Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Hallo,

Samen met een kleine biolandbouwer ben ik bezig met kleine machines te knutselen voor op zijn veld.

We hebben al een schoffelmachine die aangedreven wordt met een motor uit een oude elektrische rolstoel en met een LifePo4 batterij 24V/50Ah.

Het volgende plan is een elektrische aangedreven wiedbed.

Nu is het zo dat die LifePo4 batterij vorig jaar iets van een 700€ gekost heeft. Als we nu prijs vragen voor een tweede dan kost die bijna 20% meer! (dank u wel tesla?)

Aangezien we voor het wiedbed werken met kleine motoren (2x90W/24V met programmeerbare sturing) met grote reductie omdat er heel traag gereden moet worden(+/-200m/h) verwacht ik dat de stromen niet al te hoog zullen zijn. Dus zou ik willen werken met een veel kleinere batterij in combinatie met een solar charger en een zonnepaneel.
Opm: de machine wordt meestal gebruikt in het seizoen bij zonnig weer.
Opstelling: 1 zonnepaneel 195Wp, victron solarcharger MPPT, 2xbatterij AGM 12V/22Ah in serie.

Ik heb zelf al wat informatie en prijzen opgezocht en het totale plaatje ziet er op zich wel goed uit; een stuk goedkoper dan 1 grote batterij die dan geladen wordt via het stopcontact. Ook nog wat ruimte over om indien nodig een zonnepaneel of batterij bij te plaatsen.

Maar mogelijk zie ik zaken over het hoofd? Hebben jullie ervaringen, tips, aandachtspunten,...?
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door JantjeV8 »

Als die gereedschappen niet iedere dag ingezet worden, dan is er ruimte om overdag middels een solarstation de batterijen op te laden?
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door Sputnik »

Tof project. Is het misschien ook mogelijk om foto's van het apparaat te laten zien?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door kockie »

Ik zou bij zo'n apparaat voor simpele robuuste accu's gaan. Gewicht lijkt me bij zo'n machine geen probleem.

ZOnnepanelen zijn meteen mooie schaduwbrengers op een wiedewiedewagen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door Dutch John »

Fortier maakt het nog simpeler met een accuboormachine: http://www.themarketgardener.com/market ... ing-tools/
Kun je natuurlijk geen hectares aaneen mee bewerken..... maar de uitwisselbare accu's staan wel toe om van een vast (bestaand) zonnestroomsysteem gebruik te maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Ik vermoed inderdaad dat zo'n wiedbed niet een hele dag aan 1 stuk door zal gebruikt worden. Ik denk een uurtje wieden, even iets anders doen, pauze,... ondertussen blijft de machine dan gewoon op het veld staan om op te laden als er zon is.
Mogelijk kan de machine ook wel dienen om bvb kisten voor de oogst te transporteren op het veld, ben zelf nogal voor multifunctioneel en modulair maar dat zien we dan wel weer.

Ik heb ook een leuk dingetje gevonden waarmee verbruik en opwekking kan gevolgd worden:
http://www.amazon.com/6-5-100V-Display- ... BZ748BR0W7
Er kan er eentje geplaatst worden tussen paneel en batterij en tussen batterij en motor.


Hier twee hele korte filmpjes van de schoffelmachine, ondertussen is er wel al wat aan gewijzigd, bij de volgende run ga ik een nieuwe filmpje maken.
https://www.youtube.com/watch?v=3FrA2-jGTX4
https://www.youtube.com/watch?v=ARi_EAvaciY

Het wiedbed zelf is nog in de maak maar als je wat zoekt op youtube ga je wel zien wat de bedoeling is.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

@Kockie

Ik vermoed dat die AGM batterijen een variant zijn op de loodbatterijen, enkel met een lagere interne weerstand blijkbaar en meer geschikt voor motortoepassingen, dat begrijp ik toch zo uit de uitleg.

Die LifePo4 is inderdaad wel een ander geval want bij de schoffelmachine is de motorstroom een stuk hoger; motor is 550W.

We weten wel nog niet hoeveel vermogen er daarvan effectief gebruikt wordt maar ik heb een simpele datalogger gemaakt met een arduino en een DC-stroomtang, gaan we binnenkort testen mee doen. Vooral om de verschillen te bekijken tussen het bewerken van 1 of meerdere rijen tegelijk.
swift
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2013, 16:02
Contacteer:

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door swift »

AGM batterijen zijn lood batterijen met een glasvezelmat tussen de platen.
hierdoor kunnen ze wat compacter gebouwd worden en in meer standen gebruikt worden.

LifePo heeft vooral het voordeel van een laag gewicht en klein formaat.
maar gewicht en ruimte lijkt me hier geen probleem.

hoge voltages en amperages zijn bij beide systemen geen probleem.
in het verleden heb ik met een sportwagen gereden met ruim 300V aan loodbatterijen.
de laatste 6 jaar heeft deze LiFePo batterijen.
gewicht is afgenomen en in de beschikbare ruimte passen meer Amperes :)
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Interessant om te lezen.

Wat zijn jouw ervaringen met de twee soorten batterijen? Vooral dan op gebied van levensduur, eventueel aandachtspunten/tips om de batterijen zo lang mogelijk goed te houden?
swift
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2013, 16:02
Contacteer:

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door swift »

loodbatterijen zijn veel gemakkelijker in het onderhoud. laden kan gewoon met standaard autoladers.
Lithiumbatterijen moeten gelijk van spanning gehouden worden, dit omdat ze niet overladen mogen worden en ook niet te ver ontladen.
met een goed Batterij Management Systeem gaan Lithium batterijen zeker wel een jaar of 5 mee. maar loodbaterijen halen dat ook wel en zijn een heel stuk goedkoper.
lithium moet je rekenen op 1 euro per Ah voor de batterij (3.2V of 3.6V), daar komt dan nog een BMS en dure lader bij.
als gewicht geen issue is zou ik voor de loodbatterijen kiezen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Mailtje van de landbouwer met de eerste indrukken na het installeren van de energiemeter:

----------------------
gisteren gewerkt, 500Wh verbruikt. 9 bedden geschoffeld hiermee (1,5m breed). tijden heb ik niet opgeschreven omdat ik tussendoor andere dingen deed.


vorige week zondag ook gewerkt prei schoffelen en licht aanaarden, 35 Wh per rij of 70 Wh per bed. komt overeen met eerdere cijfers. dit is voor zwaar werk, en telkens een half bed bewerken.

boontjes schoffelen en nog lichter aanaarden: 55Wh per bed. (2x half bed).

op deze manier werken is een kwartier werk per bed, draaien inbegrepen. het gebeurd dikwijls dat ik iets anders doe tussendoor.

dus: 70Wh per kwartier verbruik voor zwaar werk + draaien op bedden van 60m.

280 Wh per uur verbruik voor zwaar werk.

batterij is nog niet verbruikt tot leeg.
-------------------

Volgende stap: zonnepaneel 195Wp installeren op de machine.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door daniel »

wat mooi dat het toch werkt met zo'n weinig vermogen. heb je er ook een foto of filmpje van?

Ik kwam op het net de volgende open source tekeningen voor landbouw machines tegen.
http://opensourceecology.org
De open source power module en tractor zijn al volledig uitgewerkt.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Twee korte filmpjes, wel al van een tijdje geleden. Ondertussen staat de bediening meer op punt en is de machine 'landbouwbestendig'; blijkbaar al een drietal keer in een regenbui gezeten en niet defect :)

https://www.youtube.com/watch?v=3FrA2-jGTX4
https://www.youtube.com/watch?v=ARi_EAvaciY

Op de film zie je het vingerwieden van 1 rijtje. Er is ook al een aantal keer getest met 5 schoffelmessen tegelijk om een volledig bed in 1 keer te schoffelen.

Die tractor en power module: dit lijkt mij hydraulisch te zijn? Heeft veel voordelen maar je hebt wel veel meer vermogen nodig om dit goed te laten werken.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door daniel »

De machine is mooi licht uitgevoerd en zo te zien makkelijk aanpasbaar voor andere breedte etc.
Ziet er echt goed uit. met genoeg ruimte voor 2 tot 4 panelen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

De landbouwer heeft een filmpje gemaakt van de machine in werking:

https://www.youtube.com/watch?v=IZ39ptLI6Qo
Plaats reactie