Ligfiets bouwen, welk type?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Je bent nogal ijverig geweest.... Hoe groot is je collectie? Dit weekend ook naar Cylcevison?

Lengte is voor mij geen probleem en ik heb hoogtevrees, dus zit ik liever tussen de wielen. Daarbij is zelfs een gewone fiets opeens zenuwachtig in het stuur, als je eenmaal een lange fiets gewend bent.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Lijkt een pleidooi voor een éénwieler. Alleen die zijn zo lastig te transformeren tot ligmodel... hoewel bij DJ weet je nooit .... :mrgreen: G
Grinnn, probeer het maar eens, wedden dat je zo liggend fietst?.

Tim :mrgreen:
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

DJ,

Het maken van prototypes zie ik als een geintje.

Hieronder een eenvoudig type waarbij je laag tussen de wielen zit.

Groet,
Do.
Bijlagen
protot.18...jpg
protot.18...jpg (14.32 KiB) 12234 keer bekeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Chapeau!

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door JantjeV8 »

Voor veel mensen zal het in/opstappen er niet makkelijker mee gaan.

Die 3 wieler gaat, denk ik, lastig door de bocht. Je zitje gaat niet meehangen maar blijft waterpas.

Hoe voel je je qua veiligheid, zichtbaarheid op zo'n lage fiets?
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

DJ,

Je plan om een Roulandt-achtig type te bouwen met een lagere zitpositie en een groter voorwiel.
Het lijkt me leuk om daar even aan vast te houden.
Bijlagen
Roulandt..jpg
Roulandt..jpg (22.2 KiB) 12180 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door kockie »

Zo eentje heb ik al eens gebouwd van de oude tourfiets van mijn vader. Volgens mij staan de overblijfselen hiervan nog in een schuur... De "mijne" had een groot voorwiel. Ik heb de oude fiets uit elkaar geslepen en, wat bij ons heel gebruikelijk is, van oude varkenshokken een tussenstuk gemaakt... Een zadel van een uit elkaar gebogen gegalvaniseerde voerbak.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Grote wielen hebben het voordeel dat je met relatief weinig inspanning heerlijk snel kunt rijden.
Bijlagen
protot.19..jpg
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Ondertussen in de werkplaats:
Bijlagen
modific..jpg
modific..jpg (12.28 KiB) 12112 keer bekeken
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Compact en rijdt ook wel lekker.
Balhoofd geïntegreerd in het voorwiel.
Bijlagen
protot. 21 g.b..jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

DIY,

Volg je de regels voor stuurhoek en naloop? Ik nu wel en m'n vrachtfiets narekenend, heb ik daar per ongeluk de passende waardes genomen. Stuurt daardoor heel natuurlijk, ondanks de lange wielbasis. Als je op "recumbent design" zoekt, vind je talloze benaderingsmethodes. En alles is al ooit gebouwd, zelfs direct drive met de trapas in de wielnaaf geïntegreerd....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Flevobike had een balhoofdshoek van 45 graden... Met zulke hoeken is de voorloop niet meer relevant. De belasting van het voorwiel is ook van belang: bij een KWB is de belasting van het voorwiel zeker 60%, terwijl bij een gewone fiets 40% op het voorwiel rust. Hoe steiler de balhoofdshoek, hoe kleiner de voorloop.
Ik heb wel eens een fiets gemaakt die zo stabiel was dat 'ie (zonder berijder) pas bij 5km/u omviel. Maar geen bocht in te krijgen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Die kleine balhoofdshoeken komen bij een lange wielbasis mooi uit voor de plaatsing van het stuur en zien er stoer uit, maar ik wil voorlopig deze beredenering aanhouden: http://calfeedesign.com/tech-papers/geo ... -handling/
M'n vrachtfiets heeft exact die 57 mm naloop, 72 graden stuurhoek en de daarbij horende rake klopt ook aardig. Waarschijnlijk de reden dat iedereen er zo mee weg rijdt. Ondanks de lange wielbasis.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

DJ,

Bedoelde jij deze?
Lijkt mij echt de moeite waard om te overwegen zeker voor het type ligfiets wat jij wil maken.
Volgens mij kan het ook met ketting/kettingwiel gemaakt worden (met voorwielbesturing)
Bijlagen
trapas in wielnaaf..jpg
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door JantjeV8 »

Bij aandrijving in het voorwiel, is het dan niet maakbaar dat je achterwielbesturing toepast? Of knikbesturing in het frame, vlak achter het zitje.
Plaats reactie