Aluminium buis plooien

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 591
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Aluminium buis plooien

Bericht door mro » 05 mar 2016, 14:05

Hallo,

Ik heb de indruk dat er hier mensen zitten die wel thuis zijn in de metaalbewerking, mogelijk ook op gebied van buizenplooien?

Voor mijn fietskar zou ik willen een alu buis plooien; diameter 40mm, wanddikte.

Eigenlijk net zoals bij een trailer van een amerikaanse fabrikant: http://www.fleetfinancials.com/fc_image ... 64aw-3.jpg

Enig idee hoe dit best aan te pakken? Zonder scheuren en indeukingen?

Ik heb een buizenplooier en heb al een poging gedaan maar ik geraak niet ver qua hoek.

Ik zou willen proberen om de buis op te vullen met zand en eventueel de buis opwarmen, zou dit een groot verschil maken?

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 17:23

Re: Aluminium buis plooien

Bericht door holtere » 05 mar 2016, 15:43

Volgens mij met een walsje en telkens een beetje en maar rollen. Inderdaad vullen met droog zilverzand en dichtlassen ook vaak gehoord.
Waarom doet je niet veel gemakkelijker en pak je een vierkant profiel. V naadje uitslijpen en weer dichtlassen, met twee 45 gradenhoeken lijkt mij dat ook wel te kunnen?

MatthiasD
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 okt 2013, 17:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Aluminium buis plooien

Bericht door MatthiasD » 05 mar 2016, 21:26

Aluminium verwarmen is een heksentoer doordat het zo goed warmte geleid..
Vullen met zand en stukje voor stukje walsen lijkt mij inderdaad de manier.
Of je slijpt het meerdere keren in, buigt het en last het weer aan elkaar.
Zeer lastig materiaal dat aluminium.. :mrgreen:

swift
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 jul 2013, 15:02
Contacteer:

Re: Aluminium buis plooien

Bericht door swift » 06 mar 2016, 07:53

een van de zijprofielen langer maken en van daar uit onder een hoek naar de achteras van de fiets.
ziet er minder mooi uit maar lijkt me degelijker, of die amerikaanse ronde buis moet onder de kar door naar de as lopen :roll:

mro
Berichten: 591
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Aluminium buis plooien

Bericht door mro » 06 mar 2016, 19:28

Idd geen gemakkelijk materiaal aluminium maar ik wil het toch proberen :) Vooral omdat ik het mooi vind.

Ik heb al eens de buis geplooid en geraak aan iets van een 30 graden buiging. Wel heel langzaam doen en vele keren iets verder plooien.

Ik heb een filmpje gevonden op youtube waarin ze op voorhand de buis opwarmden tot iets van een 350 graden en daarna weer lieten afkoelen en dan pas plooien. Buis wordt daar blijkbaar iets zachter van.
Opvullen met zand ga ik proberen en ik heb ook vilt gekleefd op de rollen van mijn buizenplooier.

wbe
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Aluminium buis plooien

Bericht door wbe » 06 mar 2016, 21:47

Ik kon de wanddikte zo snel even niet vinden.

Als je een buis met dikkere wand neemt zal deze minder snel gaan knikken.

Verwarmen helpt wel omdat aluminium vaak gehard is en door te verwarmen hef je dat (deels) op maar daardoor neemt de sterkte ook af.

Vullen met zand helpt misschien wel maar tijdens het walsen rekt de pijp en gaat het zand dus los zitten en wordt de werking minder.

Persoonlijk zou ik voor een dikkere wand of misschien zelfs massief gaan.
Of de pijp door een gespecialiseerd bedrijf laten maken die hebben een machine met een doorn in de pijp zodat deze dus niet naar binnen kan gaan.

Of bij een schroot handelaar gaan kijken of daar iets met de juiste vorm ligt.

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 2974
Lid geworden op: 04 jun 2012, 21:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aluminium buis plooien

Bericht door Pietje » 06 mar 2016, 22:21

ik heb ooit voor de camper een alu hoeklijn (30x30) om een mal gebogen. Met een soldeerbrander heet stoken en veelvuldig kloppen. Met gemak een bocht van 90 graden met een radius van 10cm.

Ik kan me voorstellen dat als je een mal maakt van de uiteindelijke bocht, buis vullen met droog zand, heetstoken en rustig naar de nieuwe vorm kloppen dat je een goed resultaat kan krijgen.

Ik had niet het idee dat de alu naderhand slapper was geworden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Plaats reactie