Iemand verstand van een diepvries??

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Ik kom er niet doorheen. Ook niet via de service-desk. Het antwoord is overal: Geen garantie op zelfde gemonteerde onderdelen.

Kan een aantal dingen doen:
- Hogerop spelen, juridisch dreigen en doorpakken.
- De vriezer opladen, naar het kantoor rijden en vanaf gepaste afstand met een mooie boog door de ramen op het bureau deponeren.
- Wederom een nieuwe print kopen.
- anders, n.t.b.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door kockie »

Wat doet de print precies? Op gezette tijden de verdamper van ijs ontdoen door 'm even op te warmen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Ja, meer doet dat ding niet. Volgens mij is die warmtespiraal enkel op tijd geschakeld, er zijn geen sensoren aanwezig anders dan de thermische sensor voor de temperatuur in de kast.

Ik denk dat ik die spiraal af koppel en naar buiten toe leg. Stekker met een tijd klok er op en gewoon op het lichtnet zetten.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

In de tussentijd op 3 manieren gepoogd een nieuwe print te krijgen, doch de voorwaarden waaronder kreeg ik geen beweging in. Dan kom je op het kruispunt, doorzetten en uit handen geven, of je eigen plan trekken.

Ik heb voor de laatste gekozen.
Gisteren was het weer nodig de verdamper te ontdooien. Lades er uit, koelblokken tussen de waren, dekens er over en de kast ontdooien.

In de tussentijd heb ik de besturing weer geopend en gecontroleerd. (voorzijde van de kast). De afzonderlijke componenten (2 sensoren en 2 spiralen) zitten in de kast, en de aansluiting tussen de componenten en de besturing is een stekkerblok wat aan de achterzijde in de purschuim ingeschuimd zit.
Vanaf de voorzijde trachtte ik de weerstand van de spiralen door te meten, doch kwam er niet verder mee. Vervolgens de achterzijde open gesneden om bij de stekkerblok te komen en in die stekker zaten 2 voedingen en 2 nullen doorgelust. Vanaf daar kon ik de spiralen wel meten en die gaven een waarde, goed dus.

Vervolgens heb ik achter de stekkerblok de draden naar de spiralen door geknipt en een aparte draad met stekker aan gesoldeerd. De spiralen kan ik dus nu rechtstreeks in het stopcontact steken, dat hielp ontzettend met ontdooien, de verdamper werd er lekker warm door en het ijs liep er zo af via de afvoerslang op de compressor.

Omdat ik het toch open had liggen, heb ik in plaats van de 2 spiralen 2 controlelampjes terug gesoldeerd. Hopelijk krijg ik er wat inzicht mee in hoeverre de besturing de spiralen zou moeten schakelen, al heb ik de lampjes nog niet zien branden.

De spiralen wil ik op een tijdklok zetten. Moet nog een klok zien te vinden die op 10 minuten of per kwartier instelbaar is, en dan iedere 24uur een kwartier laten gloeien o.i.d. Misschien zelf een klok met 2 240V aansluitingen--> 23,75uur de ene aansluitng en 0,25uur de andere aansluiting. Want tegelijk zal ook niet de bedoeling zijn.
De vriezer zelf vriest nog altijd prima. De thermostaatschakeling is er niet door in de war gegaan, evenals het ventilatortje wat even draait als de deur open is geweest.

Eens kijken of de kast zo beter bruikbaar wordt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door jwardenier »

Je bent wel een volhouder , ik denk dat het ding het bij mij niet overleefd had ,als iets niet werkt krijg ik ,na een aantal pogingen om het op te lossen ,een kort lontje .
Mijn vriezer doet het na de storing [monteur bij gehad ] nog steeds goed .
Ik ben met elektronica gestopt toen de buizenradio,s vervangen werden voor transistors ,heb nog een tijdje doorgemodderd maar buizen dansten mee met muziek , transistors heb ik nooit gemogen ,later kwam de chip ,waar ik niets van begreep , nu vervangt men een hele printplaat en voel ik me oud worden .
Bij de buizen was het zo dat iedere oorzaak een gevolg had , weerstandje te klein gaf een te hoge stroom door waardoor het volgende het begaf ,condensator om stroom af te vlakken , misschien zit hier bij jou ook een gelijksoortig probleem , de print begeeft het niet zomaar er zal een lek zijn ,en zo kun je de volgende print alvast bestellen .
Ik heb mijn vriezers gekocht bij een heel klein bedrijfje ,verkoop uit een schuurtje in Staphorst ,bij de eerste storing waarna ik per telefoon even om raad vroeg, stond er een uur later een monteur bij de achterdeur , ik kom eem noor et probleempie kieken ,ei eem tied .
Mijn 2 e vriezer heb ik daar ook weer gehaald .
Ik volg je bevindingen , in de hoop dat je de oplossing vind .groeten John
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Tja, erremoei moakt creatief zal ik maar zeggen. Een nieuwe print en op naar de volgende storing zie ik niet zitten. Een nieuw apparaat terwijl de kernfunctie--> vriezen, het prima doet staat me ook niet aan noch het prijskaartje.

Gister in het vroeg van de avond heb ik de vriezer 'analoog gelogd'. D.w.z. ik zag de controlelampjes gaan branden.. :D Op dat moment ook maar evend e stekker van de warmtespiralen in het stopcontact gestoken. Er zat ook wat rijp op de verdamper.
Na een kwartiertje ging 1 van de 2 lampjes uit, en nog een kwartier later de 2e ook. Toen de stekker er weer uit getrokken en de verdamper was keurig schoon :P
De 1e zal wel staan voor de gloeispiraal die als een matje onder de verdamper ligt. De 2e is een kleinere die rond de waterafvoer zit om die eventjes ijsvrij te houden.

Vanavond op dezelfde tijd eens kijken. Als het op dezelfde tijd inschakel, dan is het simpelweg tijd geschakeld en niks op temperatuur of andere metingen.

Ik zou een soort tijdklokje moeten hebben die per 24 uur een kwartiertje de ene uitgang uitschakelt en de andere dan inschakelt. Eventueel zelfs 3 schakelpunten, zodat ik de grote spiraal onder de verdamper eerder uit kan zetten, en de afvoerspiraal nog iets langer kan gloeien.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door kockie »

Dat kan een tweetal simpele schakelklokken toch wel regelen? Je kunt natuurlijk voor iets elektronisch gaan, maar daar wil je nu net van af....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door sjoerdb »

Als het op prijs gesteld wordt wil ik wel een schema met tijdklokjes voor je tekenen, zal je wel moeten wachten tot ik terug ben van vakantie, morgen anderhalve week naar Terschelling. Stuur me maar een pm of persoonlijk bericht wat ik voor je kan betekenen.
Plaats reactie