Iemand verstand van een diepvries??

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Betreft een vrieskast, Siemens nof-frost.

Echter een paar weken geleden was no-frost ineens yes-frost. De verdamper bovenin was helemaal met ijs bedekt. Ding laten ontdooien en het vroor weer z'n best. Nu schijn ik af en toe met een lampje door de kieren van het verdamperrooster, en zie ik toch weer ijsafzetting op de verdamper.

Dat no-frost werkt schijnbaar met een verwarmingselementje, en dus ook een thermostaatschakelaartje, en een propellor die af en toe warme lucht langs de verdamper blaast.
Ik heb de indruk dat ik het propellortje hoor draaien als de kast een keer open is geweest.
Kan iemand mij info geven over hoe die verwarming of thermostaat door te meten is?

3 weken terug een kwart koe in de vriezer gestopt, moet er niet aan denken dat daar iets mee gebeurd vooraleer die boven het houtskool heeft gelegen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door jwardenier »

Wij hebben het zelfde gehad , monteur er bij gehaald ,bleek dat we de bovenste la te vol gedaan hadden .
Mocht jij ook spul in de bovenste la hebben ,deze mag maar voor 1/3 gevuld zijn liefst wat minder .
Er komt dan ijs afzetting omdat de koude lucht niet goed weg kan .
Wij hebben de vriezer eerst ontdooid ,schoongemaakt ,en toen opnieuw weer laten vriezen .Hij werkt nu weer als vanouds .
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Maar als je met een lampje in het roostertje schijnt, zij je dan ijsafzetting op de verdamper, of is die helemaal zuiver?

Die lade-tip zal ik eens nakijken en de chef instrueren...
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door jwardenier »

Nu geen ijs meer ,toen we de lade nog te vol deden wel , de monteur gaf me tevens de tip om de temperatuur niet beneden de - 18 te zetten .De vriezer had ik op - 21 staan ,kost meer energie en er komt meer ijsaanslag op de verdamper .
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

20151209_214334 (Small).jpg
Het bovenvak is vrijwel leeg, daar ligt niet veel in, voorlopig zo maar houden.

Ik heb met een lampje weer achter het rooster geschenen. De verdamper is een een aluminium spiraalbuisje met alu lamelletjes er tussen. De lamelletjes zijn niet be-ijst, maar om het buisje zit een laagje rijp. Dat is nu van een paar weken. Als dat niet meer wordt is het prima.

Komende tijd eens aanzien.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

20160207_123820 (Small).jpg
Volgens mij gaat dat niet goed komen. De rijp groeit aan. Langzaam maar gestaag.

De vriezer staat in de garage. Het zal er iets minder koud zijn als buiten, af en toe wat warmte van de hout-CV. Is zo'n plek misschien niet de beste voor zo'n apparaat?
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door Rob van Rotterdam »

JantjeV8 schreef: Is zo'n plek misschien niet de beste voor zo'n apparaat?
Mogelijk is de garage momenteel te vochtig. Of waren de problemen van de zomer vergelijkbaar?
Rob
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

We hebben het ding afgelopen augustus gekocht, 2e hands. Hij is ergens in oktober een keer bevroren. Daar kom je pas achter als je merkt dat de temperatuur oploopt. Sindsdien houd ik dat ding in de gaten.

Vanmiddag dus alle laden er uit genomen en dat bovendeel bij de condensor er uit gesloopt. De kl*te plastic nopjes springen allemaal kapot..grrrr.

Uiteindelijk komt dat hele pakket er uit, 1 bonk ijs, meer als er in heel NL deze winter heeft gelegen. Verffohn er bij en laten smelten.
Nadien dat pakket eens los genomen. Er zit een ventilator, 2 warmtespiralen, en nog een sensor of voelertje of zoiets.

Op de ventilator heb ik spanning gezet en dat ding draait gewoon, de grote warmtespiraal (volgens mij om de condensor te ontdooien) de weerstand gemeten en die gaf een waarde, dacht 240 Ohm. In elk geval iets. De kleine warmtespiraal, ik denk de functie om condens/ontdooiwater niet in het afvoerbakje te laten bevriezen gaf weerstand 1 aan. Paar keer goed gemeten, maar meer dan 1 kwam niet op m'n metertje. Volgens mij dus kapot. En als de afvoer dichtvriest, dan vriest op den duur alles dicht zou je zeggen.
Zojuist via de site van Siemens het onderdeel kunnen vinden en besteld. Evenals die plastic pluggen. Voor nu de vriezer weer in elkaar gezet, moet m'n spullen toch ergens bewaren niet dan?

Ben benieuwd. Wordt vervolgd.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Onderdelen zijn al binnen, goed geregeld.

De nieuwe warmtespiraal wilde ik eerst even meten, kreeg eerst ook weerstand 1, krijg nou wat. Een kameraad tipte me de schaal om m'n multimeter lager te zetten en ja, daar kwam wel een getal. Oei, dan heb ik de bestaande spiraal ook niet goed gemeten. Een snelle controle bevestigde dat... :oops: Verrekte stroom, is ook niks voor mij.

Probleem dus niet gevonden. Wel die plastic zooi nog vervangen, de nieuwe borg en scharnierpennetjes vervangen voor de afgebroken rotzooi. Dus niet helemaal voor iets onderdelen besteld.

Een verdere analyse:
Om warmtespiralen aan te sturen heeft hij een meetsignaal en een schakelsignaal nodig. Een sensor gaat m.i. niet snel kapot. Ik ga op zoek naar de componenten die die spiralen in/uitschakelen. Schakelcontacten kunnen oxideren of inbranden. Of het zit in de software.

Maar weinig reacties op zo'n probleem. Op internet is ook totaal niks fatsoenlijks te vinden. Geen schema's, geen meetgegevens, helemaal niks. Wegwerpen als het niet werkt, komt het daardoor??
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door Lieve »

Een diepvrieskist bevat gas, bij een foute manier van vervoeren kan dit gas ontsnappen, dan krijg je ook een diepvrieskast die zeer dikwijls de motor aanslaat en veel ijs maakt.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door GTV6 »

Tja koeling lastig, gelijke verschijnselen bij verschillende oorzaken.
De opstelling is zeker niet ideaal, de condensor zou zo koud niet mogen worden, een graad of 15 is wel het minimum.
De verdampingstemperatuur gaat hierdoor omlaag, zelfde effect bij te weinig koelmiddel (lekkage).
Veelvuldig openen van de deur is extra ijs, lekke rubbers ook.
De vraag is of de ontdooicyclus nog werkt, in grotere installaties is dit meestal tijd gestuurd.
Ik zou beginnen met het (deels) inpakken van de condensor aan de achterzijde.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door kockie »

Ehh, JantjeV8, bedoel je niet verdamper i.p.v. condensor?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Ehhh, ja, inderdaad, ik gooi het door elkaar. Op de achterzijde de condensor, bovenin de vriesruimte de verdamper. Excuseert.

De verdamper vriest dus dicht terwijl dat niet moet.

Rubbers zijn in orde, deur zuigt keurig vacuüm en gaat niks overdreven vaak open.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door JantjeV8 »

Ondertussen, voor degene die het misschien ook mee gaan maken kan het hulp bieden:

De vriezer bestaat uit:

Compressor, gaat enkel aan en uit.

NTC sensor, zit ergens midden in de vriesruimte, geeft signaal om compressor te schakelen. Is te controleren door de weerstand te meten in het stekkertje. Naarmate de sensor warmer wordt, loopt de weerstandswaarde omlaag. Signaal wordt op de printplaat afgegeven en verder geregeld.

Gloeispiraal groot, zit tegen de verdamper gebouwd om die te ontdooien. Stroomvoorziening komt vanaf de printplaat. Schakeling wordt op de print verzorgd door transistors. Te controleren door een weerstandswaarde in de stekker te meten, zal allicht goed zijn als hij maar niet volledig onderbroken is.

Gloeispiraal klein, zit tegen de bodem van de opvangbak die het ontdooiwater van de verdamper opvangt. Wordt ook geschakeld door stroom vanaf de print met transistor. Idem te meten, een weerstandswaarde zal goed zijn.

Thermische zekering, ziet er hetzelfde uit als die NTC weerstand, maar is het niet. Deze onderbreekt de stroomvoorziening naar de gloeispiralen mocht het te heet onder z'n voeten worden. Is te meten op weerstand, een zekere waarde zal goed zijn, zolang hij maar niet volledig onderbroken is.

Ventilator, zorgt voor de luchtcirculatie in de vriesruimte. Schakelt in elk geval een minuut of 2 in zodra de deur open is geweest. Eenvoudig te testen door er spanning op te zetten, in mijn geval gewoon netspanning. Ook eenvoudig te testen door goed te luisteren als je de deur open doet en de deurschakelaar indrukt.

Printplaat, coördineert de temperatuurinstelling voor het in/uitschakelen van de compressor, en ook het ontdooi gedoe. Op welke voorwaarde dat printje schakelt weet ik niet, waarschijnlijk is het ontdooien met name op tijd gerelateerd.

Omdat in mijn geval de componenten afzonderlijk in orde lijken, kom ik uiteindelijk bij de printplaat uit. Op die print heb ik een kapot spoor gevonden en dus gesoldeerd.
Of dat het euvel is, weet ik pas in enkele weken... Daarom ben ik verder aan het freubelen gegaan. Ik had een controlepaneeltje gemaakt met minilampjes. Op de schakelpennen op de print gesoldeerd. Eerst parallel, vervolgens nog een keer in serie geprobeerd. Voor ieder component een lampje. Ik dacht dan inzage te krijgen in het schakelen van de compressor, gloeiert 1, gloeiert 2 en de ventilator. Ik kan kort zijn: dat werd niks. Geen logica. Deur open, lampje aan. Deur dicht lampje harder branden, compressor schaklet in: 2 lampjes aan...
Nu waren dat 220V neon lampjes met een voorschakelweerstandje, misschien lag het daar aan. In elk geval gooide het het zaakje aardig door elkaar. Experiment mislukt.

Uiteindelijk met een elektronikatechnieker dit besproken. Die zei dat dat spoor op de print waarschijnlijk is ontstaan doordat elders een storing is. Waarschijnlijk zijn 1 of beide transistoren naar z'n grootje waardoor de stroom elders oploopt en het spoortje is gebroken.

Denk dat ik maar een nieuwe print bestel.
printspoor (Small).jpg
controlepaneel (Small).jpg
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Iemand verstand van een diepvries??

Bericht door pelletpower »

Op dit moment ligt er een printplaat van beveiligingsscherm bij de reparateur. Geen idee of het wat wordt. Printplaten worden steeds vaker gerepareerd. Geen idee wat een nieuwe kost.
Plaats reactie