Iemand verstand van een diepvries??

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door kockie »

@JantjeV8: ik bewonder je vasthoudendheid!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Mijn omgeving noemt dat ook wel eens koppigheid, eigenwijzigheid of "nun eikenhoutere". :fff En soms hebben ze gelijk, heb er gisteren een hele avond mee verkl**t. Niks mee opgeschoten.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door Joepie »

pelletpower schreef:Op dit moment ligt er een printplaat van beveiligingsscherm bij de reparateur. Geen idee of het wat wordt. Printplaten worden steeds vaker gerepareerd. Geen idee wat een nieuwe kost.
Ben benieuwd wat daar dan aan kapot zou zijn gegaan.
Er zijn geen draaiende elementen enzo.
Condensator of weerstand misschien?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door GTV6 »

ben je er ook achter hoe die ontdooi cyclus gestuurd wordt, want dat is belangrijk.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Nee, geen idee, daarom denk ik dat dat gewoon op tijd gaat. Er zit totaal niks in het ding wat die ontdooiers een signaal zou moeten geven. Enkel dat besturingsprintje. Daarom denk ik dat dat enkel een tijdschakelingetje is.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Nu heb ik gisteren de nieuwe bediening binnen gekregen en geplaatst, komende tijd eens zien hoe de ijsaangroei zal zijn.

Ondertussen (jep, over de volgorde kun je het hebben :fff ) kwam ik in de gebruiksaanwijzing een verhaaltje tegen over de klimaatzone. Die dingen hebben een aantal codes, en afhankelijk van die code geeft dat aan onder welke temperaturen het apparaat zou kunnen werken. Het staffeltje met die temperaturen begint steevast boven de 10grC en tot ca. 32grC. Die 4 zones hebben een behoorlijke overlap maar verschillen enkele graden in ondergrens en bovengrens.

Nu is het in mijn garage momenteel zeker geen 10grC. Dat was het eind vorig jaar nog wel, het moment dat de 1e keer het ding dicht gevroren zat. In elk geval voldoe ik niet aan die voorwaarde.
Anderzijds krijg ik geen argument bedacht waarom die klimaatzone invloed zou hebben op het no-frost gedoe. Aan de buitenkant van het apparaat wordt niets gemeten, geen enkele parameter die in de besturing van de kast invloed zou hebben. Mogelijk dat die klimaatzone betrekking heeft op de hoeveelheid r600 die er in gaat of zo.

Verder heb ik nog wat zitten denken, stel dat hij toch weer dicht vriest en de ontdooicyclus dus gewoon wat te krab bemeten is ingeprogrammeerd. Ik zou met een aparte schakelaar de 2 warmtespiralen ook handmatig in kunnen schakelen. Daar is niet veel voor nodig, die dingen werken alle 2 op netspanning. Zo'n extra schakelingetje is gewoon er tussen te bouwen. Kan de vriezer zelf gewoon aanblijven, of in elk geval de deur gesloten blijven, ontdooien de producten verder niet en toch krijgt de verdamper de kans om weer schoon te worden.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door GTV6 »

r600 is butaan, en idd de vulling met gas is afhankelijk van de temperatuur, hoe warmer de condensor hoe meer er in moet.
Butaan kun je bij nul graden ook niet meer uit de gasfles krijgen. De omstandigheden zijn in een koelsysteem iets anders vanwege de druk, maar als vergelijk.
Dus inpakken die achterkant.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door Lieve »

Butaan vriest reeds bij + 5C°
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Op de sticker staat: r600a
Misschien dat die letter nog iets zegt over die butaan? Maar goed, vriezen doet dat kastje wel, ook in mijn garage. Probleemloos -18 in dat ding.

Ik zal er ook eens meer op toezien dat de verpakkingen allemaal goed dicht zitten. Daar kan ook een hoop onnodige vochtbelasting uit voort komen.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Wat een kl*te ding. Hij begint weer hartstikke dicht te vriezen, zomaar ineens. De producten zitten praktisch allemaal in vacuum gesealde folie, daar komt niets teveel aan condens door heen.

Volgens mij is die print dus weer naar z'n grootje. Na 4 maanden, want het probleem is hartstikke weg geweest, ik was blij met het ding. Heb ik gebeld met de service-desk van de onderdelen leverancier, verteld dat het pas 4 maanden oude onderdeel al weer kapot is. Nu was de reactie dat dat niet kan, tenzij ondeskundig gemonteerd en dat kan enkel door hun eigen deskundige bepaald worden, die bij mij tegen betaling van voorrijkosten de diagnose komt stellen....

Als de printplaat inderdaad kapot is, dat zou die deskundige kunnen meten, al vraag ik me af hoe, dan zou ik een nieuw onderdeel krijgen en de voorrijkosten gecrediteerd worden.

Is dit een normale gang van zaken? Het betreft de originele S**mens onderdelen service, via internet besteld. Als ik beroep op garantie doe, moet ik toch niet met voorrijkosten van een deskundige geconfronteerd worden??
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door fikkie stoken »

JantjeV8 schreef:Wat een kl*te ding. Hij begint weer hartstikke dicht te vriezen, zomaar ineens. De producten zitten praktisch allemaal in vacuum gesealde folie, daar komt niets teveel aan condens door heen.

Volgens mij is die print dus weer naar z'n grootje. Na 4 maanden, want het probleem is hartstikke weg geweest
Het zit dus aan de binnenkant van de kast.

Advies de deur niet meer openen :mrgreen: .
Door te openen komt er elke x warme lucht binnen met vocht wat zich afzet op de wanden en ook de condensor.
De ontdooi-cyclus lijkt dus niet te functioneren of werkt te weinig of te kort.
Hier gaat de hele kast leeg; ontdooien met warm water en word direct weer in werking gesteld.
Ik zie aan mijn energiemonitor dat dat nu weer moet gebeuren; de compressor loopt nu te vaak.
Het is ook duidelijk te zien dat er ijsopbouw te zien is, maar dat komt puur door de kast veelvuldig te openen.
Gelukkig is het een kist met deksel aan de bovenkant, is het een deur; dan is het helemaal slechter, de koude lucht zakt bij het openen direct naar beneden.
Het is nu behoorlijk vochtig weer.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Als dat de oorzaak is dan kunnen ze bij S**mens geen vriezers bouwen. Dan is het waardeloos. De vriezer gaat bij ons echt niet te vaak open, nagenoeg alle producten zitten in geseald, de deurrubber is keurig in orde (deur trekt ook vacuum).

Waar het nu om gaat:
Je besteld iets via een web-shop, krijgt dat keurig geleverd. Binnen onacceptabele tijd begeeft dat onderdeel het. Dan moet je toch dat onderdeel kunnen retourneren en een nieuwe opgestuurd krijgen, toch niet dat ik eerst een AFhankelijke deskundige moet afrekenen?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Is dit een normale gang van zaken? Het betreft de originele S**mens onderdelen service, via internet besteld. Als ik beroep op garantie doe, moet ik toch niet met voorrijkosten van een deskundige geconfronteerd worden??
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

Het lijkt er op dat voorrijkosten niet onder de wettelijke garantie regeling vallen.
Omdat je nu na de 6 maanden periode zit ligt de bewijslast dat je niets verkeerd heb gedaan bij jou. Een deskundige van S**mens is een "service" die S**mens verleend en dus mogen ze daar voor vragen wat ze willen. Ze zouden waarschijnlijk zelfs het uurloon van de deskundige in rekening mogen brengen!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Ik zit BINNEN de 6 maanden, de factuur heb ik op 15-02-2016 betaald. Waar ligt dan de bewijslast? Zo ik het lees bij S**mens.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Ik zit BINNEN de 6 maanden, de factuur heb ik op 15-02-2016 betaald. Waar ligt dan de bewijslast? Zo ik het lees bij S**mens.
Klopt.

Blijft nog steeds een lastig geval omdat voorrijkosten kennelijk niet onder de garantie vallen. Eventueel kun je proberen je geld teug te vragen?
Anders zal je weinig anders blijven dan te proberen een reparatie te verlangen via de verkoper. I.e. op 'dom' gaan en de verkoper het probleem laten regelen.
Wel zou ik de verkoper zo snel mogelijk informeren om zo binnen de 6 maanden termijn te blijven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie