Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie


Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 24 Mrt 2017, 03:06

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016, 14:05 
Offline

Geregistreerd: 15 Nov 2014, 12:10
Berichten: 533
Hallo,

Ik heb de indruk dat er hier mensen zitten die wel thuis zijn in de metaalbewerking, mogelijk ook op gebied van buizenplooien?

Voor mijn fietskar zou ik willen een alu buis plooien; diameter 40mm, wanddikte.

Eigenlijk net zoals bij een trailer van een amerikaanse fabrikant: http://www.fleetfinancials.com/fc_image ... 64aw-3.jpg

Enig idee hoe dit best aan te pakken? Zonder scheuren en indeukingen?

Ik heb een buizenplooier en heb al een poging gedaan maar ik geraak niet ver qua hoek.

Ik zou willen proberen om de buis op te vullen met zand en eventueel de buis opwarmen, zou dit een groot verschil maken?


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

 Titel: Re: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016, 15:43 
Offline

Geregistreerd: 07 Mei 2011, 17:23
Berichten: 1173
Volgens mij met een walsje en telkens een beetje en maar rollen. Inderdaad vullen met droog zilverzand en dichtlassen ook vaak gehoord.
Waarom doet je niet veel gemakkelijker en pak je een vierkant profiel. V naadje uitslijpen en weer dichtlassen, met twee 45 gradenhoeken lijkt mij dat ook wel te kunnen?


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016, 21:26 
Offline

Geregistreerd: 20 Okt 2013, 17:07
Berichten: 193
Aluminium verwarmen is een heksentoer doordat het zo goed warmte geleid..
Vullen met zand en stukje voor stukje walsen lijkt mij inderdaad de manier.
Of je slijpt het meerdere keren in, buigt het en last het weer aan elkaar.
Zeer lastig materiaal dat aluminium.. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016, 07:53 
Offline

Geregistreerd: 14 Jul 2013, 15:02
Berichten: 15
een van de zijprofielen langer maken en van daar uit onder een hoek naar de achteras van de fiets.
ziet er minder mooi uit maar lijkt me degelijker, of die amerikaanse ronde buis moet onder de kar door naar de as lopen :roll:


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016, 19:28 
Offline

Geregistreerd: 15 Nov 2014, 12:10
Berichten: 533
Idd geen gemakkelijk materiaal aluminium maar ik wil het toch proberen :) Vooral omdat ik het mooi vind.

Ik heb al eens de buis geplooid en geraak aan iets van een 30 graden buiging. Wel heel langzaam doen en vele keren iets verder plooien.

Ik heb een filmpje gevonden op youtube waarin ze op voorhand de buis opwarmden tot iets van een 350 graden en daarna weer lieten afkoelen en dan pas plooien. Buis wordt daar blijkbaar iets zachter van.
Opvullen met zand ga ik proberen en ik heb ook vilt gekleefd op de rollen van mijn buizenplooier.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016, 21:47 
Offline

Geregistreerd: 15 Dec 2014, 10:54
Berichten: 181
Ik kon de wanddikte zo snel even niet vinden.

Als je een buis met dikkere wand neemt zal deze minder snel gaan knikken.

Verwarmen helpt wel omdat aluminium vaak gehard is en door te verwarmen hef je dat (deels) op maar daardoor neemt de sterkte ook af.

Vullen met zand helpt misschien wel maar tijdens het walsen rekt de pijp en gaat het zand dus los zitten en wordt de werking minder.

Persoonlijk zou ik voor een dikkere wand of misschien zelfs massief gaan.
Of de pijp door een gespecialiseerd bedrijf laten maken die hebben een machine met een doorn in de pijp zodat deze dus niet naar binnen kan gaan.

Of bij een schroot handelaar gaan kijken of daar iets met de juiste vorm ligt.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Aluminium buis plooien
BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016, 22:21 
Offline
Moderator
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 04 Jun 2012, 21:39
Berichten: 2751
Woonplaats: Wijbosch
ik heb ooit voor de camper een alu hoeklijn (30x30) om een mal gebogen. Met een soldeerbrander heet stoken en veelvuldig kloppen. Met gemak een bocht van 90 graden met een radius van 10cm.

Ik kan me voorstellen dat als je een mal maakt van de uiteindelijke bocht, buis vullen met droog zand, heetstoken en rustig naar de nieuwe vorm kloppen dat je een goed resultaat kan krijgen.

Ik had niet het idee dat de alu naderhand slapper was geworden.

_________________
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.