Elektrische scooter

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Cowboy_Henk
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2015, 18:48

Elektrische scooter

Bericht door Cowboy_Henk » 28 dec 2015, 18:56

Hallo,

Mijn huidige scooter (sym symphony SR) zou ik willen verkopen want hij begint meer en meer kosten te krijgen. Dit jaar heb ik al voor 700 euro kosten gedaan en het is nog niet gedaan. Er zou eigenlijk een nieuwe uitlaat op moeten (huidige is verroest en heeft een klein gaatje, deze krijgen ze niet gelast) en een nieuwe vlotterpen; totaal kosten minstens 300 euro.

De scooter heeft nieuw 1700 euro gekost dus ik heb op 1 jaar al bijna voor de helft kosten gedaan

Ik ben aan het denken aan een elektrische scooter maar ik heb er niet echt een zicht op, ik zit met teveel vragen.

Heeft iemand ervaring met elektrische scooters? Liefst recent nog want ik veronderstel dat de huidige beter zijn dan die van 10 jaar terug.

Hoeveel kost het onderhoud? Hoeveel keer per jaar moet dit?

Moet je vaak opladen?

Rijdt het even goed als een normale brommer?

Wat zijn de voordelen? Nadelen van een gewone brommer zijn dat je brommer best moet binnenstaan om roest te vermijden, damp in de luchtfilter (en dan kan je niet starten).... Ik veronderstel dat dit met een elektrische brommer veel minder is omdat het geen ontploffingsmotor is dat ideale omstandigheden nodig heeft.


Zijn er nadelen? Kan een elektrische brommer goed tegen regen, koude, warmte,....?

Joepie
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Elektrische scooter

Bericht door Joepie » 30 dec 2015, 01:41

Geen verstand van elektrische scooters. Ken ook niemand in de omgeving die er 1 heeft. Kan me wel voorstellen dat je vanuit oogpunt van duurzaam gebruik de scooter zoveel mogelijk droog stalt. Op de verbrandingsmotor na zijn de andere onderdelen toch hetzelfde? Bij een elektrische fiets (die heb ik dan weer wel) is het zaak om goed om te gaan met het accupakket en de lader. Dat betekent continu onder stroom laten staan om luiheid te voorkomen. Bij vorst bij voorkeur het accupakket naar binnen halen om bij kamertemperatuur te laden. Het elektrisch verbruik is uiteraard afhankelijk van de afstand die je aflegt, vaak optrekken/afremmen en de snelheden die je rijdt. Bij onze e-bike is het e-verbruik te overzien, nog geen halve kWh per dag.

NB begrijp ik uit je pos dat je brommert nu 1 jaar oud is? Dan zou je kosten zoals je nu omschrijft toch redelijkerwijs niet mogen verwachten?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)

Cowboy_Henk
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2015, 18:48

Re: Elektrische scooter

Bericht door Cowboy_Henk » 30 dec 2015, 23:20

Joepie schreef:Geen verstand van elektrische scooters. Ken ook niemand in de omgeving die er 1 heeft. Kan me wel voorstellen dat je vanuit oogpunt van duurzaam gebruik de scooter zoveel mogelijk droog stalt. Op de verbrandingsmotor na zijn de andere onderdelen toch hetzelfde? Bij een elektrische fiets (die heb ik dan weer wel) is het zaak om goed om te gaan met het accupakket en de lader. Dat betekent continu onder stroom laten staan om luiheid te voorkomen. Bij vorst bij voorkeur het accupakket naar binnen halen om bij kamertemperatuur te laden. Het elektrisch verbruik is uiteraard afhankelijk van de afstand die je aflegt, vaak optrekken/afremmen en de snelheden die je rijdt. Bij onze e-bike is het e-verbruik te overzien, nog geen halve kWh per dag.

NB begrijp ik uit je pos dat je brommert nu 1 jaar oud is? Dan zou je kosten zoals je nu omschrijft toch redelijkerwijs niet mogen verwachten?


Nee nee ik heb deze brommer nu toch al 3 - 4 jaar

Paide
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Elektrische scooter

Bericht door Paide » 04 jan 2016, 09:51

Ik heb een jaar of twee een elektrische scooter gereden, zo'n 1500km. Zonder problemen... Daarna is deze overgegaan naar Kockie, die toch een flinke reparatie kreeg. Het topic is nog wel te vinden in het vraag/aanbod bord. Ben trouwens wel benieuwd naar Kockie's ervaringen van afgelopen jaar?

Het meest kritische deel van een elektrische scooter is de accu. Deze zijn er in twee varianten: de "ouderwetse" loodaccus: duur en met een beperkt bereik en de modernere lithium-accus: extreem duur en met een redelijk bereik. De levensduur van de accus is de bepalende factor. Afhankelijk van hoeveel je rijdt moet je deze na een tijdje vervangen. Lithium gaat een stuk langer mee dan loodaccus, maar zijn ook weer duurder om te vervangen.

Buiten de accus is er maar weinig onderhoud te verwachten.
Het rijdt stukken beter dan een gewone scooter, veel vermogen en weinig geluid.
Het bereik is vaak aan de lage kant en ongeveer de helft van wat de fabrikant opgeeft. Opladen moet je zo'n beetje dagelijks doen.
Ik zou 'm zowieso onder een afdak zetten, het zijn toch dure dingen.

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7476
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie » 04 jan 2016, 10:00

Ik heb er ongeveer dezelfde afstand mee gereden nadat ik de accu's heb vervangen en enige bedrading heb vernieuwd.

Voor mij is de scooter te klein om comfortabel te rijden. Hij is gemaakt voor kleine chinezen lijkt het. Bij belangstelling is ie te koop!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Antonio Topera
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2016, 21:20

Re: Elektrische scooter

Bericht door Antonio Topera » 18 mei 2016, 21:34

Ik rijd al een paar jaren een electrische scooter, doch ik zal het slechts een enkeling aanbevelen: slechts zij die voldoende kennis hebben van elektra (en er veilig mee kunnen omgaan) en die het aardig vinden om soms iets aan de scooter te sleutelen.
En als de "basis" van de scooter uit China komt, zoals bij de Qwic Emoto, dan kun je een beetje gevoel voor humor ook wel gebruiken. Wat te denken van een claxon die slechts functioneert bij temperaturen boven nul? Of een wiellager dat slechts 6000km meegaat? Of Kenda-bandjes die bij de eerste regendruppel gladder dan ijs lijken? Of een stuurlager dat nu en dan protesteert tegen draaiing.
En na wat brandluchtjes heb ik het vermogensdeel van de bedrading maar eens flink onder handen genomen (en won daarmee spontaan een paar km/uur in snelheid). En de koeling van de drive want anders was die reeds lang overleden.
Beschouw het als een uitdaging om te blijven rijden.
witte tovenaar op toon7

Plaats reactie