Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door jwardenier »

Erg leuke ontwikkeling , ik werk met een paard en heb ook een schoffelmachine 4 rijen , zou hier zulke mooie schone grond zijn is het een feestje om te schoffelen ,maar helaas .
Ik zag dat bij deze machine ook nogal eens een plantje ondersteboven gaat wat niet de bedoeling kan zijn ,bij oude paarden machines hebben ze dan ook veel gebruik gemaakt van halve schoffeltjes die dan met de bevestiging naar de planten vast zitten , kijk maar eens naar een planeet schoffel .
Ik heb met rol schoffels goede resultaten behaald deze hebben plantenbeschermers aan beide zijden, de schoffel zelf werkt als een oude duw gazonmaaier ,er loopt een mes door de bodem en een verkruimelrol drukt onkruid en zand hier tussendoor ,waardoor het uitgeschud in de zon komt te liggen .
Ik heb vele jaren voerbieten hiermee geschoffeld, er waren zelfs schoffel machines om tussen rijen graan te schoffelen ,ook hier halve schoffels , veelal in musea te vinden .
Ik heb het schoffelen nu grotendeels opgegeven , een mulchs laag onder de planten heeft de schoffel werkeloos gemaakt , groeten John
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Ik heb nog eens opnieuw gekeken en er extra op gelet: er worden idd enkele planten meegenomen. Toen ik de eerste keer zag hoe een schoffelwerktuig klaargezet wordt dan viel het mij wel op dat er wel wat werk aan is om alles nauwkeurig in te stellen, je bent er een tijdje mee bezig. Mogelijk is er daar nog wel potentieel tot verbetering.

En de machine is inderdaad niet geschikt voor op ruwe/hellende grond, motortje is ook maar 500W (komt uit een oude rolstoel, de vorige eigenaar zou het moeten weten.. :) )
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Nog eens een filmpje: https://youtu.be/0NyHCWiYgIk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door kockie »

Een veelzijdig apparaat! Wordt het zaaibed nog op de conventionele manier bereid?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Ja, voorbereiding gebeurd nog met een gewone kleine tractor, wel met grotendeels zelfgemaakte mechanische werktuigen en met vaste rijpaden.

Tekstje met uitleg bij filmpje:

De E-Weeder dient nu ook als 'wied- en plantbed'. Via een snelkoppelingssysteem kunnen we het kader snel verwisselen. Als werktuigendrager (schoffelen, vingerwieden, lichtjes aanaarden...) zit de bestuurder op het stoeltje om te sturen. Als 'wied- en plantbed' volgt de machine uit zichzelf de lichtjes verhoogde groentenbedden. De machine heeft de neiging om rechtdoor te rijden omdat de voorvork naar voor gericht is. Het gebruik van de elastiek beklemtoont dit nog: als de wielen de kant van het groentenbed raken, blijven ze 'beneden' in het pad. Bijsturen rechtstreeks aan de voorvorken kan ook, maar is zelden nodig. De handen zijn dus vrij om te wieden, te planten, ...
De E-Weeder: een co-creatie van Kiemkracht en Evelo.
De nieuwe evoluties zijn uitgewerkt samen met Atelier Paysan en tot stand gekomen bij het 'Atypisch Atelier Publiek' (A.A.P.) van Bolwerk, waar we te gast waren als makers.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door mro »

Nog eens een foto'tje van de vorderingen.

Nieuwe motor is in de maak: 1000W/24V in combinatie met een versnellingsbak voor een groot snelheidsbereik. Van pakweg 150m/h (wiedbed) tot 4 km/h (schoffelen).
Bijlagen
P1040853.JPG
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kleine landbouwmachine met zonnepaneel

Bericht door kockie »

Leuk project/knutselwerk!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie