Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door kockie »

Door lompheid van een nog onbekend persoon (kan ik best zelf geweest zijn) is er aan de kiepwagen een dikke buis kromgebogen. Als ik een schatting moet maken denk ik dat die een cm of 8 dik is, met een wanddikte van een mm of 3. Hoe kan ik het ding het beste (ongeveer)recht maken? Warm stoken, dunnere buis erin steken en lomp terug buigen, of zijn er betere manieren? Waarmee stook ik de buis het best warm en hoe warm moet ie zijn?

De buis is de bevestiging voor de kettingen die het achterschot openen bij het kiepen.

Ook de bevestiging van het achterschot (kokerprofiel) is krom, dat wil ik op dezelfde wijze gaan recht(er) maken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door Paul Joosten »

:pp
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door WillemLimmen »

Tja, hoe krom is krom? Als de buis nog redelijk centrisch is en niet tot een enorme ovaal is vervormd kun je proberen hem terug te buigen.

Als je twee vaste punten hebt, en daar de buis tussen legt kun je met een draaimoment het ding proberen te richten.

Beste is om 1 vast punt ter hoogte (vlak achter) de buiging te hebben en 1 vast punt aan het uiteinde van de pijp. Aan het andere einde van de pijp een sterk iets in de pijp schuiven en een draaimoment creëren.

Groet Willem
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door holtere »

Ik denk dat het meevalt. 8 cm in diameter is nog redelijk te doen voor een grote kerel :lol:
Als het niet te erg is, niet heetstoken. De truuk is om een goede hefboom te maken en zorgen dat de drukpunten de buis een beetje omsluiten zodat hij niet indeukt. Dan gaat ie! Een hydraulische klover bij de hand misschien?
Maarrrehh, een haakse slijper en een andere pijp er aan lassen, is da niet makkelijker?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door nck »

kockie schreef:Hoe kan ik het ding het beste (ongeveer)recht maken?
Wanneer ik zo'n ongelukje heb druk ik het meestal weer op de plek met mijn atlas.
En als het er echt niet meer uitziet, slijptol en nieuwe aanlassen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door kockie »

Ik zal morgen eens een paar foto's schieten. Warmstoken is dus niet nodig?

Een Atlas heb ik niet bij de hand. Mijn "Argenterio" is denk ik niet sterk genoeg om een duw te geven die hard genoeg is...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door ritsaert snijder »

ik vind het knap als je 8cm pijp /3 mm dik recht gaat buigen!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door kockie »

Ik heb een paar strakke spierbundels ter beschikking (en een tweetal takels en een lier die onze trekker zonder veel moeite op z'n kant trekt)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door JantjeV8 »

ritsaert snijder schreef:ik vind het knap als je 8cm pijp /3 mm dik recht gaat buigen!
Krom is ook gelukt, dussss

Ketting er om, ketting ook om een boompje, en de goeie kant op rijden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Krom is ook gelukt, dussss
Yeah, maar krom is altijd makkelijker dan weer recht...
JantjeV8 schreef:Ketting er om, ketting ook om een boompje, en de goeie kant op rijden.
Je zal iets moeten verzinnen dat de stang in de goede stand blijft staan. Als 'ie omslaat, dan trek je hem toch weer krommer...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door holtere »

Niet te lomp heren, gewoon een langere hefboom gebruiken. Als je die kunt vinden
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door ritsaert snijder »

Stook hem gewoon roodgloeiend en laat hem netje afkoelen....Oh wel eerst rechtbuigen.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door kockie »

20160229_141714.jpg
20160229_141725.jpg
Zoals op de foto's te zien is, is de buis naar boven en achteren gebogen. Inmiddels is met edele handkracht de buiging naar achteren hersteld. Die naar boven bestaat helaas grotendeels nog. Eerst op zoek naar een grote haak in een nog grotere betonplaat om daar de takel aan te bevestigen.... Misschien kan NCK eens met z'n Atlas voorbij komen :fff :mrgreen:

Het achterschot is ook weer (zo goed als) recht en het hout van de voor- en zijkant is vervangen door iets dat op de nominatie stond om verstookt te worden.... Recycling ten top!

Nog iemand zin en tijd voor wat plamuur- schuur- en schilderwerk?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door JantjeV8 »

Kun je niet de bak vast opspannen aan de onderwagen, daarna een krik tussen de buis en de bak om de buis naar beneden te drukken?

Een schilder workshop dag, of maak er maar een midweekje van, ik heb nog zooi zat staan. Vorig jaar wat van die zooi naar een straalbedrijf gebracht. Eerlijk gezegd viel mij dat erg mee qua kosten. gestraald, gegrond en in de lak gezet. Kun je zelf niet voor kl*ten en je materiaal ziet er weer puik uit en kan weer jaren mee. Het ligt/staat bij mij ook gewoon buiten en daar lijdt het toch veel mee. Nu ligt het er keurig bij.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Dikke buis rechtbuigen (van kiepkar)

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef:Kun je niet de bak vast opspannen aan de onderwagen, daarna een krik tussen de buis en de bak om de buis naar beneden te drukken?
Ehh nee, dan heb ik de buis recht en het bed weer krom...

Die poging heb ik al snel gestaakt...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie