Ligfiets bouwen, welk type?

vervoer (elektrische auto's, ligfietsen e.d.) en techniek

Moderator: Moderators

DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

DJ,
Aan de hand van de tekeningen voor stuurhoek e.d. die ik onder ogen krijg probeer ik er het beste van te maken.

Pietje,
Wat je zegt over de voorloop bij grote balhoofdshoek heb ik ook zo ervaren.

JantjeV8,
De vraag is of je comfortabel kan fietsen met achterwielbesturing.

Groet Do
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door gerard »

Volgens mij is voorloop bij een fiets eigenlijk nooit wenselijk, je hebt juist naloop nodig om rustig te kunnen rijden. Hoe groter de naloop, hoe makkelijker een fiets rechtdoor rijdt. Minder naloop zorgt voor nerveuzer stuurgedrag, maar wel meer wendbaarheid. Bij voorloop wil het wiel alle kanten op maar juist niet rechtdoor.
Bij een rechte voorvork (in lijn met je balhoofdhoek) hoef je alleen maar een loodlijntje vanuit de as te trekken om je naloop te berekenen. Bij een gebogen voorvork moet je ook nog de vorksprong in je berekening meenemen, die heeft veel invloed op de naloop.

Even een voorbeeldje van verschil in voorloop en naloop: Pak een winkelwagentje en trek hem een stukje achteruit: de voorste zwenkwieltjes staan nu naar voren gericht (voorloop). In deze stand zal het winkelwagentje beslist niet rechtuit willen. Op het moment dat je gaat duwen draaien de zwenkwieltjes direct naar achteren en staan in de naloop stand, nu pas kun je rechtuit rijden.

Klassieke randonneurs bv. hebben veel naloop (rechtuitstabiliteit), mountainbikes hebben baat bij een kortere naloop (wendbaarheid).
Pietje schreef:Ik heb wel eens een fiets gemaakt die zo stabiel was dat 'ie (zonder berijder) pas bij 5km/u omviel. Maar geen bocht in te krijgen...
Volgens mij is de stabiele fiets die Pietje hier beschrijft dus een fiets met juist veel naloop i.p.v. voorloop…..
Groet,
Gerard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Wat Gerard schrijft, vind ik overal terug. Maar wat is wijsheid voor een ligfiets met lange wielbasis. Enerzijds wil je stabiliteit, omdat je in liggende positie minder met het lichaam kunt corrigeren. Dus een grote naloop. Maar dat betekent slecht bochtgedrag, waarbij je juist met het lichaam een correcte balans in de bocht moet zien te houden. Ik denk voorlopig vast te blijven houden aan de "ideale" naloop van 57 mm, zodat zeker het stuurgedrag natuurlijk blijft. En hopen dat het lage zwaartepunt samen met de lange wielbasis voor rechtuitstabiliteit zorgt. Ik kan de stuurhoek iets kleiner maker, de naloop behouden en de vorksprong opnieuw uitrekenen en aanpassen. Wel tricky, om beide vorkpoten exact dezelfde doorzetting te geven als je geen pers hebt....

DIY,

Voorwielaandrijving in combinatie met een lange wielbasis raadt men op het internet af, omdat de voorwieldruk te gering is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Eerst even de definitie van voorloop: de afstand tussen het denkbeeldige snijpunt voor de plaats waar de band de grond raakt. Als deze afstand negatief is, dan wil je voorwiel steeds omdraaien... http://www.velofilie.nl/besturing.htm. De fiets waar ik naar verwees had een gewone naloop, maar een negatieve H (vork omgedraaid). Grote stuuruitslagen waren niet fijn...

Een heel belangrijk aspect van de vorkgeometrie is de mate waarin het frame zakt tijdens het sturen. Hoe meer dat is, hoe makkelijker een bocht in te zetten is, maar hoe lastiger hij er weer uit te halen is. Dit geldt vooral voor fietsen met een hoge voorwiel belasting. In jouw geval, John, ben je daar vrijer in.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Lijkt me ook leuk om te maken.
Tweepersoons ligfiets in de vorm van een Morgan.
Bijlagen
twee pers..jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

De ruwbouw is klaar. Het rijdt best aardig. Het is met 22 kg zeker geen racer, maar een stuk sneller dan een gewone fiets. Waar ik met een gewone fiets gemiddeld ongeveer 20 km/h haal, daar is met deze tussen de 25 en 30 mogelijk en met een beetje wind in de rug 35. De zitpositie is relaxed. Je hebt niet de neiging om een passerende wielrenner uit te dagen voor een wedstrijd, maar hem eerder vragen of hij het bier en de sigaren wil aangeven.

Het rijden vraagt om gewenning. Het begint al met een ander gebruik van de spieren en dat levert al snel spierpijn op. Strak sturen is in het begin lastig. Je kunt niet zonder spiegel. Slechte wegen doen het gezichtsveld vervagen. Snel accelereren lukt niet, omdat je niet op de pedalen kunt gaan staan. Het bochtgedrag is prima, gewoon vol erin.
Afijn, gewoon een leuk ding om mee te toeren.
2158-1.JPG
2159-1.jpg
2160-1.jpg
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door holtere »

@ John,

Zet er klikpedalen op, dat fietst echt veel beter op een zit-ligfiets. Je hoeft dan geen moeite te doen om je voeten op de pedalen te houden!

Grz,
Holtere
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door kockie »

Leuk om te zien dat model 0 nu klaar is!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Mooi gemaakt. Net wat je plan was:
Een praktische ligfiets construeren en cradle to cradle.

Groet Do
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door DIY »

Dit vind ik een mooie ontwikkeling.
Zelfbouw Roulandt van Anne Roskam.
Aandrijfas door het voorwiel.
Bijlagen
nieuw..jpg
nieuw..jpg (31.17 KiB) 13932 keer bekeken
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door willem60 »

deze heb ik voor mijn vrouw gebouwd toen zij geen auto meer kon rijden vanwege een spierziekte
Alleen het frame is gekocht .
De rest is er zelf in gebouwd
Er zijn veel delen van een spartamet gebruikt omdat zij zelf niet kan trappen
Bijlagen
127 kop.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Dutch John »

Hej... een bouwer erbij bij het forum.... Complimenten! Net werk. Het zitje lijkt wat steil te staan. Schuift ze niet onderuit?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door willem60 »

de zitpositie is zo gemaakt op aangeven van de gebruiker
en die gaat er al 4 jaar naar volle tevredenheid mee door de wereld
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door keesijp60 »

IK ga een trike bouwen, heb al een deel klaar, met vering in de achterwielen, het is de streetfox tad, de plannen
tijd geleden gekocht. Mogelijk uitbreiden met 750 watt electromotor.

http://www.atomiczombie.com/StreetFox%2 ... Trike.aspx

Ik rijd nu al jaren op een aluminium ligtfiets, een Allight met houten spatbordjes, heb daarvan het 28 inch achterwiel vervangen door een 26 inch wegens
de naloop, daarmee rijdt het veel minder zenuwachtig.

https://i.ebayimg.com/00/s/NTQ1WDcyNg== ... n/$_86.JPG

Ik kan geen eigen foto,s bijsluiten helaas, en photobucket kost voortaan geld en ben ik dus weg.

vrg kees
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ligfiets bouwen, welk type?

Bericht door Pietje »

Wow, een Alligt! Leo Visscher was een klasgenoot op de HTS, hij was toen net begonnen ('93 of zo...). Ze worden inderdaad nog steeds gebouwd, al zie ik ze niet meer rijden. Zijn werkplaats is inmiddels ook niet meer in Eindhoven.

Er zijn mogelijkheden om bestaande ligfietsen om te bouwen naar electrisch. Niet goedkoop, maar wel goed. Zulke setjes kan je vast ook voor je trike proberen. (trike met twee wielen voor?)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie