die wel het ongemak zal compenseren en dat ik op die manier de auto zal laten staan.
Vandaag bedacht ik me dat een ligfiets misschien ook wel een optie is wegens de grotere efficiëntie,...

Een tweedehands ligfiets is goedkoper dan een tweedehands elektrische fiets en zal vermoedelijk wel langer meegaan, aan de andere kant is het waarschijnlijk nog meer opletten op slechte fietspaden, een omwegje is wel haalbaarder.

Wat denken jullie van een elektrische fiets met middenmotor? Zal zo'n motor pakweg 10 jaar meegaan? De batterij kan je laten reviseren(of zelf doen) daar maak ik me wat minder zorgen over.
hoe oud ben je? Ik probeer me een beeld te vormen van een man in pak op ligfiets vs accufiets.....
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Krelis »

Pietje schreef:
mro schreef:Het lijkt mij al duidelijk dat een ligfiets jammer genoeg geen optie is. Naast het niet ideale wegdek moeten er ook nogal wat afslagen en verkeerslichten genomen worden, lijkt mij ook minder evident met een ligfiets.
Ik zou de ligfiets nog niet te snel afstrepen. Rij eens naar Eindhoven voor een gesprekje met Frank ter Braak. Hij "mountainbiked" met een ligfiets, dus slecht wegdek hoeft geen probleem te zijn... Frank heeft zijn winkel al sinds begin '90 vorige eeuw, en weet werkelijk alles...

http://www.deliggendehollander.nl/
leuk: brabander wordt hollander :)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:mro,

Je hebt het over slechte fietspaden. Maar die worden niet comfortabeler op een elektrische fiets. Zelfs zeer oncomfortabel op een ligfiets. Eigenlijk zoek je een fiets met vering....

Een elektrische fiets is zeker niet sneller dan een ligfiets en lijkt me alleen economisch bij dagelijkse inzet. Een ligfiets is zeer oncomfortabel op slechte wegen. Bovendien vraag je je bij iedere auto in de buurt af of de bestuurder je wel gezien heeft. En je kunt weinig bagage meenemen.

Ik gebruik ook voor de langere afstanden (>20 km enkel) een gewone fiets, maar meestal de vrachtfiets. Jezelf klein maken door op het stuur te gaan "liggen" scheelt 2 km/h.

Groet,
DJ
kleiner maken betekent andere hefboom.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Dutch John »

Hefboom blijft gelijk, omdat krukas en zuiger op hetzelfde punt blijven en de drijfstangen niet van lengte veranderen. Het voordeel van op het stuur liggen is het kleinere frontale oppervlak. Het nadeel is de de iets ongemakkelijkere, kleinere hoek boven de heupen. Voordeel en nadeel bij elkaar = 2 km/h snelheidswinst. Op een geladen vrachtfiets, rond 22 km/h. Ervaringswaarde, geen slag in de lucht.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door mro »

Ben 36j, ik draag geen pak en ik zal ook nooit een pak dragen :) freelance blue collar om het zo uit te drukken.

Ik denk dat er momenteel nog twee opties open liggen: nieuwe tweedehands fiets met middenmotor ofwel ombouw van mijn Bullitt met nieuw achterwiel met middenmotor.

Maar ik zal starten met het huren van een elektrische fiets voor een dag of twee, ik heb nog nooit meer dan een paar 100m op een elektrische fiets gereden...
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door mro »

Gisteren een fiets gehuurd met bosch middenmotor om eens mijn traject heen- en terug af te leggen. Ik weet niet waarom maar ik had er meer van verwacht. Ik had geen tijd gewonnen, op de kilometerteller gemiddeld 19km/h(rijden: 25, af en toe stops voor oversteken, lichten,...) en ik had sterk de indruk dat ik op mijn Bullitt een stuk sneller rij maar die heeft geen kilometerteller.

Ik heb nu ook wel gezien dat ik een tiental km langs het water kan rijden sedert er wegenwerken voorbij zijn, maakt het traject wel 3km langer.

Ik ga de komende maand gewoon elke dag met de Bullitt rijden, het is nu toch mooi weer. Een mogelijk alternatief is mijn alfine8 vervangen door een Rohloff voor wat extra comfort en rendement. Kost wel bijna evenveel als een complete fiets :) dus eerst wel eens een testrit doen...
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets of elektrische fiets

Bericht door Dutch John »

Misschien geen eerlijk vergelijk, maar ik trap met m'n niet ondersteunde vrachtfiets meer elektrische fietsen voorbij, dan dat ik erdoor ingehaald wordt. Voor de snelheid hoef je het dus niet te doen. Verder mag het lichaam best regelmatig gepijnigd worden om in vorm te blijven. Motiverende factor ten gunste van elektrisch rijden, die overblijft: comfort. Comfort dat met een prijs komt. Veel goedkoper vergeleken met een auto, maar nogal wat duurder in verhouding met een niet ondersteunde fiets. Hangt dus af van waaruit je redeneert.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie