Elektrische scooter

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Cowboy_Henk
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2015, 18:48

Elektrische scooter

Bericht door Cowboy_Henk »

Hallo,

Mijn huidige scooter (sym symphony SR) zou ik willen verkopen want hij begint meer en meer kosten te krijgen. Dit jaar heb ik al voor 700 euro kosten gedaan en het is nog niet gedaan. Er zou eigenlijk een nieuwe uitlaat op moeten (huidige is verroest en heeft een klein gaatje, deze krijgen ze niet gelast) en een nieuwe vlotterpen; totaal kosten minstens 300 euro.

De scooter heeft nieuw 1700 euro gekost dus ik heb op 1 jaar al bijna voor de helft kosten gedaan

Ik ben aan het denken aan een elektrische scooter maar ik heb er niet echt een zicht op, ik zit met teveel vragen.

Heeft iemand ervaring met elektrische scooters? Liefst recent nog want ik veronderstel dat de huidige beter zijn dan die van 10 jaar terug.

Hoeveel kost het onderhoud? Hoeveel keer per jaar moet dit?

Moet je vaak opladen?

Rijdt het even goed als een normale brommer?

Wat zijn de voordelen? Nadelen van een gewone brommer zijn dat je brommer best moet binnenstaan om roest te vermijden, damp in de luchtfilter (en dan kan je niet starten).... Ik veronderstel dat dit met een elektrische brommer veel minder is omdat het geen ontploffingsmotor is dat ideale omstandigheden nodig heeft.


Zijn er nadelen? Kan een elektrische brommer goed tegen regen, koude, warmte,....?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Elektrische scooter

Bericht door Joepie »

Geen verstand van elektrische scooters. Ken ook niemand in de omgeving die er 1 heeft. Kan me wel voorstellen dat je vanuit oogpunt van duurzaam gebruik de scooter zoveel mogelijk droog stalt. Op de verbrandingsmotor na zijn de andere onderdelen toch hetzelfde? Bij een elektrische fiets (die heb ik dan weer wel) is het zaak om goed om te gaan met het accupakket en de lader. Dat betekent continu onder stroom laten staan om luiheid te voorkomen. Bij vorst bij voorkeur het accupakket naar binnen halen om bij kamertemperatuur te laden. Het elektrisch verbruik is uiteraard afhankelijk van de afstand die je aflegt, vaak optrekken/afremmen en de snelheden die je rijdt. Bij onze e-bike is het e-verbruik te overzien, nog geen halve kWh per dag.

NB begrijp ik uit je pos dat je brommert nu 1 jaar oud is? Dan zou je kosten zoals je nu omschrijft toch redelijkerwijs niet mogen verwachten?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Cowboy_Henk
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2015, 18:48

Re: Elektrische scooter

Bericht door Cowboy_Henk »

Joepie schreef:Geen verstand van elektrische scooters. Ken ook niemand in de omgeving die er 1 heeft. Kan me wel voorstellen dat je vanuit oogpunt van duurzaam gebruik de scooter zoveel mogelijk droog stalt. Op de verbrandingsmotor na zijn de andere onderdelen toch hetzelfde? Bij een elektrische fiets (die heb ik dan weer wel) is het zaak om goed om te gaan met het accupakket en de lader. Dat betekent continu onder stroom laten staan om luiheid te voorkomen. Bij vorst bij voorkeur het accupakket naar binnen halen om bij kamertemperatuur te laden. Het elektrisch verbruik is uiteraard afhankelijk van de afstand die je aflegt, vaak optrekken/afremmen en de snelheden die je rijdt. Bij onze e-bike is het e-verbruik te overzien, nog geen halve kWh per dag.

NB begrijp ik uit je pos dat je brommert nu 1 jaar oud is? Dan zou je kosten zoals je nu omschrijft toch redelijkerwijs niet mogen verwachten?
Nee nee ik heb deze brommer nu toch al 3 - 4 jaar
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Elektrische scooter

Bericht door Paide »

Ik heb een jaar of twee een elektrische scooter gereden, zo'n 1500km. Zonder problemen... Daarna is deze overgegaan naar Kockie, die toch een flinke reparatie kreeg. Het topic is nog wel te vinden in het vraag/aanbod bord. Ben trouwens wel benieuwd naar Kockie's ervaringen van afgelopen jaar?

Het meest kritische deel van een elektrische scooter is de accu. Deze zijn er in twee varianten: de "ouderwetse" loodaccus: duur en met een beperkt bereik en de modernere lithium-accus: extreem duur en met een redelijk bereik. De levensduur van de accus is de bepalende factor. Afhankelijk van hoeveel je rijdt moet je deze na een tijdje vervangen. Lithium gaat een stuk langer mee dan loodaccus, maar zijn ook weer duurder om te vervangen.

Buiten de accus is er maar weinig onderhoud te verwachten.
Het rijdt stukken beter dan een gewone scooter, veel vermogen en weinig geluid.
Het bereik is vaak aan de lage kant en ongeveer de helft van wat de fabrikant opgeeft. Opladen moet je zo'n beetje dagelijks doen.
Ik zou 'm zowieso onder een afdak zetten, het zijn toch dure dingen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Ik heb er ongeveer dezelfde afstand mee gereden nadat ik de accu's heb vervangen en enige bedrading heb vernieuwd.

Voor mij is de scooter te klein om comfortabel te rijden. Hij is gemaakt voor kleine chinezen lijkt het. Bij belangstelling is ie te koop!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Antonio Topera
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2016, 22:20

Re: Elektrische scooter

Bericht door Antonio Topera »

Ik rijd al een paar jaren een electrische scooter, doch ik zal het slechts een enkeling aanbevelen: slechts zij die voldoende kennis hebben van elektra (en er veilig mee kunnen omgaan) en die het aardig vinden om soms iets aan de scooter te sleutelen.
En als de "basis" van de scooter uit China komt, zoals bij de Qwic Emoto, dan kun je een beetje gevoel voor humor ook wel gebruiken. Wat te denken van een claxon die slechts functioneert bij temperaturen boven nul? Of een wiellager dat slechts 6000km meegaat? Of Kenda-bandjes die bij de eerste regendruppel gladder dan ijs lijken? Of een stuurlager dat nu en dan protesteert tegen draaiing.
En na wat brandluchtjes heb ik het vermogensdeel van de bedrading maar eens flink onder handen genomen (en won daarmee spontaan een paar km/uur in snelheid). En de koeling van de drive want anders was die reeds lang overleden.
Beschouw het als een uitdaging om te blijven rijden.
witte tovenaar op toon7
piet99
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2020, 22:17

Re: Elektrische scooter

Bericht door piet99 »

Ik heb nu ruim 2,5 een elektrische scooter, een niu n1s. Na ruim 2 jaar begonnen plotseling de storingen. Eerst storingscode 11 en de scooter stopt er zomaar mee. Daarna nieuwe printplaat in de accu, BMS, daarna andere accu, en daarna weer andere accu. Ik blijf storingen houden. De accu wordt 50 graden en ik krijg met tegenwind al storing.

Na 2 jaar en 24.000 km is de accu op a 1.600,-

Ik was een van de 1e met een elektrische scooter. Ik wil de optimisten wel eens horen over 2 jaar...

Ik ga weer een benzine scooter kopen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Is je scooter geen "maandagmodel" maw: is niet het verkeerde onderdeel uitgewisseld?

Ik heb er ook eentje waarvan de (lood) accu's op zijn. Heb er laatst even een zelfgebouwd lithium pakje ingehad, dat ging wel een stuk lekkerder moet ik zeggen. Ik moet nog eens rekenen aan een nieuw zelfbouwpack, of verder gaan met oude laptopaccu's scoren.

Het lithiumpack was voor een andere toepassing gebouwd, dus die kan ik niet blijven gebruiken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Elektrische scooter

Bericht door SanderL »

Als je wat betrouwbaars wilt, dan kun je je wellicht beter richten op een speedpedelec in het duurdere segment. Een e-scooter van enige kwaliteit is net zo duur gok ik, bijv deze: https://www.e-scooter.nl/honda-pcx-electric/
Opladen moet je zo vaak mogelijk, een vollere accu slijt minder dan een legere accu.
Een accu voor langere tijd wegzetten het beste in storage mode. Accu wordt dan tot ongeveer 60% ontladen.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Elektrische scooter

Bericht door Ingir »

SanderL schreef: 02 feb 2020, 13:52 Als je wat betrouwbaars wilt, dan kun je je wellicht beter richten op een speedpedelec in het duurdere segment.
Nou... uit eigen ervaring weet ik dat zelfs de duurste speed pedelecs hardnekkige storingen kunnen produceren. Niet dat ik daar last van gehad heb, dezelfde dag had ik een vervangende, gelijkwaardige (lees: een zelfde Stromer ST5) in handen met alle persoonlijke aanpassing overgezet op de leenfiets.

Maar ook dat is een keuze: veel mensen kiezen al dan niet genoodzaakt voor een iets goedkopere fietswinkeldealer die niet de moeite neemt om een klant zo snel mogelijk op weg te helpen, ik kies liever voor een iets duurdere dealer die er alles aan doet om jou dezelfde dag nog weer mobiel te krijgen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Update over mijn elektrische scooter....
Lang geleden gekocht van Paide, even getest, nieuwe loodaccu's erin, maar die waren na 1500km zo slecht dat zelfs een ritje naar m'n werk er niet meer inzat (10km; ja ik weet dat dat goed te fietsen is, heb ik afgelopen zomer ook bijna continu gedaan)

Een paar jaar geleden heb ik voor een theater project een aantal lithium accu's (voor de kenners 4s2p 18650) gebouwd, waarvan de meesten tot nu toe goed functioneren. Een paar cellen zijn slecht geworden door lasfouten (lek). Deze zijn prima te vervangen. Het puntlasapparaat om de cellen te lassen heb ik gebouwd van een oude magnetron transformator, een stuk laskabel, een rondslingerende arduino en SSR (solid state relais). De gemeten stroom in het secundaire circuit was meer dan 1000A. Uiteindelijk heb ik de verwarmingselementen van de combi-magnetron in serie van de transformator gezet om een bruikbare lasstroom te verkrijgen. Werkte behoorlijk goed, buiten af en toe een lekke batterij.

Afgelopen jaar heb ik voor een ander project grotere 48V accu's gebouwd (13s4p) en een aantal 24V 7s8p. Ik weet dat het niet de meest ecologische dingen zijn, waarschijnlijk verre van, maar het was een leuk leerproject en bracht ook nog eens een aardig zakcentje op.

Die 24V accu's heb ik eens in serie aangesloten en in de scooter gestopt..... Dat ging weer als de brandweer! Dat smaakte naar meer. Al een tijd heb ik geprobeerd om overal gebruikte laptopaccu's vandaan te krijgen, maar dat was tot nu toe onvoldoende om een flink accupakket van te bouwen. Via een forum werd ik gewezen op een leverancier die refurbished cellen levert, met gemeten capaciteit, voor een vriendelijker prijs dan nieuw. Over het ecologische kun je dan twijfelen, maar het hergebruik staat me wel aan.

Goed, ik heb nu een accu gebouwd van 13s20p met bms en ben nu aan het testrijden met de scooter. Ik kan zeker 60Km rijden en heb de instellingen qua capaciteit erg behoudend staan (niet te ver laden en niet te ver ontladen). Al met al ben ik best tevreden. De scooter is momenteel gestript van alle kappen. De sleutelschakelaar is defect en vervangen door een gewone schakelaar. Het een en ander aan bedrading is vervangen.

Voor het lassen van deze accu heb ik inmiddels een beter puntlasapparaat gekocht, rib uit m'n lijf, maar heeft zichzelf al weer min of meer terugverdiend door diverse accu's te repareren (snoerloze boormachines, laptop, prothesefiets). Het is wel kicken om een accu waarvoor voor vervanging 700 euro wordt gevraagd te kunnen repareren met een tientje aan cellen en wat nikkelstrips.

Nu staan nog een paar kapotte prothesefietsen op het programma om te repareren.

Zo zie je maar weer dat zelfs de oprichter van dit forum zo z'n zonden heeft.....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Elektrische scooter

Bericht door Gargouille »

Wat is een prothesefiets ? Een aangepaste fiets voor mensen met een handicap/prothese ?
G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Elektrische scooter

Bericht door kockie »

Dat was DJ's naam voor een elektrische fiets
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Elektrische scooter

Bericht door Gargouille »

:D
Dan had ik het juist gegokt.

:gandalf:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Elektrische scooter

Bericht door pelletpower »

Zo zie je maar weer dat zelfs de oprichter van dit forum zo z'n zonden heeft...
Zonden? Zonde om het niet te doen zal je bedoelen.
Plaats reactie